C

CcE

Plockade bort en stor fästing från min häst för någon vecka sedan. Det var en svullnad/knöl efter den som är kvar än. Jag trodde svullnaden skulle försvinna efter några dagar då fästingen var borta, men inte då.
Kan det vara nått eller är jag bara fjantig nu för en sån liten sak?
Tacksam för svar:bow:
 
Sv: fästing

Såhär står det i en veterinärsbok om fästingar:

"Fästingen utgör som parasit ingen egentlig fara för hästen, dvs själva blodsugandet besvärar inte värddjuret nämnvärt av smittämnen som är allvarliga."
"Efter något dygn överförst smittämnet till värddjuret. I sverige har vi två kända sjuksomar på häst som kan överföras via färstingar: Ehrlichios och Borrelios.
De fästingar man hittar på hästen avlägsnas försiktigt. Man skall inte klämma på dem, då de bli "stressade" och tömmer sitt baginnehålla och infektionsämnet i hästen.
Använd en fästingplockare, kan köpas i zooaffär eller på apotek. Fälj instruktionerna och definficera stället där fästingen har suttit."

Borrelios

"Orsaken till borrelios är en fästingöverförd bakterie, en s k spiroket. Sjukdomen har ett kroniskt förlopp, och den drabbar ungre till medelålders hästar. Symptomen är vinglighet, stelhet, trötthet, hälta och nervösa störningar, såsom "headshaking" och stereotypa rörelser..."

Ehrlichios

"Sjukdomen orsakas av en intracellulär bakterie som under feberstadiet kan påvisas i de vita blodkropparna (granulocyterna). När febern är överstånden använder man den serologiska diagnostik som har beskrivits ovan.
Först efter ett par veckor har antikroppar hunnit bildas, vilka man då kan påvisa genom blodprov som tas tas minst två gånger, med 14 dagars intervall.

Sjukdomen drabbar akut unga hästar på bete. De får influensaliknande symtom med hög feber, uppåt 41 grader, svullna ben, aptitlöshet, trötthet, och det verkar ibland som om de inte kan se."

jag ska inte skrämma upp dig nu på något sätt:p men tänkte att du kanske vill veta?
Som sagt så ska man inte klämma på fästingen när man ska ta bort den för de kan då "kräkas" och det är väl inte så bra. Men att det blir en liten svullnad efteråt brukar det bli, iallafall på mina hästar. Jag vet dock inte hur länge svullnaden brukar hålla i sig.
Jag har aldrig desinficerat fästingbettet och har heller inte fått några sjukdomar av den.
Hur stor svullnad har hästen?
 
Sv: fästing

Bra information de där, tack :).
Hm, ja svullnaden var inte så stor egentligen kanske bara ca 1 cm3.
Jag ska hålla lite extra koll på henne och ta tempen.
 
Sv: fästing

Hej,
Det är mycket fästingar och jag vill bara rekommendera den fantastiska PROB produkterna. Dessa har räddat mina hästa och hunder från all ohyra. :devil:
Klipper ut text från en hemsida som säljer dessa. www.tahorseware.se
Djur som använder PROB slipper även fästingar. Schamponeringen håller fästingarna borta ca 3-4 dagar. Efter det kan du stärka effekten med PROB -DEO Hund eller Häst sprayen varannan dag.
PROB - DEO ger dina djur även en trygghet, lugn, frid och fröjd på sommarbetet och i skog och mark. Ger hästen effektiv trygghet, lugn, välmående i alla förhållanden på sommarbetet. Billigt giftfritt alternativ fungerar bättre än många giftiga produkter.
PROB ger snabba resultat. En del av djuren svarar positivt från första behandlingen, men senast inom en vecka, kommer du att se en märkbar förbättring.
Sommareksem, fukteksem och latenta besvär kan inte botas, men det kan enkelt och till en human kostnad, hållas under kontroll.
Hästen, hunden mm mår bra. De flesta hästarna klarar sig oftast helt utan eksemtäcke. Fungerar även till andra eksem, karledsproblem, mugg, svamp, benskabb, ohyra och t.o.m rävskabb
 
Sv: fästing

Jag kan bara svara för vad som händer på mig själv när jag haft fästing - för tre veckor sen (exakt faktiskt) hade jag en fästing i armhålan :eek: av alla ställen!
Tog loss den samma dag den satte sig - jag har fortfarande klåda och ett litet sår,dock ingen svullnad längre. Så har det sett ut varje gång jag fått fästingbett, ca 5ggr i mitt liv.

Svullnaden gick väl ned efter ca 2v skulle jag uppskatta så här i efterhand.
 
Sv: fästing

den verkar inte så farlig, alltså svullnaden. Du kan nog hålla dig lugn skulle jag tro:p Istället för att ta tempen jätteofta, kan du bara känna på öronen. Dom ger inte lika bra svar som en termometer men du känner snabbt om hästen är överhettat eller kall. Men visst kan dom vara varma och kalla utan att ha feber men det kan vara ett litet riktmärke.
 

Liknande trådar

Fritid Jag är tydligen en fästingmagnet av oöverträffade mått. I onsdags var jag i skogen och plockade svamp. Iklädd höga lundhagskängor...
Svar
6
· Visningar
522
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 062
Senast: Josefineeee
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
960
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
717
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp