Färskfoder

sofia77

Trådstartare
Har haft Klassfärskfoder till Melker ett tag men han äter det inte riktigt så bra som jag hoppats på. Så förra helgen köpte jag vom o hunde till honom och han äter som aldrig förr.

Men hittar ingenstans hur länge man kan ha maten tinad för han ska bara 120gr om dan. Och korvarna är ju 500 gr.

Sv: Färskfoder

Tack för då hinner han äta upp en korv och slipper slabba med att dela den.
Han åt klass förut och den kunnde bara vara 1 dygn upptinad i kylen så det fick jag tina lite så att det gick att dela.

Och en fundering till av klass skulle han äta 300gr om dagen och vom 120.
Är det för att det är mer utfyllnad i klassen? Är inte så jätte haj på detta men vill ju ge det som funkar. För han började rata klass

Klass har mer vatten och mer utfyllnad tror jag. Har fodrat klass tidigare och upplever det som mycket blaskigare.

Har haft Klassfärskfoder till Melker ett tag men han äter det inte riktigt så bra som jag hoppats på. Så förra helgen köpte jag vom o hunde till honom och han äter som aldrig förr.

Men hittar ingenstans hur länge man kan ha maten tinad för han ska bara 120gr om dan. Och korvarna är ju 500 gr.

Jag småtinar korvarna lite så där lagom att det går att dela dom med en tandad kniv - och då åker dagsransoner in i frysen. Fungerar kalasbra.

Min äter 100 g om dagen och det har aldrig varit några problem att ha det tinat i 5 dagar. Tänk på att voh är väldigt näringsrikt så du kanske får minska på givan något. Min ska också ha 120 g enligt deras rekommendationer (väger 6 kg) Jag blandar med morot så han inte ska bli hungrig.

Bra att veta. Min väger runt 6kg också. Får se om jag får i honom lite annat utfyllnad:)

Min äter visserligen gärna hela morötter, men jag brukar riva och blanda ihop och frysa in i en kong. Då känns nog inte morotsmaken så väl, och maten tar ca 40 min att äta. Jämfört med 2 sekunder annarsv;)

Klass är ett helfoder med allt som hunden behöver kan det vara så att Vom är ett foder som man ska blanda med annat tex ris grönsaker osv? det kan vara därför hunden bara ska ha 120 gr mot 300gr av Klass?

Klass är ett helfoder med allt som hunden behöver kan det vara så att Vom är ett foder som man ska blanda med annat tex ris grönsaker osv? det kan vara därför hunden bara ska ha 120 gr mot 300gr av Klass?

VoH är ett helfoder, men innehåler långt ifrån lika mycket vatten som KLASS gör - det är en skillnad mellan fodren. VoH innhåller heller inga kolhydrater och är mer energitätt än KLASS - därav mindre giva.

KLASS är nog dom som har allra högst rekommenderad giva av alla färskfoder - av någon anledning ?

Du har nog missat en viktig grej... tråden handlar inte om VOM (olika tilläggsfoder) utan Vom Och Hundemat (VOH)..

Som skrivits tidigare har klass högre dagsgiva än VOH pga att det inte är lika näringstätt, därför ger man mindre av VOH än av klass eftersom klass kräver mer foder för att hundens behov ska täckas.

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
669
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 206
Senast: Myrten
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 548
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 666
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka