Jo, så måste de mena! Men jag blev lite ängslig när jag läste 1 januari 2018. Jag hade någon slags tanke om att det kanske damp ner ett inbetalningskort och fick lite småpanik. Men nu har jag lyckats reda ut det och förstår att det kommer hamna på blanketten för inkomstdeklaration för 2018.
Ofta känns det som om både jag och sambon har missat några obligatoriska kurser, som "Vuxenkunskap 7,5 hp", "Livsförberedande grundkurs 15 hp" eller "Viktiga blanketter och datum 7,5 hp"!
Vi missade exempelvis att min sambo borde ha gjort en fyllnadsinbetalning eftersom hans kvarskatt blev närmare 40000 kr efter vår lägenhetsförsäljning.
Jag fick nyss reda på att det även finns något som heter deklaration av småhus och att det skulle ha gjorts 1 november 2017. Men eftersom vi bara fick ett förslag på taxeringsvärde i höstas och inga deklarationspapper så antar jag (läs: hoppas!) att den deklarationen hamnade hos förra ägaren (vi tog över huset i juni 2017). Jag antar att någon borde ha hört av sig vid det här laget om vi har missat att deklarera.