Fårskinnspaddar, vilken har du?

E

Etolie

En sadelutprovare som var i stallet idag rekomenderade alla som hoppar att ha en fårskinnspadd under hoppsadeln. Vart har du köpt din, samt märke och pris :confused:

Jag har en Christ Horsedream. kollade runt på flera olika innan och kan säga att denna hade lungt bäst kvalité.. fårskinnet är ett helt stycke (många andra är liksom ihoplappade...)

den kostade ca 900:- och jag köpte den på en affär i Örebro..

Samma som Peplis: Christ.
Köpte den begagnad (oanvänd :eek:) för 650:- i Falsterbo iår.
Nypris ca 900-1200:-... :cool:

En sadelutprovare som var i stallet idag rekomenderade alla som hoppar att ha en fårskinnspadd under hoppsadeln
Hoppas att sadelutprovaren noga betonade att detta är under förutsättning att sadeln är vid nog att tillåta en fårskinnspadd under.....

Immer

jaja men neeej förstör inte hennes tråd jag vet precis hur det här kommer sluta! :crazy:

"ööhhh man SKA INTE ha padd.. förbjudet.. trångt blaaa blaaa" Ååå så less på detta eviga tjaffs. *tjurig*

Vill ni nåt om det får ni fan PM:a annars blir det en satans diskusion.

/Peluso - förstör bara liiiite :smirk:

Jag har en Mattes, med kanal Kostar väl 800-900 tror jag, fick den så jag har inte exakta prisuppgifter.
Använder den mest under fällning och pälssättning så min häst får skav av allt och alla.

Förstår dig fullständigt! :bow: Hatar dessa "pekpinnar" som allt som oftast dyker upp i sådana här trådar....

MEN kan inte låta bli att "hänga på" cosmicqueen. :o :D Vill också veta motivationen för det påståendet av ren nyfikenhet. :confused:

//Alice

Jag har inget emot fårskinnspaddar personligen, älskar alla fårskinnsprodukter. :love: :love: Har själv en sådann padd. :)

Men bara undrade varför han rekomenderade att ALLA ska ha en under hoppsadeln. :confused: Tyckte det lät lite konstigt...

Jag har en fårskinnspadd köpt från Lillhästen i Stav, ca 600 kr. Märke? Välgjord och fint fårskinn. Använde den ett tag tills ungshästen hade vuxit i sadeln.

Precis som några andra undrar jag varför sadelutprovaren rekommenderade att man alltid har det till hoppsadel?

HM?
SÅ nu måste jag genast sälja min hoppsadel och leta reda på en ny med vidare bom som passar mig o hästen bara för att få plats med en pad? Som jag dessutom tycker är jätteful och riskerar att hamna snett under sadeln?
NÄÄÄ, då överlever jag o hästen nog hellre utan stötdämpning tror jag...

Jo, jag undrade också om det är i tron att fårskinnspadden är stötdämpande. Personligen tror jag att dämpeffekten blir försumbar. En fårskinnspadd är inte tillräckligt tjock och fast för det.

Men "alla" hopryttare i eliten har ju det, då måste man bara ha det också... :devil:

Det har dom inte, är action-paddar som är inne nu... :p

Anledningen till att sadelutprovaren rekommenderade fårskinsspad är att många sadelutprovare/sadelmakare anser att flatback sadlar inte har tillräckligt tjocka/uppbyggda bossor för att ge hästen "rum" att jobba, eller hur man ska säga. Att dom är för fasta liksom.

Han syftade på att det är stötdämpande och mjukare för hästen under en landning på ett hinder som är över 1,20m.

Tack till er som bara svarar på min fråga! Fattar inte varför alla ska hålla på att kommentera allt jämt och ständigt!!!

NÄÄÄ, då överlever jag o hästen nog hellre utan stötdämpning tror jag...
Skulle också tro att ni överlever. :D Däremot kan det bli svårt för dem som tillverkar modeprylar, om alla skulle tänka som du och jag...

Immer

Tss, tror du verkligen på att det bara är actionpaddarna som gäller? ;) Det är ju både och!

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
720
Senast: fio
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
969
Senast: Tora
·
Utrustning Söker ofodrat regntäcke till shettis. Har haft ett Himalaya som köptes för säkert minst 15 år sedan som har varit toppen i allt. MEN jag...
Svar
2
· Visningar
382
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka