Fästingar!

S

Skorpan

Okej, Jag har absolut noll koll på hästar och fästingar, så berätta allt!
Tex. Hur farliga är fästingar för Hästar, vad kan hända?
Hur skyddar man hästen mot fästingar,
vad ska man göra om dom får en fästing m.m?

Sv: Fästingar!

Fästingar kan ge Erlichia och ev Borelia. De kan bli riktigt sjuka med hög feber och massor av olika symptom.
Viktigt är att ta bort fästingen så fort som möjligt helst inom 24 h och då drar man fästingen rakt ut, bara. Vanligaste stället är i ljumskarna och andra ställen där huden är tunn.
Finns gift att hälla på hästen ex Swich-Pour on.

Fästingen överför Erlichia och Borelia omgående och man är inte skyddad om man tar den inom 24 tim, det är en myt.
Alla fästingar smittar såklart inte (som tur är)

Okej, Jag har absolut noll koll på hästar och fästingar, så berätta allt!
Tex. Hur farliga är fästingar för Hästar, vad kan hända?
Hur skyddar man hästen mot fästingar,
vad ska man göra om dom får en fästing m.m?
Finns även mildare medel du kan spraya på hästen om man inte vill ha för giftiga saker som faktiskt inte är nyttiga de heller. Man köper dem på flaska (luktar supergott av citron) som man sedan späder ut i en vanlig blomsprayflaska och sprayar över hästen helst morgon och kväll. Många medel mot knott och broms är även motverkade mot fästingar. Och som sagt.. gå igenom din häst varje dag och ta bort de små äckliga fästingarna så FORt det går.

Hade en häst som gick bort pgav fästingsjukdomen erlichias. :cry:

Finns även mildare medel du kan spraya på hästen om man inte vill ha för giftiga saker som faktiskt inte är nyttiga de heller. Man köper dem på flaska (luktar supergott av citron) som man sedan späder ut i en vanlig blomsprayflaska och sprayar över hästen helst morgon och kväll. Många medel mot knott och broms är även motverkade mot fästingar. Och som sagt.. gå igenom din häst varje dag och ta bort de små äckliga fästingarna så FORt det går.

Okej! Var kan man hitta sånt medel?
Finns det något som är bätre än det andra?
Alltså kan ni rekomendera något?

hej!
jag har en kompis som köpte fyra fästinghalsband man har till hundar och katter. hon bara satte dem runt benen....
funka jättebra:D

Hola,

Min gamla ponny åkte på Illihios. Han blev minst sagt asdålig i det akuta skedet.

Hög feber, vinglig på morgonen, inte ätit sin mat under natten. Ringde vet som inte kom förräns vid halv fem.
Då var ponnyn så dålig att han stod med baken i ena hörnet för att inte trilla omkull. Benen hade fått grymma ödem i så de var jämntjocka.
Mulen som normalt är rosa hade blivit alldeles gul, likaså ögonvitor etc.

Vet fick komma 5 dagar och ge ponnyn medicin intravenöst.

Det här är ju ett antal år sedan men då kostade det 7000 spänn, varav jag fick ut 2000 från försäkringsbolaget....
Många försäkringsbolag friskriver sig från Illihios.

Ponnyn blev aldrig mera sig själv. Kapaciteten kom aldrig mera tillbaka fullt ut. Ponnyn hade vandrande hältor, tappad foderlust av och till samt humörsvängningar.

Med detta i bakfickan så är jag alltid supernoga med att Switcha mina hästar. Kollar fästing dagligen och "peppar, peppar" hittar aldrig några, elelr ytterst sällan.

Switch är en bra försäkring tycker jag.

mvh Eva

Ta bort alla fästingar du ser, känn igenom hästen varje dag (räcker ofta att stryka över med handen, man känner fästingen tydligt). Glöm inte känna under hakan, i karlederna och vid skapet osv.
Ta tag om äcklet med två fingrar och dra ut dem rakt ut, inte vrida. Se till att du får bort allt av fästingen, annars kan du ta med en pincett. Jag brukar badda bettstället med lite Jodopax eller något bakteriedödande.
Skölj ner fästingen i avloppet eller trampa ihjäl den sen.

Sen använder du något förebyggande medel, typ Switch, Flusa etc. Som håller fästingar och andra kryp borta. De fästingar som ändå sätter sig de dör av medled de får i sig.

Senast ändrad av en moderator:

Man ska INTE trampa ihjäl dem! Då sprider man tusentals nya fästing-ägg.

Hur fick ni reda på att det var Erlichia? Gula ögonvitor brukar väl tyda på att det är nåt fel på levern? Jag tänkte mer på förgiftning när jag läste din post.

/Maria

Okej tack så mkt för alla svar!

Men vad hädner om en häst äter en fästing då?
För det måste ju hända typ dagligen, lr?
Så typ "räcker" det med att man tar Switch på hästen, visiterar varje dag och typ ger den vitlök att äta?

Jag vet inte vad som händer om de äter fästingar men jag har svårt för att tänka mig att en fästing skulle kunna leva inne i ett djur. Hur ska den ex kunna andas?
Men jag lånar tråden och undrar en annan sak om fästingar. Jag tror att om vi människor får fästingar så räcker det med en för att man ska bli sjuk. Är det likadant för hästar ? Eller klarar de av om det bara är en infekterad fästing som sätter sig på dem?

Bra fråga! Har en till fästing fråga! Människor kan ju vaccinera sig å så gör man bara det vart 5 år eller något sådan. Finns det något liknande till Hästar?

Liknande trådar

Fritid Jag är tydligen en fästingmagnet av oöverträffade mått. I onsdags var jag i skogen och plockade svamp. Iklädd höga lundhagskängor...
Svar
6
· Visningar
525
Senast: Grazing
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 123
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat