Fästa tyg i taket + inredningstips

voltis

Trådstartare
Vill göra lite mysigt i dotterns alkov hennes rum och har fått tag på vitt fint tyg som jag tänkte fästa i taket, lite böljande så där ;)

Men hur fäster jag tyget så enkelt som möjligt?? Ska flytta inom ett halvår är det tänkt så det är mest provisoriskt. Det är betong i tak och två av väggarna (gips på den tredje).
Vill helst undvika hål i väggarna.

Men hur gör jag då?

Ska bli ett Frost-inspirerat krypin, har vitt tyg, snöflingor i plast (tänkte försöka fästa detta i tyget eller så de hänger ner en bit i fiskelina) och tänkte köpa en bild på Elsa att fästa på väggen.
Några andra tips? Gärna enkla grejer och ej för dyrt.

Finns det tex renfällar som inte är äkta? Har en lite fåtölj som man kanske kan hänga den över.
Vad tror ni om sån ljusslinga folk har uppe kring jul som ser ut som istappar?

Hmm, just det där med att inte göra hål i väggarna blir kanske lite klurigt. Speciellt om det är lite tyngd i tyget.
Du skulle kanske kunna använda krokar med fästkuddar på baksidan. Såna man sätter på kakel och sy i öglor att kroka fast tyget med. Risken är ju att du drar med färgen eller tapeten på väggen när de ska ner dock och då syns nog små skruvhål mindre.

Det låter jättemysigt med de idéerna du har. Jag hade gått loss med kuddar i isblått och vitt med för att få det riktigt mysigt.

Själv fäster jag det mesta med häftpistol :) Funkar på de flesta material om det man sätter upp inte är för tungt. Jag har en tunn vajer med tunna gardiner på som hänger från taket för att dölja lite förvaring, uppsatt med just häftpistol. Gör minimala hål i vägg och tak.

Jag skulle också säga häftpistol. Små hål som inte syns så mycket.

Annars fästa linor strax under takhöjd och så fästa tyget i det.

Men funkar häftpistol på betong`?
Vill helst fästa i taket som ändå är så fult (alkoven är en gammal garderob/förråd, men vi har spacklat och målat väggarna).
Det är rätt tunt lutigt tyg, men långa längder så blir lite tyngd ändå.

Läste ngn som hade tejpat med silvertejp i taket, och har ju erfarenheter från hästvärlden att silvertejp funkar till allt iof ;) Men vill ju inte att tejpen ska synas.

Jag har lite blandat betong och tegel i lägenheten och hittills sitter allt. Men som sagt, kan inte vara för tungt tyg om du fäster på det viset just i taket, eftersom att det lätt dras ner då. Annars små skruvhål som nämnts ovan.

Om du har tapet på vägarna så skär ett litet kryss och vik undan tapeten och borra sedan, så kan man sedan spackla och vika över tapetflikarna enkelt :)

sätter du en gardin stång i bakkant och i framkant så kan du ju hänga tyget över båda genom att sy kanaler på tyget för stängerna,
så att det blir som en himmelssäng, och sen ha gardiner utåt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?

Omröstningar

Tillbaka