åhh va kul
flera som vill kombinera isisar med barock.
tja, ja skulle såklart välja islandshästen, för den kan allt som en 3 gångare kan + lite till. kanske lite mera jobb men det kan det vara värt.
lipizzanare ska ju vara xtremt begåvade när det gäller sådan ridning, och ha mkt lätt för bärkraft och särdeles bra piaff och passage, däremot brukar galoppen vara lite sämre, så vackra galopp-piruetter går nog på lika ut
vad gäller isisar så har jag faktisk haft en som man kunde ta för en lipizzaner, så ruskigt lik exteriör, kurvig och välrest med lite svankrygg, välrest och riktigt banan huvud med utstående ögon
han hade dessutom stora gungande steg o ovanligt vacker trav, mkt bärkraft och lite skjut kraft, väldigt lätt för samling, gick nästan i tramp vid samling i trav, super smidiga bakben. men svårt för ökning. dessutom var han så gott som tre gångare.
detta var en vit skimmel med löjligt liten man o svans och tunn vinterpäls
skumt va??!! jag tror nästan att det var nån skum inkorsning av lipizzanare i honom
...
när det gäller isisar så är det ju sånt brett utbud så man kan hitta vad som helst
en smidig fyrgångare med bra trav och lätt för samling och mjuk eksteriör, är väl att föredra
framför en superpåskjutande passbomb med snabb pass och tölt som specialité och styv rygg och stel bakbensaktion och svårt för samling :smirk:, om man vill syssla mycket med dressyr. så upplever jag det iallafall
man kan säkert förbättra alla hästar med bra ridning, men har man chansen så kan man ju välja en som har lätt för sig inom det området man vill syssla med.
( heja isis
ett smörgåsbord av möjligheter
)