Fästa stigbyglar pa Free Form? Jag - idiot?

limona

Trådstartare
:o Idiotförklara mig gärna men jag fattar inte hur jag ska fästa stigbyglarna pa min nya FreeForm sadel? Jag tänkte inviga sadeln i helgen och den har original stigläder, dvs enkla läder som fästs under sitsen. Pa lädret finns ett löst metallspänne.

Hur gör jag..? Jag har vanliga svängda säkerhetstigbyglar.

Tacksam för lite hjälp...
Mvh Limona

Sv: Fästa stigbyglar pa Free Form? Jag - idiot?

Det är ett idiotiskt system...:smirk:
Man får trä på spännet på sitglägret, sen trä på stigbygeln, för att sen trä igenom änden en gång till. Jag tappade stigbygeln flera gånger till attbörja med, så jag fick pilla igenom änden YTTERLIGARE en gång för att känna mig säker.
Man ändrar inte längden på stiglädren i en handvändning, precis.

Det är sa alltsa? Det känns lite osäkert...Jag maste nog ga och kolla pa min sadel lite nogrannare. Kan man byta till vanliga läder egentligen?

Det kan man ju inte konstaterade jag snabbt.

Det går att byta till vanliga läder men då får man klippa bort de som följer med.Det vill man ju inte precis men så sa hon på stall vrå.

Det är sa alltsa? Det känns lite osäkert...Jag maste nog ga och kolla pa min sadel lite nogrannare. Kan man byta till vanliga läder egentligen?

Byta till vanliga läder?! Klart det går! Min free form sadel levererades med vanilga läder o en sorts tunnel eller vad man ska kalla det. Man vänder då stiglädret så spännet sitter nere vid stigbygeln o stoppar in den överblivna "tampen" i tunneln.

Men det finns ju inget att fästa ett vanligt läder i?

Men det finns ju inget att fästa ett vanligt läder i?

Jasså?? Hur ser din sadel ut då?? Min har öglor där det bara är att trä i stiglädren upponer som jag beskrev... vänder jag spännet uppåt som på vanliga sadlar trycker det o gör ont:devil:, därför spännet ner...:idea: tror jag ska vandra till sadelkammaren med kameran så du får se vad jag menar:)

Nu har jag tagit kort... hoppas du fattar lättare vad jag menar nu:)

Här ser du ju det jag sa om spännet nere vid stigbygeln:)

o här själva ringen uppe i sadeln man trär stiglädret genom:)

Aah nu fattar jag! Tack sa hemkt mycket! :bow:
Tunnlarna, köpte du dem fran stallvra?

Nu ska det bytas stigläder!

Japp, de köpte jag där:)

Sådana fästen har inte jag till mina stigläder! De sitter ihop, alltså en enda lång läderrem som man lägger över kardborrefästet uppe vid framvalvet. Då kan man själv reglera hur långt bak eller fram man vill att de ska sitta. Lite dumt bara om man av någon anledning skulle vilja byta dem, har aldrig sett den lösningen på någon annan sadel!

Sådana fästen har inte jag till mina stigläder! De sitter ihop, alltså en enda lång läderrem som man lägger över kardborrefästet uppe vid framvalvet. Då kan man själv reglera hur långt bak eller fram man vill att de ska sitta. Lite dumt bara om man av någon anledning skulle vilja byta dem, har aldrig sett den lösningen på någon annan sadel!

Fattar nada:crazy: snälla, snälla kan du inte ta kort? Jag är ju nyfiken...

Förresten flytta fram o tillbax kan jag visst på min. Då tar jag bara hela kardborrefästet o flyttar.

Syns väl lite bättre här... detta är dock inte min sadel...

Ja, ungefär så ser min också ut men jag har inga ringar. Ska se om jag kan få ut en bild!

Nu har det blivit förvirrat här!!:angel: Jag har ju ringar men inte avtagbara stigläder. Vill jag byta dem så får jag klippa av dem, precis som någon annan nämde innan.
Provade lägga ut en bild men lyckades inte.:smirk:

Jaha, men klipp o byt då vet jag. Strular de ändå bara ta väck skiten...

Liknande trådar

Utrustning Jaha, da har man ny häst och ny sadel..Jag ska aka till affären och köpa en gjord, (dressyrgjord, sadeln har langa stroppar)Men vilken...
Svar
9
· Visningar
905
Senast: Svanhild
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka