Färskfoder vs. Torrfoder

Det kan vara laxen istället som den reagerar mot - många är dom hundar som reagerar mot just den odlade laxen i VoH. prova att varva 33 med lamm (33 är alltså den som numera heter aktive - det finns två aktiv, en med lax och en utan)

Han regerar dock på kyckling när han får kycklingvingar osv, så kycklingfoder fungerar ej.

Han är inte överviktig enligt vet. Perfekt när vi var inne för ett par veckor sedan men har senaste veckan smalnat av. Men det är väl säkert en åsiktsfråga. :) det är såklart ingen fara med hunden.

Generellt när man tar i honom så känns det som om musklerna försvinner. Lätt att känna skillnad på mjuk hud/fett och muskler på honom. Kan ju vara foderbytet tänkte jag.

Det är ju skillnad på vilket hull som är passande på en mindre valp och på en som är påväg att bli unghund. En valp kan vara lite "rultig" men det ska absolut inte en unghund vara.

Fett är inte enbart "mjukt" utan kan kännas fast precis som muskler. Ett misstag som ofta görs på vissa raser där ofta rent av feta hundar kallas "välmusklade". Googlade lite på dalmatiners och generellt ser de ut att hållas ganska högt i hull.

Frågade veterinären om lite detta när jag var inne och röntgade min unghund och han sa att han inte trodde det fanns några foder som var så dåliga idag att hunden inte skulle kunna bygga muskler. Han sa även att så länge hunden är pigg och orkar så får den i sig det den behöver. Bättre med lite tunnare än överviktig enligt honom, en erfaren ortoped.

Här är en enkel vägledning att avgöra hundens hull: Är hunden överviktig?

Revbenen ska kännas tydligt utan att man behöver trycka, det ska räcka med att bara vila handen över bröstkorgen. Även höftbenen ska kännas enkelt.

Har inte så mycket att tillägga, men jag har även en hund som är svår med fodret (blir dålig av det mesta) och jag har tyvärr varit envis med att försöka få färskfoder att fungera. Men det gör bara inte det, hon faller ur helt och blir MAGER inte smal utan väldigt underviktig och väldigt dålig i magen. Sist fick hon äta skonkost (kokt torsk och ris) i flera veckor i samband med tillskott för magen för att få den i bättre balans igen.
Så hon går nu igen på torrfoder och har äntligen börjat få normalt hull och är bra i magen.
Vissa hundar fungerar helt enkelt inte på det som är "bäst" för de är ju trots allt individer och det som är bäst för en individ behöver inte vara bra för en annan.
Du kan inte kombinera färskfoder och torrfoder då? kanske köpa ett torrfoder med mer fett/protein och blanda med färskfodret vid ett av utfodringstillfällena så att du inte behöver byta helt? :)

Håller med om att unghundar SKA vara smala.... men om du oroar dig - har du kollat om han har mask?

Annars så kan du även öka lite på givan på VoH, vissa individer behöver helt enkelt mera foder än andra. :)

Ah, det är DEN hunden! Ja den är då verkligen inte tunn, snarare tjock.

Enligt vet så är den inte det. Ska jag anta att veterinären är sämre på att bedöma det än er som sett bilder?

Något måtta får det väl vara. Vi var hos veterinären nyligen och denne sa att han var perfekt. Nu är han smalare än då. Man känner alla revben tydligt, han är inte tjock.

Han är inte smal och mager, men han har tappat sedan vi var hos vet. Denne sa att hunden är perfekt för sin ålder.

Är det konstigt om man undrar över om fodret inte är lämpligt?

Jag tycker verkligen att hunddelen på bukefalos är riktigt otrevlig när man kommer med frågeställningar. Det första som händer är att man närapå blir idiotförklarad.

Låt mig ställa frågan enkelt.

Valp, 19 veckor.
Äter massor.
Två veckor sedan var han perfekt i hull enligt vet.
Nu har han tappat vikt samtidigt som vi bytt foder.
Han är inte smal och mager. Men fortsätter han att tappa så blir han det så småningom om.

Jag undrar om fodret kanske inte är lämpligt och om andra bättre foder finns, Som är lammbaserade. Jag har nämligen läst om en del som inte gillar VoH på grund av innehållet.

Senast ändrad:
Enligt vet så är den inte det. Ska jag anta att veterinären är sämre på att bedöma det än er som sett bilder?

Något måtta får det väl vara. Vi var hos veterinären nyligen och denne sa att han var perfekt. Nu är han smalare än då. Man känner alla revben tydligt, han är inte tjock.

Han är inte smal och mager, men han har tappat sedan vi var hos vet. Denne sa att hunden är perfekt för sin ålder.

Jag tycker verkligen att hunddelen på bukefalos är riktigt otrevlig när man kommer med frågeställningar. Det första som händer är att man närapå blir idiotförklarad.

Valp, 19 veckor.
Äter massor.
Han är inte smal och mager. Men fortsätter han att tappa så blir han det så småningom om.

Jag undrar om fodret kanske inte är lämpligt och om andra bättre foder finns, Som är lammbaserade. Jag har nämligen läst om en del som inte gillar VoH på grund av innehållet.
Jag tycker inte att han är tjock, men långt ifrån smal. Att han var normal i hullet när ni var hos veterinären och nu har tappat behöver inte betyda att hunden börjar tunna ur, den är förmodligen en växtprocess. Din hund börjar gå från en gullig valp till en gänglig unghund. Är du säker på att hunden har tappat kilon och inte bara vuxit i kostymen så att säga?

Lamm är ett ganska magert kött. Jag skulle tillsätta mer fett, alltså rent fett som du blev tipsad om i början av tråden. Vill du byta foder har ju både Emmzo och Bravo lammfoder. Eller byt till torrfoder om du vill det. Det är din hund, du bestämmer. Du kan ju prata med uppfödaren.

Det är ingen fara även om revbenen börjar synas lite :). Jag tycker också att valpen ser lite tjock ut, men inte farligt fet och jag är övertygad om att veterinären inte anmärker när inte vikten är väldigt överdriven åt ena eller andra hållet.

Provat att ge kalkon eller anka? Funkar gris? Vi hade också dalmatiner för runt 20 år sedan och till honom fick vi göra all mat hemma enligt en kokbok som vi fick från uppfödaren. Minns dock inte vilka köttsorter som funkade, bara att pappa kokade hjärta så det stank i hela huset… Emmzo har i alla fall ett brett sortiment med många olika sorter, både helfoder och barf. Där borde du kunna hitta något mer än lamm till din hund.

Valp, 19 veckor.
Äter massor.

Har han gått ner i vikt? alltså enligt vågen

Om inte så håller han nog på att växa i "kostymen" som någon skrev, de ser ofta lite skrangliga, taniga, kalvliknande mm. ut i perioder och det är helt normalt.

Angående om vad veterinärer vet om hull på hundar så varierar det nog kraftigt. De vi har träffat har dock varit lyriska över mina enligt många rätt taniga hundar, de är så vana vid att se överviktiga hundar.

Jag har gett fodret Lamb&Salmon från Purizon, mycket smakligt och energirikt. Jag har inte behövt ge så mycket som det står på påsen för att mina väldigt aktiva hundar ska hålla ett lämpligt hull, har gett ca 10 % mindre än minimigivan. Dock kombinerat med BARF. Det är inte ett valpfoder men är näringsmässigt "korrekt" att ge även till växande hundar om man jämför med valpfoder.

Valp, 19 veckor.
Äter massor.

Men oj vilket otrevligt svar! Jag ser inte ett end otrevligt inlägg, utan främst folk som lugnar dig genom att säga att det nog inte är någon panik. Hunden är inte för smal, valpar brukar kunna gå från tjock till smal och tillbaka till tjock på kort tid p.g.a. växtfaser.

Men oj vilket otrevligt svar! Jag ser inte ett end otrevligt inlägg, utan främst folk som lugnar dig genom att säga att det nog inte är någon panik. Hunden är inte för smal, valpar brukar kunna gå från tjock till smal och tillbaka till tjock på kort tid p.g.a. växtfaser.

Det må låta otrevligt men det känns inte lugnande när ni i princip säger att veterinären är helt fel och att hunden är fet.

Jag har skrivit flera gånger vad jag undrar över men ni pratar om mig och tar upp saker som jag inte ens frågar om. Som när du antog att hunden är fruktansvärt allergisk mot allt och undrar hur övriga valpar mår, och att vi ska prata med veterinären.

När jag sedan säger vad vet har sagt så har ni en helt annan åsikt. Vilket inte ens har med tråden att göra.

Jag blev dumförklarad i en annan tråd här på hund, och skulle redovisa allt ifrån ekonomi till hur långt jag hade till jobbet. Det blir tröttsamt när människor ska läsa in en massa annat och inte tro på det man skriver.

Senast ändrad:
Har han gått ner i vikt? alltså enligt vågen

Om inte så håller han nog på att växa i "kostymen" som någon skrev, de ser ofta lite skrangliga, taniga, kalvliknande mm. ut i perioder och det är helt normalt.

Angående om vad veterinärer vet om hull på hundar så varierar det nog kraftigt. De vi har träffat har dock varit lyriska över mina enligt många rätt taniga hundar, de är så vana vid att se överviktiga hundar.

Jag har gett fodret Lamb&Salmon från Purizon, mycket smakligt och energirikt. Jag har inte behövt ge så mycket som det står på påsen för att mina väldigt aktiva hundar ska hålla ett lämpligt hull, har gett ca 10 % mindre än minimigivan. Dock kombinerat med BARF. Det är inte ett valpfoder men är näringsmässigt "korrekt" att ge även till växande hundar om man jämför med valpfoder.

Vi gick till vår vanliga vet som även denne blir lyrisk över hundar som inte är feta.

Men då vet jag att han kanske bara är i en växtfas. :)

Det är ingen fara även om revbenen börjar synas lite :). Jag tycker också att valpen ser lite tjock ut, men inte farligt fet och jag är övertygad om att veterinären inte anmärker när inte vikten är väldigt överdriven åt ena eller andra hållet.

Provat att ge kalkon eller anka? Funkar gris? Vi hade också dalmatiner för runt 20 år sedan och till honom fick vi göra all mat hemma enligt en kokbok som vi fick från uppfödaren. Minns dock inte vilka köttsorter som funkade, bara att pappa kokade hjärta så det stank i hela huset… Emmzo har i alla fall ett brett sortiment med många olika sorter, både helfoder och barf. Där borde du kunna hitta något mer än lamm till din hund.

Vi frågade specifikt om vikten på valpen.

Gris, nöt och vilt går inte. Vet inte om kalkon och anka räknas som vilt? :)

Vi frågade specifikt om vikten på valpen.

Gris, nöt och vilt går inte. Vet inte om kalkon och anka räknas som vilt? :)
Kalkon går bra, det är vitt kött. Anka vet jag inte ;) Men man brukar säga att fågelkött är OK för att det är vitt. Men anka, är det verkligen vitt?

Kalkon går bra, det är vitt kött. Anka vet jag inte ;) Men man brukar säga att fågelkött är OK för att det är vitt. Men anka, är det verkligen vitt?

Anka låter som vilt!

Men skitbra att det fungerar med kalkon. Tack för tipset. :bow:

Får ursäkta om jag låter otrevlig men det är så fruktansvärt frustrerande att fråga en ganska specific fråga och sedan bli ifrågasatt när man refererar till att veterinären sagt tvärtom mot åsikterna att han är fet. Sen så skriver jag på telefonen så det låter säkerligen 100 gånger mer otrevligt än menat.

Anka låter som vilt!

Men skitbra att det fungerar med kalkon. Tack för tipset. :bow:

Får ursäkta om jag låter otrevlig men det är så fruktansvärt frustrerande att fråga en ganska specific fråga och sedan bli ifrågasatt när man refererar till att veterinären sagt tvärtom mot åsikterna att han är fet. Sen så skriver jag på telefonen så det låter säkerligen 100 gånger mer otrevligt än menat.
:up:

Jag vet precis hur du känner dig, har suttit i samma sits flera gånger. Man känner sig fruktansvärt utlämnad. Men man har ju faktiskt själv satt sig där, och folk här vill faktiskt inget illa :) Det är ett öppet forum och då måste man klara av att folk ibland diskuterar runt ämnet och lägger ord i munnen på varandra ;)

Det må låta otrevligt men det känns inte lugnande när ni i princip säger att veterinären är helt fel och att hunden är fet.

Jag har skrivit flera gånger vad jag undrar över men ni pratar om mig och tar upp saker som jag inte ens frågar om. Som när du antog att hunden är fruktansvärt allergisk mot allt och undrar hur övriga valpar mår, och att vi ska prata med veterinären.

När jag sedan säger vad vet har sagt så har ni en helt annan åsikt. Vilket inte ens har med tråden att göra.

Jag blev dumförklarad i en annan tråd här på hund, och skulle redovisa allt ifrån ekonomi till hur långt jag hade till jobbet. Det blir tröttsamt när människor ska läsa in en massa annat och inte tro på det man skriver.
Skulle jag från början vetat vilken hund vi pratar om hade ju svaret varit ett helt annan, eftersom jag vet att du skrivit om ögonen innan. Jag trodde att hunden var så allergisk att den inte kunde äta annat än fågel redan vid så ung ålder, och då är det ju klart att man undrar vad uppfödaren har för tips och råd och om de andra valpägarna har samma problem (och bra lösningar).

Jag tror inte att en enda en här i tråden menar nåt illa alls, tvärtom. Det är dessutom ganska sällan som veterinärer kommenterar vikt.

Skulle jag från början vetat vilken hund vi pratar om hade ju svaret varit ett helt annan, eftersom jag vet att du skrivit om ögonen innan. Jag trodde att hunden var så allergisk att den inte kunde äta annat än fågel redan vid så ung ålder, och då är det ju klart att man undrar vad uppfödaren har för tips och råd och om de andra valpägarna har samma problem (och bra lösningar).

Jag tror inte att en enda en här i tråden menar nåt illa alls, tvärtom. Det är dessutom ganska sällan som veterinärer kommenterar vikt.

Som skrivet så är det fågel han inte kan äta.

Jag frågade specifikt om hans vikt när vi var inne. Det gör jag alltid när jag är hos veterinären med mina djur.

Jag ber om ursäkt om du tyckte att jag var otrevlig, min andra tråd här på hund var nära i minnet och nu kände jag att det räckte.

Anka är i alla fall inte vilt… Betydligt fetare och ljusare kött än t ex älg. Men det är klart får man tag på vildand så är det kanske lite annolunda.

Liknande trådar

Hundhälsa Min whippetvalp är ofta lite lös i magen och fiser rätt illa. Hon äter för närvarande Nutra nuggets puppy. Det verkar vara ett bra...
Svar
8
· Visningar
2 122
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka