Inte de bra stålgrå, de är fantastiska Han inte ens prismärka innan flera av de gråa är sålda till folk i USA Är i princip unikt för svenska gotlandsfår!
Men gud vad roligt för dig!!!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inte de bra stålgrå, de är fantastiska Han inte ens prismärka innan flera av de gråa är sålda till folk i USA Är i princip unikt för svenska gotlandsfår!
Hur har det gått?Har ni börjat få lamm än?
Har fått ett gäng redan, så söta.
Vill ha lite råd, har en gutetacka som varit lite off, har haft ute veterinär och nu får hon energipasta morgon och kväll.
I värsta fall är det början på dräktighetstoxicos, i bästa fall har hon varit förstoppad, hon har haft torra kluttar och röd runt analen. Vid tempning (normal temp) så kom det lite blod på termometern.
Nu står hon i en egen box bredvid de andra, magen är igång, men hon är ointresserad av kraftfoder (vilket hon normalt sett är).
Hon har druckit/ ätit hö under natten och dagen. Hoppade över grindarna igår, och kräver två man vid tempning, så har en del energi att ta till när hon tycker hon behöver det.
De har fritillgång på hö, får något hekto kraftfoder var morgon/kväll. Fritillgång på mineraler och får selen tillsatt i fodret/ vattnet beroende på vilken produkt jag köpt. Alla tackor är i bra hull.
Tips? Tankar? Råd?
Ser att de flesta butiker har fått in från UK igen, så har möjlighet att åka och köpa energi till tacka och ev. ett energiblock på fredag.
Grattis till lammen!Våra första lamm för året men även nånsin kom inatt.
Tyvärr så blev det inte det lugna och tackan-sköter-sig-själv-lammningen som man kanske hoppas på, framför allt första gången.
Båda låg fel, sätesbjudning med framdragna bakben på första och nackbjudning utan ben på andra, och allt tog jättelång tid. Så otroligt glad att jag förberett grannen så hon kom på stört när saker och ting inte kändes rätt och hjälpte oss. Men även hon kändes väldigt uppgiven ett tag innan vi kom på hur andra låg och kunde lösa det felläget. Var även i kontakt med veterinär under tiden (tyvärr inte så hjälpsam sådan med hemsk attityd)
Men, idag mår alla tre hur bra som helst!
Strimma med sina lamm Helmer och Elin (efter det äldre paret som bodde på vår gård innan vi köpte)
Visa bifogad fil 67377
Nu hoppas vi på att de andra fyra tackorna får mycket enklare lammningar framöver -såsom allmogefåren sägs ska ha!
@skogaliten -får jag PM dej med lite frågor och funderingar om tackan?
Välsträckta och bra med ström i tycker jag de näten funkar, men jag skulle rekommendera de med styvare lodräta trådar, de är lättare att sätta upp och få sträckta. Jag sätter inte med trästolp mer än i ändarna, tycker det blir bra. Sätter raka sträckor och stagar ev.hörn med medföljande snören och pinnar.Vad har ni för flyttbart stängsel? Är inne på att köpa rutnät med trampstolp, håller det ungbaggar inne?
Ska det varvas med träpinnar för att bli stabilt?
Jag behöver det till att dela av hagar för att få till fållor, det handlar om att en sida blir med flyttbart stängsel.
Några av baggarna har horn, är nät med ström en väldigt dålig idé?
Jag skulle INTE ha elnät till djur med horn!Vad har ni för flyttbart stängsel? Är inne på att köpa rutnät med trampstolp, håller det ungbaggar inne?
Ska det varvas med träpinnar för att bli stabilt?
Jag behöver det till att dela av hagar för att få till fållor, det handlar om att en sida blir med flyttbart stängsel.
Några av baggarna har horn, är nät med ström en väldigt dålig idé?
Du har inte möjlighet att länka här eller skicka i dm vilket du menar?Välsträckta och bra med ström i tycker jag de näten funkar, men jag skulle rekommendera de med styvare lodräta trådar, de är lättare att sätta upp och få sträckta. Jag sätter inte med trästolp mer än i ändarna, tycker det blir bra. Sätter raka sträckor och stagar ev.hörn med medföljande snören och pinnar.
Tack! Då lägger jag det på hyllan direkt.Jag skulle INTE ha elnät till djur med horn!
Slaktmognad bedöms med palpation och på vikt. Lammet ska kännas utfylld när du trycker med handflatan över höftknölarna/ryggen, bogen ska kännas fyllig och det ska finnas volym över revbenen. Om du ska sälja slaktdjur till slakteriet bör de väga över 45 kg, annars får du i princip betala för att bli av med dem. (Enkel formel för att räkna ut slaktvikt är levandevikt/2-5, en slaktkropp på mindre än 16 kg får du inte betlat för).Väcker liv i tråden igen med lite nybörjarfrågor.
Hur gör jag för att beräkna när lammen är slaktklara? (allmogekorsningar)
Jag har möjlighet att ha kvar dem till i början av nya året, då kommer de var 9- 10 månader.
Hur påverkas ullen av det? (vill ta återtag på vissa skinn)
Hur gör man för att hitta ett "bra" slakteri?
Hur långt innan behöver man boka transport?
Har förstått att man behöver ha en bra framförhållning, vilket ger mig huvudbry efter som jag inte har en aning om när mina lamm kan tänka sig vara slaktklara. Vill ha ett visst återtag, om det spelar någon roll.
Handlar om ca 13 individer.
Jag har funderat lite på om jag skulle göra en "omstart" nästa år, har insett att för mig kan det finnas en vinst i att vara med i elitlamm, mv3 besättning osv. Har insett att jag vill nog ha Gotland och vara genbanksansluten.
OM jag skulle sälja av gruppen med får, så undrar jag om jag borde ha en karensmånad (eller två?) och givetvis tvätta av inredning osv.
Men har ni några tankar eller tips?
Jag har tidigare funderat på om jag skulle börja köpa in lamm som inte blir klara i tid och ha dem över vintern, blir det svårt (för svårt?) om man ska ha mv fri besättning?
Vilka många bra frågor du har!Väcker liv i tråden igen med lite nybörjarfrågor.
Hur gör jag för att beräkna när lammen är slaktklara? (allmogekorsningar)
Jag har möjlighet att ha kvar dem till i början av nya året, då kommer de var 9- 10 månader.
Hur påverkas ullen av det? (vill ta återtag på vissa skinn)
Hur gör man för att hitta ett "bra" slakteri?
Hur långt innan behöver man boka transport?
Har förstått att man behöver ha en bra framförhållning, vilket ger mig huvudbry efter som jag inte har en aning om när mina lamm kan tänka sig vara slaktklara. Vill ha ett visst återtag, om det spelar någon roll.
Handlar om ca 13 individer.
Jag har funderat lite på om jag skulle göra en "omstart" nästa år, har insett att för mig kan det finnas en vinst i att vara med i elitlamm, mv3 besättning osv. Har insett att jag vill nog ha Gotland och vara genbanksansluten.
OM jag skulle sälja av gruppen med får, så undrar jag om jag borde ha en karensmånad (eller två?) och givetvis tvätta av inredning osv.
Men har ni några tankar eller tips?
Jag har tidigare funderat på om jag skulle börja köpa in lamm som inte blir klara i tid och ha dem över vintern, blir det svårt (för svårt?) om man ska ha mv fri besättning?ag tänkt
Tack @Migo om jag vill ha fällar, är det rimligt att de går att slakta på våren, och få bra fällbar?Slaktmognad bedöms med palpation och på vikt. Lammet ska kännas utfylld när du trycker med handflatan över höftknölarna/ryggen, bogen ska kännas fyllig och det ska finnas volym över revbenen. Om du ska sälja slaktdjur till slakteriet bör de väga över 45 kg, annars får du i princip betala för att bli av med dem. (Enkel formel för att räkna ut slaktvikt är levandevikt/2-5, en slaktkropp på mindre än 16 kg får du inte betlat för).
Om din ras sätter vinterull så påverkas skinnen drastiskt av att slaktas efter sista oktober. Runt årskiftet ser även de finaste rasskinn ut som biltemafällar, typ.
Du kan köpa in vinterlamm med m3 status, men över lag är livdjursinköp en stor smittrisk. Jag skulle inte hålla inköpta vinterlamm i samma byggnad som avelsdjur, om du inte är väl bekant med säljaren och vet hur deras smittbild ser ut.