Fäste vagn & skakel - är jag en idiot eller var någon annan det?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har köpt en vagn, det sitter parskakel på och enbetsskakel medföljer. Jättebra.

Ända tills jag hemma skulle byta skakel. Jo men just det..

Endera är JAG en idiot som inte fattar, eller så var något annat HJON en idiot när de satte dit parskakeln - eftersom det hur länge jag än kollar på den ser ut som att de svetsat skakeln på plats? Dvs för att få bort den måste jag ta fram rondellen och skära loss. Fast även om jag gör det känns det som någon snillat bort en detalj till enbetsskakeln, för att fästa den?

Tips på hur fästa enbetsskakeln mottages tacksamt, eller ännu hellre tala om att jag är en idiot och avslöja hur fan man får bort parskakeln. Men iom att bitarna som går in i rören på vagnen är vända emot varandra så sitter det där det sitter, jämfört om de varit åt 'samma hll', då hade det räckt ta bort sprintarna och 'knacka bort' parskakeln (även om det inte löst hur sätta dit den andra).

Bilder: https://sakerlagring.telia.se/user/share.aspx?id=846b73b2-242d-4873-a10a-69e8b27be931

Sv: Fäste vagn & skakel - är jag en idiot eller var någon annan det?

Det är svårt att se på bilderna - vad finns i mitten, mellan svänglarna? Det nästan ser ut som det kan vara bultar där...men antagligen inte - du hade sett dem isf. På min parvagn är fästet för enbetsgaffel mycket längre fram än jag förväntade - jag var tvungen att fråga tillverkaren :o

Sv: Fäste vagn & skakel - är jag en idiot eller var någon annan det?

Ingenting tyvärr, en svets bara mot själva 'mittenpinnen' i det som ser ut som en gaffel.

Den här vagnen är nog ett hemmabygge misstänker jag, och antar att det satts på parskakel nnågon gång, och då inte tänkts riktigt? Och att det fanns en till detalj till att fästa enbetsskakeln på/mot en gång i tiden?

Men, hur fäster man bäst enbetsskakeln? Som jag ser det, och jag 'kan ingenting' så kan man kapa vid 'gaffeln', alltså så hela gaffeln tas bort och det blir en rak såhär - bit kvar, och sen fäster man enbetsaxeln i där, endera genom att svetsa på fanstyget (och ta bort det lilla utstickande fästet som finns). Eller så använder man fästet, men hurdå? Eller så tar man bort hela det som hör till parskakeln, men då är frågan hur man fäster den andra skakeln då, man kan väl inte fästa den så långt in?

Vagnen har vändskiva fram btw.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka