Du säger att du inte har råd? Vet du det?
Ring och kolla vad det skulle kosta att nån kommer och tittar.

Och ring kommunens miljö och hälsa och berätta och fråga vad som kan göras.
Precis. Att någon kommer och tittar brukar ju vare gratis/alternativt kosta väldigt lite. När man sedan får offert kan man ju ta ställning till om det är något som känns rimligt att ta tag i....
 
Precis. Att någon kommer och tittar brukar ju vare gratis/alternativt kosta väldigt lite. När man sedan får offert kan man ju ta ställning till om det är något som känns rimligt att ta tag i....
Akut felsökning brukar väl inte vara gratis?
Det är inte samma situation som att titta inför planerade arbeten. Och elektrikern lär väl veta att TS aldrig kan beställa något omfattande elarbete på en anläggning som är hyresvärdens?
 
När jag bodde i kass studentlägenhet (privat värd) så anmälde min mor det till kommunen miljö hälsa och en annan. De kom och inspekterade. Slutade med att värden blev av med alla sina fastigheter inom 6 månader.
Kommunen kan få in och tvångsförvalta fastigheter som inte sköts.
 
Akut felsökning brukar väl inte vara gratis?
Det är inte samma situation som att titta inför planerade arbeten. Och elektrikern lär väl veta att TS aldrig kan beställa något omfattande elarbete på en anläggning som är hyresvärdens?
Jag tolkade inte det som att det skulle vara en akut felsökning, utan att det skulle komma ut en elektriker och se vad som är fel samt ge en offert.

En offert kan väl vara bra att ha och presentera för hyresvärden? Se, det här är vad som felas, och så här mycket kommer det att kosta. Men jag kan absolut ha helt fel.
 
Jag vill inte börja rota i något eller anmäla förrän jag vet vad värden tänker göra. Jag har väldigt låg hyra på djurrummet för att ha råd med det så jag vill absolut inte äventyra att kanske få en hyresökning där om jag börjar tjafsa för mycket med värden. Om de inte tar tag i elen i min lägenhet så blir det hyresgästföreningen till att börja med. Elen i djurrummet är egentligen också akut men jag har som sagt inte råd att ta dit en egen elektriker. Där är också en vattenkran som läcker så mycket varmvatten att det inte längre går att få kallvatten och becksvart i garaget till djurrummet men de bryr sig inte. Jag har iallafall tjatat till mig att där ska vara låst efter att ha stött på både kreti och pleti där nere och till slut var så rädd att jag knappt vågade gå ned till djuren. Jag fick en ”utskällning” för att där var olåst trots att jag inte hade någon nyckel 😑
 
Senast ändrad:
Jag har också fixat ny badrumsinredning (eller ja, det är mammas som hon hade innan hon renoverade men mycket nyare och fräschare än den jag har) där det enda de ska göra är att installera. Det är nog snart ett år sedan 😑
 
Jag har också fixat ny badrumsinredning (eller ja, det är mammas som hon hade innan hon renoverade men mycket nyare och fräschare än den jag har) där det enda de ska göra är att installera. Det är nog snart ett år sedan 😑
Jag fattar att du sitter i en knepig sits.

Samtidigt är det inte hållbart som du har det nu.
Det är lite som att låta det brinna för att du inte har råd med brandsläckare.

Har deu tur går allt bra. Om inte så kan det bli en eldsvåda eller du får livsfarlig el i dig. Som flera skrivit - el är inget man skojar med. Det är bokstavligen livsfarligt.

Fundera ut en plan hur du ska göra. För nuvarande situation är inte hållbar.

Ring - eller be nån ringa - kommunen för att fråga vad du kan göra. Ring en elfirma och fråga vad de tar för att komma ut och titta.

En slumvärd är en slumvärd. Trasigt i lägenheten och slitet - det är en sak. Men när det faktiskt är dödsfällor kommer det till en annan nivå.
 
Jag fattar att du sitter i en knepig sits.

Samtidigt är det inte hållbart som du har det nu.
Det är lite som att låta det brinna för att du inte har råd med brandsläckare.

Har deu tur går allt bra. Om inte så kan det bli en eldsvåda eller du får livsfarlig el i dig. Som flera skrivit - el är inget man skojar med. Det är bokstavligen livsfarligt.

Fundera ut en plan hur du ska göra. För nuvarande situation är inte hållbar.

Ring - eller be nån ringa - kommunen för att fråga vad du kan göra. Ring en elfirma och fråga vad de tar för att komma ut och titta.

En slumvärd är en slumvärd. Trasigt i lägenheten och slitet - det är en sak. Men när det faktiskt är dödsfällor kommer det till en annan nivå.
Fast jag måste ju veta vad värden tänker göra åt det innan jag börjar anmäla. Kanske fixar han det med en gång för en gångs skull. Kom på att det gjorde han faktiskt när mitt dörrlås gick sönder (fick låsa genom att knyta fast ett hundkoppel mellan dörren och garderoben för såklart hände det också på helgen). Fast först skickades en helt ny fastighetsskötare som aldrig bytt dörrlås (han fick inte ens lön eftersom han egentligen skulle gå som lärling med en annan) så det funkade inte. En annan fastighetsskötare kom och fixade det med hjälp av delar från gamla dörrlås, vilka såklart gick sönder redan dagen efter. Efter det fick jag nytt handtag och låsanordning (kommer inte ihåg vad det heter) men den gamla låskolven är kvar. Så på vilket sätt han fixar elen är ju frågan 😕
 
Är det lagligt med ojordade uttag?

Ja, men såvitt jag förstår ska de inte blandas i samma rum. (Däremot är det okej att koppla in grejer med både jordade/ojordade stickkontakter. Det är just uttag som ska vara samma.)

(Jag är verkligen inte elektriker. Men bor i ett lägenhetshus från typ 60-talet, med just ojordade eluttag. Har i år fått ett av de gamla utbytta av värden då plasten sprack.)

Screenshot_20201206-135313_Chrome.webp
 
Senast ändrad:
Ja, men såvitt jag förstår ska de inte blandas i samma rum. (Däremot är det okej att koppla in grejer med både jordade/ojordade stickkontakter. Det är just uttag som ska vara samma.)

(Jag är verkligen inte elektriker. Men bor i ett lägenhetshus från typ 60-talet, med just ojordade eluttag. Har i år fått ett av de gamla utbytta av värden då plasten sprack.)

Visa bifogad fil 61158
Vad jag kan se (vissa är dolda bakom möbler) så är alla i köket jordade och resten ojordade så då ska det ju vara lagligt enligt texten du hittade. Skönt att ha en sak mindre att behöva bråka om iallafall
 
Vad jag kan se (vissa är dolda bakom möbler) så är alla i köket jordade och resten ojordade så då ska det ju vara lagligt enligt texten du hittade. Skönt att ha en sak mindre att behöva bråka om iallafall

Jag såg nu att i min lägenhet så är uttagen som sitter vid köksbänken jordade, men övriga (även i köket, som egentligen inte är klassat som kök utan kokvrå) är ojordade. Men det verkar kunna vara så också.

Screenshot_20201206-141626_Chrome.webp



Första texten är från tryggaeljobb.se, förresten.
 
Angående anmälan skulle jag ta upp problemet med elen med hyresvärden omgående. Och vid fel respons ta det vidare till hyresgästföreningen, direkt. Samma sak om sättet som problemet "åtgärdas" på inte är okej. De vet hur sådant ska drivas och kan sätta press på värden, det är ju sånt de finns till för (till stor del).
 
Mycket kan gå fel med el. En nära bekant som hyrde ett hus upptäckte en dag att fasaden på huset var strömförande :crazy:. Billigaste reparationer osv, då blir det sådär också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Födda -21
  • Wobbi stövlar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp