Jag hade ett nyfött/någon dag gammalt lamm, som blev trampat av sin mamma, så att en liknande skada uppstod på utsidan av en framklöv, så till den grad, att det mjuka under klöven blev ordentligt "mosat".Det skulle det absolut kunna vara, det ser även lite tilltryck ut under randen. Kan ev ha känts lite mjukare i hornet just där jämfört med andra halvan.
Har du erfarenhet av en sån typ av skada? Tror du hon kommer vara halt, ha ont, tills klöven har vuxit ut helt eller kommer det bli bättre när ev blödning har lagt sig?
Hon ska vara kvar så håller ett extra öga på den foten under vintern! Tack!
Det lammet tog jag hjälp av veterinär för att verka bort skadad vävnad, både horn och lagom mycket av det mjuka under.
Sedan så fick hon ha förband som avlastade och skyddade klöven, som byttes dagligen första tiden, så att ingen infektion skulle uppstå (tvätt med klorhexidin, kompresser med medicinsk honung, stödskena, vetflex, silvertejp ungefär), sedan utglesat bandagebyte, och efter sisådär tre veckor så var klöven OK, om än inte lika perfekt som de andra lammens.
Lammet är numera en tacka, som fick sina första egna lamm i våras...
Jag tror inte att det ska behövas så värst mycket behandling av ditt lamm, i synnerhet inte om det inte är något hål (ingångsväg för infektion) i hornet där "strimman" syns, utan det enda som behövs är att hålla koll. Det finns en risk att det blir en hovböld.
Var det mitt lamm, så skulle jag ta med henne till en veterinär, som kan kolla klöven ordentligt på veterinärkliniken, där det finns bra ljus och bra arbetsförhållanden, och som då kan se ordentligt. Det brukar ju också vara billigare att ta med lammet till kliniken, än att ta hem veterinären.