Fästa öglor till baksele

B070715

Trådstartare
Hej
Jag håller på att renovera min vagn, måla om den å så. Men det finns inga öglor till bakselen. Hur långt bak på skackeln ska de sitta, eller hur mäter man var de ska sitta? Kan man sätta öglan undertill på skackeln eller hur ska den sitta? Alla frågor på en gång men tacksam för alla råd o hjälp jag kan få angående öglor till bakselen.
Mvh
C

Sv: Fästa öglor till baksele

Om dessa öglor inte finns på skaklarna kan du ju fästa bakselen i ringen där selstickan sitter, de bromsar ju lika bra det.

Jag kör bara med lokselar av grova mått och har bakselen i ringen.

Är också nyfiken på det, ska sätta dit en ögla för bakselen på min vagn också. Hade tänkt sätta den nedåt, men avståndet?
Tänkte mäta ut vart som är lämpligt för min ponny (shettis) och dennes sele...

Kan inte sätta min dragsele i hålet längst fram, för den når helt enkelt inte fram. I sånt fall måste jag modifiera om bakselen och det har jag inte lust med (helt ny).

Utformingen på skaklarna har ju betydelse för hur man ska fästa bakselefästena på skaklarna. Våra skaklar är vinklade så när vagnen skjuter på så trycks skaklarna nedåt/framåt. Skaklefästen sitter då på under sidan av skaklarna och rätt långt fram för att man sedan ska kunna ställa in "draglinjen" till bakselen så trycket blir bakom rumpan och inte över korset. Eftersom skaklarna trycks nedåt så kommer tyngden (mothållet) i däckeln. En del vagnar har ju raka skaklar och då dras ju skaklarna uppåt (när vagnen skjuter på) och trycket kommer under magen och bukgjorden trycker uppåt/framåt.

Inte lätt att förklarar. Kanske lättare att lägga in bilder?

Här kommer bilder på hur öglan för bakselen sitter på skaklarna.

DSC03223.jpg

DSC03224.jpg

Remmen hänger där lokringen är.

Så här kan det också se ut.

EntrePollen.jpg

Bilder är bra. Jagtror att min vagn är ungfär som vagn nr två med den söta hästen. jag tänker mig att det inte spelar så stor roll vilket håll öglorna pekar så länge de inte pekar inåt o skadar hästen. Vi ska svetsa dit en ögla från en kätting. Men jag funderar på om det finns någon fomel för att räkna ut avståndet mellan främre öglan o den till bakselen. Jag tänker mig att det borde finnas nån fin regel för detta. Annars får jag väl helt enkelt testa när nya selen är inköpt.
Mvh
C

Nä, de finns inget formel för det. Det som avgör var öglan blir är just vilken baksele man har.
Från början när träskaklarnas tid var inne så satt ju selstickan i ett litet hål och bakselen då i dragringen. :)

Ja så gjorde vi när jag lärde mig köra för många herrans år sedan. Jag får helt enkelt prova mig fram. Men det ska bli sååå skoj att börja köra in snart. Längtar redan. Tack allihop för era råd:-)
/C

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 656
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 397
Senast: Crossline
·
Övr. Hund Hej igen, Tate här! Jag behöver er hjälp, jag har så många tankar men kommer ingen vart. Det är så att jag har hittat en hund, en...
Svar
3
· Visningar
1 418
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka