Jag har fått tag i så mycket och så bra foder i år så istället för att behöva dra ner kan jag plötsligt utöka
Dvs i år ska hela 29 riktigt riktigt fina tackor få komma till baggen, 18 tacklamm stå på tillväxt (vilket jag vill första året, betäcker gärna in dem när de är 18 månader) och tre-fyra ungtackor som tjuvbetäcktes förra året får vila i år och en ny chans till hösten 2019.
Det ska bli så kul att se hur 17-tackorna lammar in, de är verkligen kanonfina på alla sätt och så himla trevliga! Har kostat på dem en riktigt fin pälsbagge så jag läääängtar till baggsläpp om några veckor!
Hur går det för er andra, när ska ni släppa? Synkar ni innan?
Jag är nästan färdig med betäckningen...
Låter baggen gå 5 veckor plus några dagar, och kommer att ta bort baggarna ur de två grupperna på fredag.
Målet är att få majoriteten av lammen i februari.
Jag synkar inte så seriöst, jag brukar dock låta baggarna gå inom ljud och lukthåll (men många stängsel emellan) en vecka innan baggsläpp.
Men rasen brunstar ju året om, så har bara tackorna bra hull, så brukar det lösa sig ändå, särskilt om baggarna betäckt tidigare.
Jag har sällan eller aldrig tomma tackor, det ska i så fall vara något årslamm som inte tar sig. Jag brukar betäcka även av årets lamm.
Jag har också gott om foder, men har tyvärr inte plats för fler tackor än ungefär 25 om jag ska ha lamm i februari (=lamning inne), samt att både lamm och tackor ska få plats i fårhuset under ca två månader.
Jag vill ha (bagg-)lamm färdiga för slakt till början av augusti (bra betalt hos slakteriet), trots en långsamväxande ras, samt kunna sälja livdjur redan före midsommar.
I år gick det sådär, alldeles för många lamm saknade något kilo för att vara slaktfärdiga till mitten av augusti, de växte urdåligt under torkan i juli - början av augusti. Men nu har lammen tagit sig rejält! När vi vägde för ett par dagar sedan, (5 veckor sedan förra vägningen), så har lammen gått upp dubbelt så mycket som under juli-1:veckan i augusti, alltså 8-12 kilo på en månad, istället för 4-6 kilo. Även små lamm har tagit tillbaka det de förlorat.
Jag vill bygga en till ligghall/lösdrift, för att kunna utöka fåren, ha två lamningar, samt kunna alternera mellan hästar och får i vinterhagarna...