Färskfoder

MiniLi

Trådstartare
Har funderat på färskfoder ganska länge men nu är det nog dags.
Har dock några frågor..

-Vilket foder skulle ni välja av Fodax, Nordic, Vom og Hundemat?
Jag har hört mycket bra om VoH. Men tjejen i min foderbutik tyckte jag kunde köpa Fodax pga priset eftersom min hund inte har några allergier. Hur tänker ni?

-Varje foder har väl olika sorter, vilken skulle du rekommendera om jag går från Standart Extra? Vad skiljer dem åt?

-Hur kladdigt är VoH? Om man delar en korv i portionsdelar som man sen tinar upp, rinner det typ ut då eller håller det sig fast?

-Luktar VoH illa när det tinar?

-Tinar man i kylskåp eller rumstemperatur? Hur lång tid tar det?

:)

Sv: Färskfoder

Har dock några frågor..

Jag har hört mycket bra om VoH. Men tjejen i min foderbutik tyckte jag kunde köpa Fodax pga priset eftersom min hund inte har några allergier. Hur tänker ni?

-Varje foder har väl olika sorter, vilken skulle du rekommendera om jag går från Standart Extra? Vad skiljer dem åt?

-Hur kladdigt är VoH? Om man delar en korv i portionsdelar som man sen tinar upp, rinner det typ ut då eller håller det sig fast?

Mitt val är beroende på vilken typ av hund jag har och vad den behöver.

Har en valp som just nu får Vom och hundemat, men det fungerar inte alls till min vuxna då hon är alldeles för lättfödd. VoH är inte kladdigt utan ser mest ut som fast kycklingfärs. Dock kommer valpen få gå över på Nordic snart, då även hon är relativt lättfödd. Nordic ser mer ut som köttfärs och innehåller bara en animalisk proteinkälla (nöt).

Man får gå efter ens hunds energibehov och äter din hund Standardt extra så kan VoH vara ett alternativ då båda innehåller mycket energi. Fodax har aldrig någon av mina hundar gillat och jag tycker det är bökigt få tag i då det endast kommer med frysbil. Jag tycker även Priima är ett bra högenergifoder för dom som behöver det, men det är lite mer grått i färgen och troligtvis pga fisken.

KLASS däremot är det endast halvfodren jag köper av (vom) då deras färdiga färskfoder är alldeles för slaskiga/blöta för att gillas här.

Jag har Bravo.
Smidiga burgare på 150 gram styck, man plockar fram så mycket man behöver.

Ine kladdiga och luktar ok. Finns i flera olika köttsorter.

Tack för bådas svar!

Har en till fråga:
Är VoH värt det lite dyrare priset?

Jag tycker V&H är värt det dyrare priset. Har tidigare haft Bravo. Jag delar en 500 g korv i 4 bitar när det är upptinat över natten i kylskåp. Oftast är det halvfryst fortfarande så jag fåt tina frukosetn till honom en aning på avfrostning i micron. De andra tinar till kvällen. Det blir liiiite blodrinn i botten på plastburken jag har dem i men inte farligt allt och luktar inget alls. Köper jag 1kgs korvar så tinar jag dem lätt i rumstemp först och delar sedan på mitten och fryser om i en påse i frysen även om de aldrig skulle skräpa ner så är ju då plasten borta från ena kanten. Nu har jag den med ris eller den med 100% kyckling, den med lax har en mycket, mycket diskret doft och är fetare. Min är kastrerad och håller vikten MEN då ger jag lite mindre än vad han "ska" ha. Han ska egentligen äta 300 gper dag men äter 250 g per dag. Har gjort så för att han äter så mycket träningsgodis. De dagar han vilar och inte äter godis märker jag han är hungrig men han får vara det för han håller vikten bra på den strategin. Ett annat plus är att korvarna tar för en månads förburkning bara upp ½ fryslåda medans bravoburgarna tog upp 1½. Han är stabilare i magen och har bättre avföring på V&H oxå. Tyckte inte det tog lång tid för magen att anpassa sig heller. Ger fiskolja på i perioder men man behöver inte det om man ger den med lax.

Fodax har funkat bra på mina =) men jag håller med det är bökigt och då jag köpte kom dom i 12,5 kg förpackning. Det kan med vara bökigt om man inte har tillgång till frysbox.
Annars har jag gett Nordic men övergav det då fodret var ojämnt från gång till gång....

Nu kör jag bara torrisar, men är väl dags att variera lite med färskis igen.

Senast ändrad:

Vad kostar det att fodra med Fodax? Minns att jag räknade ut att VoH kostar ca 600 kr/mån till 30 kg hund. Fodax innehåller väl också väldigt mycket animalier, runt 95 %? Står själv och funderar mellan dessa två...

Jag tycker V&H är värt det dyrare priset. Har tidigare haft Bravo.

Han är stabilare i magen och har bättre avföring på V&H oxå. Tyckte inte det tog lång tid för magen att anpassa sig heller. Ger fiskolja på i perioder men man behöver inte det om man ger den med lax.

Fast nu var det ju VoH, Fodax och Nordic hon jämförde mellan. Bravo innehåller bara 40 % animalier så det var ju inte så konstigt hunden blev markant bättre på VoH, förmodligen hade den blivit bättre även av Fodax (95 % animalier) :). Det intressanta är skillnaden i kvalitén på just dessa märken eftersom dom är så pass lika men ändå skiljer mycket i pris..

Jag har gett min hund Nordic nu ett tag, men ska byta till VoH på rekommendationer. Har haft problem med att min hund har gått upp i vikt utav Nordic Special+, fick tipset att byta till VoH som ej innehåller kolhydrater.

Har en valp som just nu får Vom och hundemat, men det fungerar inte alls till min vuxna då hon är alldeles för lättfödd

Men om jag läser det du har nämnt här så verkar det som att VoH skulle ge ännu tjockare hundar?!:confused:

Vad kostar det att fodra med Fodax? Minns att jag räknade ut att VoH kostar ca 600 kr/mån till 30 kg hund. Fodax innehåller väl också väldigt mycket animalier, runt 95 %? Står själv och funderar mellan dessa två...

MIn 30kgs hund äter VOH för ca 300-400kr/mån, men då bulkar jag med grönsaker (hellre det än spannmål/kolhydrater) just för att hon är ganska lättfödd.

Hittar ingen giva...

http://www.fodax.se

Fodax Ideal, Neutral och Plus
Förpackat i ca 12,5 kg påse
Antal påsar Antal kg Pris/påse Pris/Kg
1 påse 12,5 kg 200 kr 16,00 kr

2 påsar 25 kg 190 kr 15,20 kr

3-7 påsar 37,5-87,5 kg 160 kr 12,80 kr

8-12 påsar 100-150 kg 145 kr 11,60 kr

13-49 påsar 163,5-612,5 kg 135 kr 10,80 kr

50 påsar eller mer 625 kg- 130 kr 10,40 kr

VoH. Det är det enda jag har provat och var supernöjd med det! Kräsen hund som åt med god aptit och kostnaden för det var det samma som om vi hade gett honom torrfoder.

Själva gegget är ganska fast men det ringer ut lite "blodvatten".

Ehm... ja :p

Beror ju på hur stora korvar, men 0,5 kg en dag i kylskåp och ett par timmar i rumstemperatur.

Svarat på några av dina frågor :)

Jag tycker inte att VoH luktar illa när det tinar och då jag är jag just nu extra "graviditetskänslig" för skumma dofter och odörer. :) (Ren vom ska vi dock inte prata om.... *spysmiley.) Ger den med lax i och valpefor.

Jag fodrar med Bravo sedan några veckor tillbaks. Är supernöjd, alla hundarna har blivit helt fantastiska i pälsen, fällningen har bromsats, dom är jättebra i magen och en spinkiga av valparna har byggt på sig jättefina muskler.
Smidigt att ta upp när det är burgare, ifall man lägger isär dom och låter ligga i rumstemperatur tinar dom på max några timmar, ett helt paket tinar över natt. I kylskåp tinar enstaka burgare över natt, ett helt paket på 1-1½ dag..

Edit: Dom svårfödda får Plus med vom, och tjockisen Zipper får Special utan vom.

Senast ändrad:

När jag fodrade med Fodax till 23kg hund gick det ungefär 15kg på en månad, betalade ca 180kr! :)

Här kostar det ca 1100 kr/månad för 6 st Amstaffar på 23-35 kg med Fodax Plus/Röd.
Men man betalar ju lite mer vid hämtning, och med längre mellanrum förvisso. Men om man räknar på antal kilo x priset så blir det den summan.

En svårfödd, resten normalfödda och en växande.

Jag har gett min hund Nordic nu ett tag, men ska byta till VoH på rekommendationer. Har haft problem med att min hund har gått upp i vikt utav Nordic Special+, fick tipset att byta till VoH som ej innehåller kolhydrater.

Men om jag läser det du har nämnt här så verkar det som att VoH skulle ge ännu tjockare hundar?!:confused:

Min hund går inte upp i vikt av kolhydrater - utan av fett. Jag har provat en del under hennes 7 lättfödda år (hon är även hel-BARFad i flera år).

Det räcker med att hon luktar på VoH så går hon upp i vikt:D

Jag funderar på att börja fodra med Fodax Neutral Vit , en i byn köper det fodret, och frågade om jag ville hänga på.

Men jag får inte upp varudeklarationen:(, så jag har ingen aning om vad det innehåller eller hur mycket av allt.

Vill någon hjälpa mig? :D

Kan det passa en 8mån schäferkille eller bör man vänta tills han är äldre?

Har dock några frågor..

Min unghund får VoH valpfoder. Han får runt 500 g per dag + hel portion av Robur Maintenance. Han har blivit väldigt fin i pälsen och skiter i princip ingenting (om man jämför med gamlingen som får bantningsmat ca 5-6 dl per dag).

Upplever inte VoH som kladdigt alls. Kompletterar med Klass köttkross ibland, och det är riktigt slabbigt att hålla på med. Skulle inte säga att det luktar.

I rumstemp tinar korven på ett par timmar - i kyl över natten och i vattenbad ca en timme (snabblösning när vi glömt ta upp maten).

Överlag är jag nöjd, förutom att det kostar 17 kr dagen = 500 spänn i månaden ca.

Fodax grön och vit åt min ett tag också, men han vill inte alls ha det numera.

Delvis KL

Roligt att så många har svarat!

Jag tror det kommer bli VoH. Det lutar åt den med lax i, verkar bra :)

Liknande trådar

Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
2 082
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Jag vet att ämnet har tagits upp hur många gånger som helst och nu är det jag som inte vet vad jag skall hitta på. Den aktuella hunden...
Svar
7
· Visningar
885
Senast: Philosophia
·
Övr. Hund Jag och sambon kommer (som ni kanske förstått efter alla mina startade trådar :angel:) inom kort att få hem en valp, och försöker...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
19 383
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Har blivit rekommenderad av vet att ge tillskott på fettsyror tex Viacutan eller Dr Baddakys. Men jag vet inte vilken jag ska välja. När...
Svar
5
· Visningar
1 306
Senast: Buddha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår