Fastfrusen is i hov

S

Stopek

Nu när det är 20 minus så får min häst fastfrusen is/snöklamp i hoven som är riktigt svår att få bort. I strålfårorna, omöjligt, och får verkligen karva loss med hovkratsen från sulan. Känns som att det blir lite väl kallt för hovarna när isen fryser fast i hornet. Vet någon om det är skadligt och det kanske är läge med hästar inne istället?

Vet att jag vid något enstaka tillfälle något annat år haft samma problem, men det är sällsynt, med rätt kombination av snö som fryser fast och just sådan kall temperatur.

Hälsning Maja

Sv: Fastfrusen is i hov

jag har samma "problem".
men tänker varje dag att -varför satte jag inte på snösulor!!
det brukar gå lättare med hammare dock...

jag tror att problemet ligger i att det sitter fast spån i hoven när man tar ut dem, så ser det ut på mina hästar iallafall.

Så har jag också haft de senaste dagarna, man får kämpa ordentligt för att få bort all is!:mad:

Vet dock inte om det är farligt, själv tror jag inte det, men har ingen aning igentligen...
Om man skulle ha hästarna inne när det blev så så skulle de ju få stå inne hela vintern!:eek:
Då hackar jag hellre bort massa is varje kväll faktiskt:)

Nu när det är 20 minus så får min häst fastfrusen is/snöklamp i hoven som är riktigt svår att få bort. I strålfårorna, omöjligt, och får verkligen karva loss med hovkratsen från sulan. Känns som att det blir lite väl kallt för hovarna när isen fryser fast i hornet. Vet någon om det är skadligt och det kanske är läge med hästar inne istället?

Vet att jag vid något enstaka tillfälle något annat år haft samma problem, men det är sällsynt, med rätt kombination av snö som fryser fast och just sådan kall temperatur.

Hälsning Maja

Vintertid har jag en hammare hängandes precis innanför stalldörren. Stannar hästarna precis utanför och knackar lite på sidan av hoven och på skon, så släpper det :)
Det är just när de kommer in på stallgolvet som det kan vara halt eller läge för en vrickning om man inte knackar ur klampen. Ingenting de behöver stå inne för.

Håller med..har bänt ut ett antal hovkratsar på det sättet.

OT en annan grej jag funderade på när jag var ute och red i iskylan igår, hur skönt är det egentligen för hästen med ett metallbett i munnen när det är många minusgrader? Borde inte kylan leda rakt in i munnen?

Tror helt enkelt jag får ställa mig ute och testa själv.

Använd hammare. Jag har en stående i stalldörren. Mina hästar står snällt still medans jag bankar ur isen innan de får gå in. Ute kan det kvitta för det är djup snö.

Jag kör med en vattenhink med varmvatten och sen sätter ner en hov åt gången..
Funkar perfekt. :) Slipper stå och banka med hammare med.

Min häst tycker det inte alls är obehagligt.. Hon reagerar ingenting faktiskt.
Sen har man ju inte skållhett vatten utan sådär lagom ljummet.
Inte heller sätter man ner benet i 20 cm vatten utan så vattnet är uppe vid kanten av hästskon typ.

Hur högt det går spelar ju ingen roll, det är ju temperaturväxlingen som blir obehaglig. Och snabb blir den också.

Att knacka lite med en hammare tycker jag är betydligt enklare och bättre, men smaken är som baken...

Samma här, och dte blir kvar även när man slår bort ev stylta med hammare.

Ingen fara för hästarna ha snö/is kvar dock, de kan ju stå i snö/is hela dygnet utan problem.

Det brukar dock oftast ge sig under natten även i kallstall, dock inte i de här temperaturerna.

Fy vad obehagligt det låter :crazy:
En lätt knackning med en gummihammare så är problemet löst.

Någon lätt knackning med en gummihammare skulle inte hjälpa inte heller att slå på utsidan av hoven. Givetvis har jag varit med om snöklampar en miljon ggr, men på det här viset när isen blivit en del av hoven, det är det jag sällan varit med om. Tror dock att det någon sa om spån i hoven kan vara del av boven i dramat. Får vara noggrannare med att kratsa ur innan hästarna går ut.

Hälsning Maja

Jag är helt med på hur du menar! Sådana klumpar hade min häst igår också. De "ploppade" inte bara bort i stora stycken som isklumpar brukar göra utan kändes verkligen som "ett med hoven"... :crazy:

Någon lätt knackning med en gummihammare skulle inte hjälpa inte heller att slå på utsidan av hoven. Givetvis har jag varit med om snöklampar en miljon ggr, men på det här viset när isen blivit en del av hoven, det är det jag sällan varit med om. Tror dock att det någon sa om spån i hoven kan vara del av boven i dramat. Får vara noggrannare med att kratsa ur innan hästarna går ut.

Hälsning Maja

Lätt knackning hjälper inte som du skrev ja..
Och min häst gillar inte när man står och knackar som en dåre heller för och slå ut snöstyltor. Däremot när jag gör med vattenhinken så bryr hon sig inte alls :) Så vatten funkar bäst för oss.

De gånger det inte fungerar att slå på skon vänder jag på hammaren och slår väldigt försiktigt in i isen med "klorna" på hammaren. Man behöver inte alls slå in till sulan utan bara lätt så att klampen spricker, då brukar det inte vara några problem att rafsa ur det sedan. Jag har aldrig märkt något på hästarna som indikerar att det skulle vara skadligt för dem med is i hovarna men jag skulle kunna tänka mig att det är obekvämt om hästen har sulor som sviktar, dvs problem med hovarna redan tidigare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka