Fårskinnspad under sadel?

ponny143

Trådstartare
Köpte här om dagen en fårskinnspad, problemet är att jag inte får schabraket att sitta bra under den, eftersom jag inte kommer åt att fästa den i sadeln då padden är i vägen. Tänkte då om man kan rida utan schabrak, endast med fårskinnspadden direkt under sadeln? Eller är det en dålig idé? :)

visst kan man det men då blir ju både sadel och padd skitigt. schabrak har man ju egentligen bara för att skydda sadeln från svett och stöv. rider du utan så får du se till att göra rent undersidan av sadeln ofta. den suger ju åt sig svetten som är mindre bra för stoppningen.
annars så kanske du kan ha schabraket utan att fästa stropparna? jag har inte kunnat fästa dem på de senaste 3 sadlarna jag haft.. och det utan tjock fårskinnspadd under :p. ligger lika bra ändå, lägger bara stroppen under kåpan då jag inte vågar klippa av dem :p.

Jag använder aldrig de främre stopparna på varken fårskinnspad eller schabrak.
- Jag klipper bort dem.

De som har problem med att schabrak och/eller padden glider och därför måste använda sig utav de främre stropparna har inte några problem med att fästa bägge stropparna i sadeln?
Jag förstår inte vad du menar med att padden hamnar i vägen för fästet?

- Jag klipper bort dem.

De som har problem med att schabrak och/eller padden glider och därför måste använda sig utav de främre stropparna har inte några problem med att fästa bägge stropparna i sadeln?
schabrak fästena räcker antagligen inte fram till sadelstropparna då fårskinns fluffet framför sadel tar mer plats.
på en av mina sadlar så blev det ca 4 cm skillnad med padd mot utan på schabrak fästena, dvs från att nätt och jämnt nått om stropparna så gick det inte alls.

- Jag klipper bort dem.

- Jag klipper bort dem.

schabrak fästena räcker antagligen inte fram till sadelstropparna då fårskinns fluffet framför sadel tar mer plats.
på en av mina sadlar så blev det ca 4 cm skillnad med padd mot utan på schabrak fästena, dvs från att nätt och jämnt nått om stropparna så gick det inte alls.
Precis som Buck skrev är det :)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis...
2
Svar
21
· Visningar
987
Senast: MiniLi
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
968
Senast: Tora
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp