fästingar

J

joskr737

Någon som kan tipsa om ett bra medel mot fästingar? Någon som vet hur effektivt Switch är mot fästingar? Vi har så rackarns mycket där min pålle går på bete, och han har haft både borrelia och erlichia. Mkt tacksam för tips! /Josefin

Switch ska ha en bra effekt, likaså vitlök brukar få fästingen att inte bita. Har inte användt Switch på de senaste åren, men vitlök i fodret får pållarna och inte en fästing har vi sett röken av.

Så vitlöken fungerar alltså? Hur mycket måste du ge per dag? Vi har väldigt mycket fästingar så jag är lite tveksam. /Josefin

Jag har alltid givit min pållar vitlök, först som pulver men numera i granulerad form. Jag ger inte färsk, eftersom hästens mage kan reagera på den och då sämsta fall kraftigt. Men det är själva löken som magen reagerar mot, i granulat är vitlökens egenskaper framtagna men själva löken bortplockad.

1999 när jag köpte en ny pålle, fick hon ingen vitlök i början pga långsam invänjning. Vad hände, jo fästingar både högt och lågt. Efter att pållan käkat sin vitlök, har hon aldrig haft en enda fästing på kroppen. Min valack likaså, aldrig en enda fästing under sommartid.

Om vi har fästingar, jodå vi har gått om rådjur hos oss och där finns det gott om fästing. Jag har givit ca 1 msk granulat till 400 kg häst, det har räckt så här långt.

Jag ger också vitlök till min pålle (pulver) och förra året hade han iaf inte en enda fästing. Var iofs ett lättare fästingår i somras men jag hoppas att det är lika effektivt med vitlök i år.

Men Hanna! ;)

Finns på Eko:- och ser ut som grus modell större. Den jag sett är med honungssmak. Eclipses tror jag.

På min fungerar inte vitlök alls mot fästinagar! Plockar bort
2-10/dag under betessäsongen trots vitlök.Vet iofs inte hur många som skulle sätta sig UTAN vitlök..
I år ska jag testa switch, som jag hört ska vara effektivt.

100% rent vitlökspulver per dag året om.
Köper mitt vitlökspulver i varuhus, storpack 1 kg (avsett för den humana matlagningen) för 64:-
Inga tillsatser som det KAN vara i många av de vitlökspreparat (pulver, granulat you name it) i hästbutiker.

Vill man hitta på eget, så påstår min faster (70 år och har haft häst sedan hon var 10) att man kan blanda rosmarin (krydda) med matolja och stryka på hästen. Fråga inte mig om det fungerar för jag har ingen aning :)

På våra hästar fungerar det inte med vitlök mot fästingarna. Däremot får vi väldigt god effekt av Switch. Under intensivaste fästingsäsongen häller vi på medlet var 3:e vecka, mer sällan om det är en varm torr period.

Jag har fått avliva en häst i fästingrelaterad sjukdom så jag är lite nojjig och vill inte ha en enda fästing på vare sig hästar/hundar/kattor.

Ja, fästingsjukdomar är INTE kul! Trist att du måste avliva din :(.
Min åkte på erlichios, och efter 1,5 års konvalecens ska jag nu börja rida igång henne(få se hur det går *orolig*. Och jag vill INTE råka ut för skitsjukdomen en gång till :(

Häller ni på Switch som det står rekommenderat på förpackningen, dvs längs med manen och ryggen? Har du provat RB86 mot fästingar någon gång?

Jag har haft RB86 på min ett par säsonger, men det hjälper inte mycket. Framförallt inte mot fästingar..

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 070
Senast: Josefineeee
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka