Ja, de kommer funka ypperligt på marken som hör till gården.
Mycket sly pga övervuxet gammalt bete och skog som vi ska gallra ut och öppna upp. Vi tänkte börja med ett fåtal, 4-5 stycken, det räcker nog gott till oss och så får vi se hur marken betas och anpassa oss därefter.
Jag tänker mig en äldre tacka och några tacklamm, tror det är en bra kombo även för oss som är nybörjare. Eller kanske några tackor och en eller två tacklamm?
När jag ska sälja en grupp Helsingefår ( jag 20-25 tackor Helsingefår i genbank) till den som tänker sig att börja med får, så rekommenderar jag att köpa absolut minst 3 djur, två tacklamm och en vuxen tacka (som lammat och visat sig vara en bra mamma). Ur en flocksynpunkt, så är det bättre för fåren med 4-5 stycken i "startflocken". Det räcker dock med en vuxen.
Det allra viktigaste, är dock att säkerställa att man köper friska djur, så att man inte "köper på sig problem".
Köp bara från en besättning som har Maedi-Visna status M3 (fri). Läs mer om sjukdomen här:
http://www.sva.se/djurhalsa/far/endemiska-sjukdomar-hos-far/maedi-visna-far
Allra bäst är att köpa djur från en besättning som är medlem i Gård&Djurhälsan, och som blir regelmässigt parasitkontrollerade och som blir avmaskade vid behov. Klövarna ska vara fria från förändringar som kan tyda på klövröta, inga djur i besättningen man köper ifrån ska heller gå omkring och "småhosta" t.ex.
Haemonchus (Stora magmasken) är en riktigt läskig parasit, som man vill slippa få in på sina marker.
Kläm och känn och titta noga på djuren ni köper (och på hela besättningen för att kolla allmän hälsa), så att de är i bra hull, och har en kropp med så få defekter som möjligt. Några viktiga exempel på bra djur: de ska vara rakryggade (ej svankrygg), ha en bra benställning (ej veka kotor, ej "x-benta"), och absolut ha ett korrekt bett (man känner helt enkelt efter).
Djur med vettig kropp och korrekta munnar, blir långlivade och har mycket goda förutsättningar för att hålla sig friska länge. Flera av mina tackor håller sig friska och fina uppåt 10 år.
https://www.gardochdjurhalsan.se/sv/webbshop/e/66/informationsbroschyr-om-hullbedomning-av-far/
Alldeles för många Allmogefårägare drivs av bevarandet av raserna, men saknar djupare kunskap om fårhållning/fåravel, vilket bl.a. leder till att man inte sköter sådant som parasithantering, eller ger ordentligt med kraftfoder till högdräktiga och digivande tackor.
Om man inte sköter hälsan på fåren (inklusive foder), så dyker det efter några år ofta upp hälsoproblem av olika slag, lammen överlever inte som dom ska, och djuren i raserna "börjar krympa".
En normal Helsinge tacka som fyllt 2 år bör väga mellan 55-65 kg, en vuxen bagge 65-75 kg.
Storleksangivelserna på på Allmogefårsföreningen sida är helt enkelt "fel". Kanske därför att så få Allmogefårägare har tillgång till en våg för vuxna djur.
Jag har haft Helsingefår i genbank sedan 2005, och har tillgång till våg...
Om du vill, så kan jag skicka min egna rasbeskrivning av Helsingefår, samt powerpoint materialet till den nybörjarkurs i fårhållning, som jag håller några gånger om året.
Du är också välkommen hit för att titta på Helsingefår hos oss om du vill. Just nu finns här ca 60 st sammanlagt. Tackor i betäckningsgrupper, samt tacklamm och bagglamm.