Fästingar....?

Julienne

Trådstartare
Hur är det med färgen på fästingen? Det finns ju 2 sorter: 1 svart och en röd aktig? Är det så att den svarta inte bär på någon sjukdom men det gör den röda? Är det nån som vet? Tacksam för svar!

Sv: Fästingar....?

Julienne skrev:
Hur är det med färgen på fästingen? Det finns ju 2 sorter: 1 svart och en röd aktig? Är det så att den svarta inte bär på någon sjukdom men det gör den röda? Är det nån som vet? Tacksam för svar!

Honor är röda, hanar svarta. HH

men är det inte bara honorna som "biter" ?
isåfall "bär" ju inte dom svarta på sjukdomar :idea:

Njea, vad jag vet finns det tre olika stadier av fästingar som biter djur. Det är ofta den vuxna fästingen som sätter sig på större djur, men även nymf/larv sätter sig på häst. Det är där skillnaden ligger i röd/svart, inte i kön.

Det är i det första stadiet när fästingen går på gnagare etc som den kan bli bärare av sjukdomar.

Men det brukar ju sitta små svarta fästingar PÅ den fästingen som bitit sig fast, borde inte det vara hanar då?

Det har då jag aldrig sett.

Jag har sett jättesmå röda/oranga och större svarta, men aldrig att de sitter på varandra. De små brukar sitta på nosen/huvudet medan de större sätter sig på hals, bog och i skapet.

Jo, det har jag sett många ggr. Och det är hanar. Är jag 100% på eftersom detta pratades om på radion för inte så längesen. Jag har även läst att det är så i flera tidningar.
Är bara honorna som suger blod.
De är små och rödbruna när de precis börjar suga, sen blir de ju gråsvarta.
Men sen finns det ju en liten liten en, som aldrig blir jättestor när den suger. Kan det vara nymf? För de blir ju aldrig större än ett synålshål. Har sett flera sånna på min häst i sommar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 068
Senast: Josefineeee
·
Utrustning Vad finns det för säkra färger att använda för att måla häst med? Tanken är att måla en svart häst med vita zebra-linjer, så någon vit...
Svar
6
· Visningar
627
Senast: WildHorse
·
Kropp & Själ Jag insåg nu att jag har som svarta små små små prickar alltså jätte små på ett födelsemärke, dock busar jag mig jätte ofta o de sitter...
Svar
6
· Visningar
770
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama