FÅRtråden

Har ni börjat få lamm än?
Har fått ett gäng redan, så söta. :love:

Vill ha lite råd, har en gutetacka som varit lite off, har haft ute veterinär och nu får hon energipasta morgon och kväll.
I värsta fall är det början på dräktighetstoxicos, i bästa fall har hon varit förstoppad, hon har haft torra kluttar och röd runt analen. Vid tempning (normal temp) så kom det lite blod på termometern.
Nu står hon i en egen box bredvid de andra, magen är igång, men hon är ointresserad av kraftfoder (vilket hon normalt sett är).
Hon har druckit/ ätit hö under natten och dagen. Hoppade över grindarna igår, och kräver två man vid tempning, så har en del energi att ta till när hon tycker hon behöver det.

De har fritillgång på hö, får något hekto kraftfoder var morgon/kväll. Fritillgång på mineraler och får selen tillsatt i fodret/ vattnet beroende på vilken produkt jag köpt. Alla tackor är i bra hull.

Tips? Tankar? Råd?

Ser att de flesta butiker har fått in från UK igen, så har möjlighet att åka och köpa energi till tacka och ev. ett energiblock på fredag.
 
Har ni börjat få lamm än?
Har fått ett gäng redan, så söta. :love:

Vill ha lite råd, har en gutetacka som varit lite off, har haft ute veterinär och nu får hon energipasta morgon och kväll.
I värsta fall är det början på dräktighetstoxicos, i bästa fall har hon varit förstoppad, hon har haft torra kluttar och röd runt analen. Vid tempning (normal temp) så kom det lite blod på termometern.
Nu står hon i en egen box bredvid de andra, magen är igång, men hon är ointresserad av kraftfoder (vilket hon normalt sett är).
Hon har druckit/ ätit hö under natten och dagen. Hoppade över grindarna igår, och kräver två man vid tempning, så har en del energi att ta till när hon tycker hon behöver det.

De har fritillgång på hö, får något hekto kraftfoder var morgon/kväll. Fritillgång på mineraler och får selen tillsatt i fodret/ vattnet beroende på vilken produkt jag köpt. Alla tackor är i bra hull.

Tips? Tankar? Råd?

Ser att de flesta butiker har fått in från UK igen, så har möjlighet att åka och köpa energi till tacka och ev. ett energiblock på fredag.
Hur har det gått?

Hoppas att tackan mår bra.

Har tyvärr inga riktigt goda råd att ge.

Visst kan det vara dräktighetstoxikos eller kanske kalkbrist, men gott hull och tillgång på mineraler brukar reducera den risken till ett minimum.

Om tacka är högdräktig/ska lamma vilken dag eller timme som helst, och det är ett riktigt konstigt felläge (t.ex. att lammet ligger mer eller mindre på tvären) på lammet/lammen (så det inte blir något tryck mot utgången så att säga), så kan det se ut så där: tackan är "off", äter inte kraftfoder, plockar i höet, men visar inget vanligt lamningsbeteende, av typen kraffsar och bäddar, lägger sig/reser sig o.s.v. Kan även bli så om de har har "ringvomb".

Jag brukar sällan ha fellägen, men i år så har jag faktiskt haft två stycken, det ena var ihoptrasslade fyrlingar, egentligen trångt och alla ville ut först men ingen låg rätt, det andra var en tacka som var så där "off" i ett dygn, och inget tydligt lamningsbeteende.
Ett relativt stort lamm låg med bakslaget huvud, och tackan hade inga värkar att tala om. När vi gick in och kände efter, så var hon öppen, och med viss svårighet så fick vi ordning på framklövar och huvud, och kunde ta ut ett levande lamm.
 
@skogaliten Tack för att du delar med dig, jag insuper så mycket som möjligt.

Det verkar som om det handlade om en förstoppning. Det retliga är ju att jag kan bara spekulera om varför hon fick det. Nu är hon som vanligt och jag någon lärdom rikare, och har fått bekanta mig med min fårveterinär.
Hon är också en förstagångslammare, vilket gjorde att jag hade samma tankar som du, att det ev. var lamm på g, men som tur hade hon inte det.

Jag var med på en webbkurs i lamning och det var verkligen super (om det är någon annan här som läser och funderar på att skaffa får, eller vill lära sig mer).

Men jag passar på att fråga dig @skogaliten
Jag har en tacka med tre lamm som tappat hull nu vid digivning. Jag har precis flyttat över henne och den andra tackan som har två lamm till egen box.
Hur gör jag lättast för att få upp hullet snabbt?
Jag har ökat kraftfodret morgon/ kväll nu + börjat ge betfor för extra energi.
Är det ge det lite tid som gäller, eller bör jag se till att hon går upp "fort"? Det är en klövsjötacka, så hon är väldigt liten.
 
Ja, förstoppning är ju inte så vanligt på får, i synnerhet inte vuxna får.

Att få upp hullet på en digivande tacka med flera lamm på stall, är kanske inte omöjligt, men det är väldigt svårt. Det lär ta tid, och löser sig kanske inte förrän på betet. Hästar är mycket enklare att höja hullet på...

Vissa tackor (individer) tar dessutom mer av sig själva, än andra, trots samma förutsättningar för övrigt (storlek/vikt, foderplats, kullstorlek m.m.).

Tackan måste ju ha en foderstat baserad på grovfoder för vommens skull, med kraftfoder som tillägg för att tackan ska kunna hålla hull rimligt väl genom hela dräktigheten, och helst även fram till betesläpp. Det går åt mest näring under de första sex veckornas digivning.

Hur göra då om någon tacka tar väldigt mycket av sig själv?

*Egen box/egen avdelning är jättebra. Då slipper tackan/tackorna extrakonkurrens om mat och matplats.

*Fri tillgång på det bästa och smakligaste grovfodret. Räkna ut en särskild foderstat för dessa individer, där de får "maxat plus" av kraftfoder.

*Ge industrins fårpellets av något fabrikat som kraftfoder.
Det slår allt vad spannmål/ärtor/åkerböna heter, och är dessutom konstruerat/sammansatt för att vara skonsamt för vommen, så att man kan ge maxat stora givor, utan att stanna vommen. Men trappa upp givorna långsamt, under minst en vecka, kanske fjorton dagar, så att vombakterierna hinner med att anpassa sig.

*Gör en lammkammare till lammen, där de har fri tillgång på lammpellets, och fint grovfoder.
Det avlastar tackan, lammen blir mindre hungriga på att dia, och vänjer sig fortare vid att äta fast föda. Vid sex veckors ålder, så är vommen färdigutvecklad hos lammen, så teoretiskt, så kan man avvänja då, även om det finns många fördelar med att lammen diar längre, och går kvar hos tackan.
Genom att lammen äter av annat, så minskar också risken för att hungriga lamm biter på tackan så att hon får juverinflammation eller en igentäppt spenkanal.

*När betesperioden kommer, så plocka bort lammen från tackan, avvänj tidigare än man egentligen måste, för att ge tackan möjlighet till återhämtning, en tacka som blivit rejält mager, behöver extra lång tid på sig.
Låt tacka och lamm få ett par, kanske tre veckor tillsammans på betet, så att "lammen lär sig äta", och så flytta bort tackan/tackorna från lammen. Vid tidig avvänjning på bete, så är det bra om lammen får vara kvar på ett bete där de lärt sig hitta mat, skugga m.m. från sina mödrar. Det minskar lammens "förvirring" första tiden utan mamma.
Bagglamm kan sättas ihop med avelsbaggar, och tacklamm kan gå i en grupp med obesläktade tackor med lamm.


Det går åt mycket energi och protein för att göra mjölk till lammen, så målet hos mig, är att ha hullpoäng fyra efter betäckning, men också två veckor före lamning, och sedan så ger jag trillingmammor och förstagångstackor på ett år, extra tillägg av kraftfoder i egen grupp. Om jag fått till det med skanning, så delar jag upp redan då, annars så placeras trillingmammor i en egen grupp, och ungtackor som lyckas få två lamm i en egen grupp, med extra fodertilldelning, och extra övervakning.
Jag har utbildning i att räkna foderstater för får, gör det åt en del av mina grannar, och trots att jag har får fram hyfsat grovfoder, så går det åt en hel del kraftfoder redan före lamning för att hålla tackorna i form. Jag brukar behöva ge små mängder kraftfoder (främst brukar jag sakna energi) från ungefär sex veckor före lamning. Det gäller även mina grannar.

Har du en uträknad foderstat baserad på ditt grovfoder? Beräknad endera av en proffsrådgivare på får, eller av en kunnig bekant, som använder etablerat räknesätt? Det är ett bra sätt att förenkla jobbet med att få tackorna att hålla hull.

Jag försöker jobba med att förebygga att tackor blir magra av digivningen, men ibland misslyckas man ju. Förra året, så var det en trillingtacka som blev rejält mager, trots extra tillägg.
Då fick jag förstås kontroll från LST. Det var då väldigt skönt att kunna plocka fram den tackans särskilda foderstat, och visa upp...

Du ska se att det blir bättre, men att få upp det där riktigt bra hullet, går först efter avvänjningen.
 
@skogaliten tack igen 🙂
Svarar lite kort då jag är på språng, blev lite "förvånad" över hur mycket hon tappat då de har varit i gott hull inför dräktigheten. Jag ökade även kraftfoder något efter lamningen, men nu i efterhand var det för lite inser jag ju. Åtminstone för att ge näring åt tre lamm.

Jag har ingen analys (tyvärr) och höet har varit i varierande kvalité, ibland väldigt fint och spätt. När det är grövre har jag fodrat med mer och tagit att det blir mer spill då de sorterar ut.

Då är de lammkammare som gäller så att tackan kan få avlastning.
 
Våra första lamm för året men även nånsin kom inatt.
Tyvärr så blev det inte det lugna och tackan-sköter-sig-själv-lammningen som man kanske hoppas på, framför allt första gången.
Båda låg fel, sätesbjudning med framdragna bakben på första och nackbjudning utan ben på andra, och allt tog jättelång tid. Så otroligt glad att jag förberett grannen så hon kom på stört när saker och ting inte kändes rätt och hjälpte oss. Men även hon kändes väldigt uppgiven ett tag innan vi kom på hur andra låg och kunde lösa det felläget. Var även i kontakt med veterinär under tiden (tyvärr inte så hjälpsam sådan med hemsk attityd)

Men, idag mår alla tre hur bra som helst!

Strimma med sina lamm Helmer och Elin (efter det äldre paret som bodde på vår gård innan vi köpte) 😍
DCF0B8AD-5727-46C9-8B27-8BFA9C714829.jpeg


Nu hoppas vi på att de andra fyra tackorna får mycket enklare lammningar framöver -såsom allmogefåren sägs ska ha!

@skogaliten -får jag PM dej med lite frågor och funderingar om tackan?
 
Våra första lamm för året men även nånsin kom inatt.
Tyvärr så blev det inte det lugna och tackan-sköter-sig-själv-lammningen som man kanske hoppas på, framför allt första gången.
Båda låg fel, sätesbjudning med framdragna bakben på första och nackbjudning utan ben på andra, och allt tog jättelång tid. Så otroligt glad att jag förberett grannen så hon kom på stört när saker och ting inte kändes rätt och hjälpte oss. Men även hon kändes väldigt uppgiven ett tag innan vi kom på hur andra låg och kunde lösa det felläget. Var även i kontakt med veterinär under tiden (tyvärr inte så hjälpsam sådan med hemsk attityd)

Men, idag mår alla tre hur bra som helst!

Strimma med sina lamm Helmer och Elin (efter det äldre paret som bodde på vår gård innan vi köpte) 😍
Visa bifogad fil 67377

Nu hoppas vi på att de andra fyra tackorna får mycket enklare lammningar framöver -såsom allmogefåren sägs ska ha!

@skogaliten -får jag PM dej med lite frågor och funderingar om tackan?
Grattis till lammen!

Men å så jobbigt med fellägena!

Skriv gärna PM med frågor, självklart!
 
Guuuud vad de är söta nu!
Jag har rätt stor ålderskillnad på lammen (och än har inte alla tackor lammat) så jag har delat upp de efter ålder på lammen och efter någon tacka som behövde mer kraftfoder än andra.
Så nu har jag en liten flock i en fölbox i stallet och släpper ut lammen en stund på morgonen och kvällen så de kan rusa av sig och få undersöka.
De studsar runt och springer fram och tillbaka, har en öppen halmbal de tycker om att stöka runt i.
Så mycket glädje de ger! :love: :love:
Försökte lägga in en film med det ville sig inte.
10 lamm på fyra tackor, 3 tackor kvar att lamma, alla har haft rätt smidiga lamningar, förutom den första tackan som inte riktigt ville acceptera det ena lammet till en början.
 
Vår lamning är snart klar, 9 av 11 tackor har lammat. 18 lamm födda varav 1 föddes stilla (trilling och felläge som tog tid att få rätt på tyvärr) så 17st busiga krabater skuttar runt. 2 ungtackor kvar som drar ut på tiden.
Tackorna är ”Karlssons blandning” Suffolk, Texel och finull. Baggen är finull.
4C9FFF9F-35EE-4B98-8AF1-BEE698D9A52F.webp
 
Vad har ni för flyttbart stängsel? Är inne på att köpa rutnät med trampstolp, håller det ungbaggar inne?
Ska det varvas med träpinnar för att bli stabilt?
Jag behöver det till att dela av hagar för att få till fållor, det handlar om att en sida blir med flyttbart stängsel.
Några av baggarna har horn, är nät med ström en väldigt dålig idé?
 
Vad har ni för flyttbart stängsel? Är inne på att köpa rutnät med trampstolp, håller det ungbaggar inne?
Ska det varvas med träpinnar för att bli stabilt?
Jag behöver det till att dela av hagar för att få till fållor, det handlar om att en sida blir med flyttbart stängsel.
Några av baggarna har horn, är nät med ström en väldigt dålig idé?
Välsträckta och bra med ström i tycker jag de näten funkar, men jag skulle rekommendera de med styvare lodräta trådar, de är lättare att sätta upp och få sträckta. Jag sätter inte med trästolp mer än i ändarna, tycker det blir bra. Sätter raka sträckor och stagar ev.hörn med medföljande snören och pinnar.
 
Vad har ni för flyttbart stängsel? Är inne på att köpa rutnät med trampstolp, håller det ungbaggar inne?
Ska det varvas med träpinnar för att bli stabilt?
Jag behöver det till att dela av hagar för att få till fållor, det handlar om att en sida blir med flyttbart stängsel.
Några av baggarna har horn, är nät med ström en väldigt dålig idé?
Jag skulle INTE ha elnät till djur med horn!
 
Här är jag inne på 3:e lamningsgruppen för i år, bara ungtackor. 6 av 28 lammat, och än så länge har det gått bra, de har klarat lamningarna själva och tar bra hand om lammen!
 

Bifogade filer

  • 5DD825C3-25D7-4179-BA2B-5072F4C2262B.webp
    5DD825C3-25D7-4179-BA2B-5072F4C2262B.webp
    332,6 KB · Visningar: 11
Välsträckta och bra med ström i tycker jag de näten funkar, men jag skulle rekommendera de med styvare lodräta trådar, de är lättare att sätta upp och få sträckta. Jag sätter inte med trästolp mer än i ändarna, tycker det blir bra. Sätter raka sträckor och stagar ev.hörn med medföljande snören och pinnar.
Du har inte möjlighet att länka här eller skicka i dm vilket du menar? 🙂
 
Väcker liv i tråden igen med lite nybörjarfrågor.

Hur gör jag för att beräkna när lammen är slaktklara? (allmogekorsningar)
Jag har möjlighet att ha kvar dem till i början av nya året, då kommer de var 9- 10 månader.
Hur påverkas ullen av det? (vill ta återtag på vissa skinn)
Hur gör man för att hitta ett "bra" slakteri?
Hur långt innan behöver man boka transport?

Har förstått att man behöver ha en bra framförhållning, vilket ger mig huvudbry efter som jag inte har en aning om när mina lamm kan tänka sig vara slaktklara. Vill ha ett visst återtag, om det spelar någon roll.
Handlar om ca 13 individer.

Jag har funderat lite på om jag skulle göra en "omstart" nästa år, har insett att för mig kan det finnas en vinst i att vara med i elitlamm, mv3 besättning osv. Har insett att jag vill nog ha Gotland och vara genbanksansluten.
OM jag skulle sälja av gruppen med får, så undrar jag om jag borde ha en karensmånad (eller två?) och givetvis tvätta av inredning osv.
Men har ni några tankar eller tips?

Jag har tidigare funderat på om jag skulle börja köpa in lamm som inte blir klara i tid och ha dem över vintern, blir det svårt (för svårt?) om man ska ha mv fri besättning?
 
Väcker liv i tråden igen med lite nybörjarfrågor.

Hur gör jag för att beräkna när lammen är slaktklara? (allmogekorsningar)
Jag har möjlighet att ha kvar dem till i början av nya året, då kommer de var 9- 10 månader.
Hur påverkas ullen av det? (vill ta återtag på vissa skinn)
Hur gör man för att hitta ett "bra" slakteri?
Hur långt innan behöver man boka transport?

Har förstått att man behöver ha en bra framförhållning, vilket ger mig huvudbry efter som jag inte har en aning om när mina lamm kan tänka sig vara slaktklara. Vill ha ett visst återtag, om det spelar någon roll.
Handlar om ca 13 individer.

Jag har funderat lite på om jag skulle göra en "omstart" nästa år, har insett att för mig kan det finnas en vinst i att vara med i elitlamm, mv3 besättning osv. Har insett att jag vill nog ha Gotland och vara genbanksansluten.
OM jag skulle sälja av gruppen med får, så undrar jag om jag borde ha en karensmånad (eller två?) och givetvis tvätta av inredning osv.
Men har ni några tankar eller tips?

Jag har tidigare funderat på om jag skulle börja köpa in lamm som inte blir klara i tid och ha dem över vintern, blir det svårt (för svårt?) om man ska ha mv fri besättning?
Slaktmognad bedöms med palpation och på vikt. Lammet ska kännas utfylld när du trycker med handflatan över höftknölarna/ryggen, bogen ska kännas fyllig och det ska finnas volym över revbenen. Om du ska sälja slaktdjur till slakteriet bör de väga över 45 kg, annars får du i princip betala för att bli av med dem. (Enkel formel för att räkna ut slaktvikt är levandevikt/2-5, en slaktkropp på mindre än 16 kg får du inte betlat för).

Om din ras sätter vinterull så påverkas skinnen drastiskt av att slaktas efter sista oktober. Runt årskiftet ser även de finaste rasskinn ut som biltemafällar, typ.

Du kan köpa in vinterlamm med m3 status, men över lag är livdjursinköp en stor smittrisk. Jag skulle inte hålla inköpta vinterlamm i samma byggnad som avelsdjur, om du inte är väl bekant med säljaren och vet hur deras smittbild ser ut.
 
Väcker liv i tråden igen med lite nybörjarfrågor.

Hur gör jag för att beräkna när lammen är slaktklara? (allmogekorsningar)
Jag har möjlighet att ha kvar dem till i början av nya året, då kommer de var 9- 10 månader.
Hur påverkas ullen av det? (vill ta återtag på vissa skinn)
Hur gör man för att hitta ett "bra" slakteri?
Hur långt innan behöver man boka transport?

Har förstått att man behöver ha en bra framförhållning, vilket ger mig huvudbry efter som jag inte har en aning om när mina lamm kan tänka sig vara slaktklara. Vill ha ett visst återtag, om det spelar någon roll.
Handlar om ca 13 individer.

Jag har funderat lite på om jag skulle göra en "omstart" nästa år, har insett att för mig kan det finnas en vinst i att vara med i elitlamm, mv3 besättning osv. Har insett att jag vill nog ha Gotland och vara genbanksansluten.
OM jag skulle sälja av gruppen med får, så undrar jag om jag borde ha en karensmånad (eller två?) och givetvis tvätta av inredning osv.
Men har ni några tankar eller tips?

Jag har tidigare funderat på om jag skulle börja köpa in lamm som inte blir klara i tid och ha dem över vintern, blir det svårt (för svårt?) om man ska ha mv fri besättning?ag tänkt
Vilka många bra frågor du har!
Jag återkommer med genomtänkta svar runt produktionsinriktningsfrågorna när jag tänkt lite.

Det där med slaktmognad kan vi ta lite kort.
Ska man sälja till ett stort slakteri, som Scan t.ex. så får man vettigt betalt om man håller en rimlig kvalitet på lammen, alltså en slaktvikt på 16-22 kg ungefär, en kropp på R- och lagom med fett, titta gärna i noteringarna hur priserna ser ut.
De stora slakterierna har också diverse leveransregler, bl.a. avseende antal, där man får avdrag om man skickar få lamm, och tillägg när man skickar många. Det finns också minimiantal och regler runt märkning.

För andra raser än Gotlandsfår (Allmogefår t.ex.) så uppstår inga dåliga fällar p.g.a. vinterull, men ullen blir orimligt lång, tovig och trasslig om man slaktar efter jul, och då behöver man klippa lammen minst sex veckor innan slakt för att skinne ska bli bra.

Levandevikt för att för att nå de rimliga resultaten är för allmogefår/lantrasfår av de större raserna (Värmlandsfår, Helsingefår, Klövsjöfår, Ryafår m.fl. raser) eller korsningar där det ingår köttras, är minimum 42-45 kg för bagglamm, och 40-43 kg för tacklamm.

En lammvåg är alltså nästan ett nödvändigt hjälpmedel.

Mina Helsingelamm, "bygger muskler", blir "köttiga" fr.o.m. när de väger det där minimum som jag angav ovan.

Jag brukar resonera så här: två-tre veckor på ett riktigt bra bete (vallåterväxt) efter uppnådd minimivikt enligt ovan, så blir det bra slaktresultat.

Att klämma och känna på lammen, ger viss information, men det är inte lika lätt att känna sig fram på lamm, som hullkontroll på tackor.

Mina baggar brukar vara färdiga för slakt vid ca sex månaders ålder, och tacklammen (tacklamm växer alltid långsammare än bagglamm, gäller alla raser, även köttraser) vid drygt sju månaders ålder.

Jag väger lammen regelbundet, en gång per månad, för att veta vilka som artar sig bäst bland lammen som ska gå till slakt.
 
Slaktmognad bedöms med palpation och på vikt. Lammet ska kännas utfylld när du trycker med handflatan över höftknölarna/ryggen, bogen ska kännas fyllig och det ska finnas volym över revbenen. Om du ska sälja slaktdjur till slakteriet bör de väga över 45 kg, annars får du i princip betala för att bli av med dem. (Enkel formel för att räkna ut slaktvikt är levandevikt/2-5, en slaktkropp på mindre än 16 kg får du inte betlat för).

Om din ras sätter vinterull så påverkas skinnen drastiskt av att slaktas efter sista oktober. Runt årskiftet ser även de finaste rasskinn ut som biltemafällar, typ.

Du kan köpa in vinterlamm med m3 status, men över lag är livdjursinköp en stor smittrisk. Jag skulle inte hålla inköpta vinterlamm i samma byggnad som avelsdjur, om du inte är väl bekant med säljaren och vet hur deras smittbild ser ut.
Tack @Migo om jag vill ha fällar, är det rimligt att de går att slakta på våren, och få bra fällbar?
Det är gute, klövsjö och korsning där emellan.

Tanken är att även slakta av några 1,5 års tackor (ålder nu) för att få "renrasiga" klövsjö, dock inte genboksanslutna. Finns det risk att slakterierna inte vill ta emot dem? (i sådana fall är det kanske just dem jag bör ta återtag på?)
Baggarna är ev. slaktklara, får försöka väga dem i dagarna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp