Fästa bakselet?

MadicDomino

Trådstartare
Jag har sett att många har 2 öglor på sina vagnar, en fäster man ju vagnen i selet. (den som är längst fram) sedan längre ska man sätta fast bakselet... (rätt?)

Problemet är så min vagn har bara en "ögla" , lägst fram.. Men när jag ska köpa mitt sele, var ska jag späna min baksele ? :(

Mvh
Eran Emma

(Ursäkta jag har glömt vad det heter! shacklar??! xD kommer inte ihåg :( )

Sv: Fästa bakselet?

Antingen får du köpa nya skacklar eller så får du svetsa på en ögla längre bak för att fästa bakselen i.

Jag har sett att en del sätter bakselen i öglan som är fram på skakeln, vad blir det för skillnad att fästa den längre bak? /Lisis- nybörjare i körning

Jag har aldrig sett någon som fäster den på det viset men det känns som man måste ha väldigt långa remmar för att nå fram dit. Sen är det ju inte alla skacklar som har öglor fram heller och då måste man defenitivt ha öglor bak :)

hej, kanske har du tom en liten ögla fram bara? Då räcker den inte till för att skakeln ska kunna röra sig fritt när din häst rör bogen eller svänger. Så då blir det ändå till att antingen ta bort öglan helt, göra en ny och lägga till en bakselering.
Vad för sele ska du köpa? Ska du köpa en sele av giggmodell ska du inte ha en ring, utan helst bara två piggar som stoppar fram och bak där skaklarna vilar i läderöglan som håller uppe skaklarna.
Mitt råd är att köpa en sele med snabbkopplingar på selen så kan du ha den till alla sorters vagnar. typ maratonsele. har du en mindre ponny kan en equilex billigaste räcka (med giggdäckel)

Det är allra bäst när bakselen sitter i lilla ringen bakom skakelringen, då tar den snabbare än om den ex sitter i dragringen på en loksele. På en bra sele av bröstselemodell räcker inte bakselen fram till däckeln, så då måste du göra en baskelering.

hej, kanske har du tom en liten ögla fram bara? Då räcker den inte till för att skakeln ska kunna röra sig fritt när din häst rör bogen eller svänger. Så då blir det ändå till att antingen ta bort öglan helt, göra en ny och lägga till en bakselering.
Vad för sele ska du köpa? Ska du köpa en sele av giggmodell ska du inte ha en ring, utan helst bara två piggar som stoppar fram och bak där skaklarna vilar i läderöglan som håller uppe skaklarna.
Mitt råd är att köpa en sele med snabbkopplingar på selen så kan du ha den till alla sorters vagnar. typ maratonsele. har du en mindre ponny kan en equilex billigaste räcka (med giggdäckel)

Det är allra bäst när bakselen sitter i lilla ringen bakom skakelringen, då tar den snabbare än om den ex sitter i dragringen på en loksele. På en bra sele av bröstselemodell räcker inte bakselen fram till däckeln, så då måste du göra en baskelering.

Okej, det är denna jag funderar på att köpa, Fundera på om jag skall borr håll i skalarna, och köpa "böjda skruvar" som man spänner i varj ände. Då har ju får en till ögla. Har ingen svets, men hur mycket skulle kunna kosta att få det fixat av en smed ?

Har en rocka som jag skall köra med, den har varken den där öglan och svägel, så det är ju mycket som ska på.

Mvh
Eran Emma

Liknande trådar

Trav Hej! Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år. Fick tag i en speedcart billigt och fick med en...
Svar
2
· Visningar
1 250
Senast: ghost
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 372
Senast: trassel
·
Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 114
Senast: Buck
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 925
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18