P

Philippa

Har en utomhuskanin som (upptäckte jag idag) fjällar och tappar hår på öronen... har aldrig sett eller hört talas om något liknande så jag tänkte kolla om det är någon som har en aning om vad det kan vara?

Hittade en liten kal fläck precis vid början av örat (ca 1x1 cm), och när jag skrapade lite med nageln följde mängder hår och "mjäll" med. Det verkar inte vara irreterat och öronen är svala, men det ser inte speciellt fint ut...

Min första tanke var ringorm, men det ser inte ut som det...

Sv: Farligt??

Mina fd kaniner hade liknande,de var Franska Wädurar som bodde ute,de fick precis likadant,när det fortsatt ett tag blev det som någon slags exem,och som du säger när man skrapar lite på det så mjällar det,kan även bli sår.
Nu var jag såpass liten på den tiden men vet att pappa åkte till veterinären med dem och fick något mot det,kan kolla med honom om ingen annan svarar tills dess...

Mvh Zaria (fd Piglet81)

Min foderkanin har också så som du beskriver.

hon är en korsning medhermelin. hon är helvit förutom på öronen när hon "fjällar" då blir de lixom gråa mjällflagnor som lossnar. ägaren säger att hon har haft så hela livet och att det inte är något att oroa sig för..
nu är hon runt en 8 år och har haft det hela livet..

har du hört något annat??

Det är fällningstider, kan helt enkelt vara så att kaninen fäller på öronen... det har båda mina gjort, men inget fjällande av hud, det är det som verkar lite oroande. Avvakta ett litet tag, fortsätter det hör av dig till veterinär.

Men hon har ju så på somamren också säger ägaren, fast jag tror kanske att det är att hon är torr på öronen, finns det något man kan smörja med?

Lite idominsalva kanske...? Ta lite, lite och massera in i huden. Låt det inte ligga kvar ett ´lager, det försöker nog kaninen slicka bort i såna fall.

Åh vad bra! Det var en egenuppfunnen huskur! ;)

Däremot vet jag inte om behandlingen måste upprepas, du får prova dig fram. :)

Liknande trådar

Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 232
Senast: Korven
·
Katthälsa Kan började att säga att jag givetvis kommer kontakta veterinär så snart dom har telefontid! Jag har en hankatt på 11 år, har varit...
Svar
2
· Visningar
889
Senast: Fazeem
·
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 244
Senast: Constance
·
S
Hästvård Som jag skrev i en tidigare tråd så har min isis fått kala fläckar på kroppen, vi tänkte att det kunde vara pälsätare eller ringorm, så...
Svar
5
· Visningar
1 073
Senast: strösslet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.