Färskfodererfarenheter

Carolininen

Trådstartare
Är lite sugen på att ge min hund färskfoder.
Har tittat på Priima och Klass och önskar nu lite objektiva åsikter och erfarenheter.
Priima verkar lite lättare att hantera än Klass, enligt hörsägen.
Klass har gjort ett bättre intryck på mig, ffa på grund av en proffsig och informativ hemsida:laugh:

Både Priima och Klass finns hos "min" djuraffär och det är ju toppen.

Svårt att få fram hur mycket man bör ge till en 65 kilos hund och därför lite svårt att beräkna vinst eller förlust ekonomiskt från mitt kvalitétstorrfoder. Det är väl ett mindre problem iof eftersom jag bara kan kontakta leverantören för att få hjälp med det.

Så, fram med egna erfarenheter och åsikter!

Sv: Färskfodererfarenheter

Min hund fick Bravo under ca ett år och innan dess Klass i någon månad när jag inte fick tag på Bravo (som är i smidigare format för min lilla hund).

Jag tycker att färskfoder är väldigt bra!

Jag slutade dock med det eftersom min hund inte var jätteförtjust i det och hon fick ganska mycket tandsten trots att hon fick tuggben regelbundet.

Om man inte har någon djuraffär nära som har fodret hemma och man har stor hund och liten frys så kan jag tänka mig att det är lite jobbigt, annars tycker jag inte att det är svårhanterligt alls.

Det är nog inga problem med doseringen, fråga i djuraffären så har de säkert någon broschyr eller kolla på hemsidan, det står säkert där.

Klass alla gånger!

Och det säger jag inte för att vi fotar all deras reklam :D Vi har gett det till våra hundar i nästan 30 år och dom har alltid mått bra och haft superblank och fin päls.
Okej lite kladdigt, men vad gör vi väl inte för att våra vänner ska få ha det bra och äta rätt?

Har fodrat en period med Klass halvfoder, hunden gillade det skarpt! Han åt torrfoder och köttiga ben innan han kom till mig, så visst märkte man skillnad i både päls och avföring. Gick sedan över till BARF helt och hållet dock då det är var jag föredrar.

Jag ger sedan några månader tillbaka min (förut väldigt kräsna) vovve Bravo färskfoder. Och han älskar det!! Förut fick man ta till alla möjliga knep för att han ens skulle titta på maten men nu kastar han sig över skålen! Har inte prövat något annat märke då Bravo's hamburgare är så enkla att dosera till min lilla kille.

Tror oavsett märke att färskfoder är väldigt bra!

Fodrar min lilla hund med klass plus, efter som han har haft svårt att hålla vikten, och det är toppen!

Jag har några hundar med en mycket hög förbränning, och Klass fungerar inte tillräckligt bra. Så gör heller inte Priima, Nordic, Bravo eller.. Vad det nu heter, jag har lyckats glömma bort det sista märket vi också provat.

I alla fall, hundarna mår bra i päls etc på fodret, men rasar i vikt och tappar muskler. Hanen på ca 35 kg får äta över 2 kg om dagen av Nordic och 2,5 kg om dagen av Klass Plus.
Sammanlagt landade foderkostnaden på ca 3500 kr i månaden för 3 mellanstora hundar, vilket inte kändes sådär superroligt. Jag gick tillbaka till torrfoder (Som bara kostade 1500 kr för samma hundar ;)) medan jag letade vidare och sen fick möjlighet att prova Fodax. Nu är jag NÖJD! Hundarna slipper att äta enorma mängder, dom har superfin päls, ligger bra i hull och bygger muskler väldigt lätt. Att alla sen äter med mycket god aptit är också skönt, då två av dom är mycket kräsna och inte äter på regelbunden basis med något av dom andra fodren. Att foderkostnaderna sjunkit en del är också en stor bonus såklart :)

Jag brukar fodra med Fodax, och är också super nöjd med det fodret.
Sen att det är billigt, är bara en sjukt bra bonus.

jag fodrar mina (små)hundar med bravo. de fick klass innan och mådde jättebra på det, men de åt för lite av klasskorven, så "andra halvan" hann ibland bli härsken innan det var dags för nästa utfodring. bravo är smidigt i mitt fall, eftersom det inte blir några upptinade rester. dock får man nog ge väldigt många av hamburgarna till en större hund :) då är klass säkert att föredra.
sällar mig i övrigt till gruppen som hyllar "blötmat". är det som funkar bäst på mina hundar (därmed inte sagt att torrfoder måste vara dåligt. mina äter bara det inte :D)
lycka till!

Intressant!
Akilles har också hög förbränning och behöver i nuläget äta betydligt större mängder än rekomendationerna på torrfodersäcken för att hålla vikten.
Som jag förstår det ska färskfodret ha en högre tillgänglighet än torrforet, vilket ju är bra. På torrfodret som han äter nu känns det som allt som kommer in kommer ut i andra ändan i stora porösa högar. Så det är kanske inte så konstigt att han behöver äta mycket.
Ska kika närmare på Fodax och var det säljs.
Tack!

Jag fodrade med klass förut, plus var att skruttan gick upp från 26 kilo till 32 ganska snabbt och stadigt samt att hon tyckte det var väldigt gott.

Minus var att hon inte var kanon i magen, hon var ok, men inte kanon jag och misstänker att det berodde på den höga halten av spannmål som finns i det.
Klass innehåller dessutom melass, vilket jag inte alls ser positivt på.

Generellt sätt tycker jag dock att det är ett bra foder.

Jag använder Fodax till min och han fungerar jättebra på det. Han håller bra vikt, har glansig och fin päls, skiter bra och älskar sin mat! Det innehåller bara 6% spannmål och det är billigt. Ju mer man beställer desto billigare blir det så här går fodax-hundägarna ihop för ett lägre kilopris :idea:

Fodax levererar med lastbil ca var sjätte vecka. På hemsidan finns en pdf där det står var och när bilen kommer.

Innehållsmässigt tycker jag Priima är bättre - mycket mer animaliska produkter än KLASS. Priima innehåller ca 60% animalier (kyckling, nöt och fisk), medans KLASS "bara" har ca 45% (nöt).

Min fungerar super på Priima, men inte alls på KLASS - så för mig är valet lätt:)

Får hunden välja, så väljer hon även Priima - så smakmässigt är den bättre enligt henne + att priima är oerhört mycket mindre slabbigt och kladdigt.

Varför gillar du inte melass?
Jag har inget emot lite snabba kolhydrater i rätt mängd... men du kanske tänker på tänder och tandsten??

Man kan ju välja olika sorters animalier hos Klass. Behöver inte vara nöt.
Animaliskt protein är ju inte enbart av godo, vad jag har förstått. Det får ju inte ta för mycket plats från de andra näringsämnena. Med andra ord så gäller inte desto mer desto bättre.
Argumentera gärna mot mig:)

Fodax levererar med lastbil runt hela landet, som någon tidigare också nämnt. Jag får köra i ca 35 min för att ta mig till mötespunkten, men det blir betydligt mycket billigare ändå. Dels för att dom inte har några mellanhänder, dels för att hundarna kan äta normala mängder och dels för att jag köper hem mycket åt gången och får ner kilopriset ännu mer.

Om man jämför, så behöver min hane äta 2,5 kg Klass Plus om dagen för att hålla sin vikt, medan han äter ca 600 g av Fodax. (Ja, det vägs ju och blir sisådär plus/minus 50 g hit och dit ibland, beroende på hur stora "kakorna" är)
Så Klass har ett mycket dyrare kilopris (Dubbelt så dyrt) och hundarna behöver äta 3 ggr så mycket... Det ger en daglig kostnad på ca 55 kr på Klass och ca 7 kr på Fodax :p
Mina hundar äter ungefär 2,6 kg om dagen av Fodax nu (4 st, mellan 21-35 kg, alla aktiva - den ena går upp i vikt efter 11 valpar nu dessutom, så det kommer att minskas senare) och jag har fått hundar som mår toppenbra OCH sänkt foderkostnaden med flera tusen i månaden! Jag kan inte bli mer nöjd tror jag.

Nästa år ska jag investera i en större frys, så att jag kan ta hem ännu större mängder. Får bara plats med ca 160 kg nu, vilket gör att jag måste handla på varje leverans - men med en ännu större frys kan jag hoppa över vissa leveranser och såldedes blir det ännu mer praktiskt!

Ger du valparna Fodax från start?
Det har jag gjort utan problem med magar etc, snarare tokmatgalna valpar som lattjar runt i matskålen och sedan slickar upp resterna från sina syskon. :D

Jag är som sagt också mycket mycket nöjd med Fodax!
Och innan jag flyttade var det ju hur smidigt som helst och hämta direkt på fabriken bara någon mil bort. :D

Äger en 14 månaders boxer hane ,vikt 40 kg. Började med Klass för ca 2 månader sedan då han lätt blev lös i magen av torr foder , var tunn, hade då också dålig aptit. Är mkt nöjd med Klass fodret , han äter alltid upp all mat, är blank i pälsen , bra musklad , lagomt med fett på kroppen , bra fast avföring. Enda jag har bekymmer med fodret är att det är spyvarning ibland när jag lägger upp det , luktar uäk men han gillar doften:D

Senast ändrad av en moderator:

Ger alla mina tre Bravo sen någon månad tillbaka. Funkar super. Blandar det med torrfoder o ger ca halften av varje. Började med Nordic men tyckte det var balltigt. Köpte då dom stora 2kg korvarna vet att dom nu har burgare dom med. Hundarna älskar det.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera med andra då jag håller på att bli galen. Har en vän som går i hundköpartankar och hon har väldigt starka åsikter (i... 2
Svar
30
· Visningar
4 455
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Hittade idag en återförsäljare av klass färskfoder endast 2 mil hemifrån. Jag har ju länge velat gå över iaf delvis till färskfoder så...
Svar
14
· Visningar
4 475
H
Hundhälsa Hej allihopa:). I dag fick jag lite av dom provsvar som vi tagit på Frida, i detta brevet så togs mest foderrelaterade reaktioner... 2
Svar
34
· Visningar
5 592
Senast: Hjalti
·
Hästmänniskan Ja, nu planerar kommunen bebyggelse i anslutning till vår gård som är klassad som jordbruks-/lantbruksfastighet. Detta uppskattas... 2 3
Svar
40
· Visningar
4 651
Senast: mammaBerg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka