"Farligt" med pellets

H

Helan

Läste för en tid sen ett inlägg som sa att det fanns bevis för att pellest "kläggade" igen tarmarna på hästarna. Är det sant? I så fall, var finns bevis/fakta/info/forskarrapport om detta?
Låter intressant. Har tidigare hört att sandliknande mineral lägger sig i tarmfickorna, men inte att pellets ska orsaka problem.
Om man inte ska ge mineral som lägger sig i tarmfickorna, vad ger man då? JAg ger Krafft Miner, räknas de dit? Ger även en av hästarna flytande Chevinal+ (mineral+vitamin, allt- i- ett), det borde ju vara bättre i så fall.
Tacksam för svar, och gärna en debatt.
Är ren havre framtidens melodi???

Sv: "Farligt" med pellets

Det låter inte så bra ju:crazy:

Min pålla får pellets men det är uppblött och ordentligt svällt, blir det samma sak då också??

Vill gärna ha svar jag med:bow: :D

Jag tror att det är mer myt en fakta, jag vet många som utfodrar med pelleterat foder och många gånger så fungerar det bra och är komplett om man i övrigt har en välavvägd foderstat anpassad efter sin häst. Har man en glupsk häst kanske det är mindre lämpligt men då appropå att det handlar om risken för foderstrupsförstoppning i övrigt ser jag inga direkta nackdelar, eller jo - jag är lite skeptisk i och med att pelleterat foder och många andra "färdigfoder" innehåller
mycket socker (melass är ju vanligt bindemedel) .

Nu gav jag inget konkret svar på din fråga men som sagt, jag har väll inget egentligt svar öht, men tror att det är mer myt en fakta. Själv har jag aldrig haft problem vid utfodring utav pelleterat foder.

Jag tror många undvikit att svara på den här frågan i förhoppning om att den ska försvinna neråt! Det är en anka som dyker upp i forum då och då.

Eftersom den hoppade upp igen svarar jag så här;

Härmed dementeras att det finns ngn som helst studie som på ngt sätt antyder att det skulle vara som trådskrivaren läst. HH

Jag har hört att pelleterat foder sväller mycket (drar åt sig vatten). Om man inte ger vatten tillsammans med fodret så tar den istället "vattnet" ifrån tarmen och hästen får problem. Om det är sant eller inte vet jag inte... Men man kan göra ett expriment. Ta två hinkar, en med pelleterat foder och en med betfor (det ska vara lika mycket av varje) och sedan häller du på vatten. Titta efter vilket foder som drar år sig mest vatten :idea:

Så jag ger 1/2 l vetten i fodret....

Vet inte hurvida det stämmer eller inte. Jag tror inte att det är någon större fara faktiskt om hästen har fri tillgång till vatten och den tuggar fodret noggrannat. Däremot om den hetsäter och slänger i sig fodret så kan det nog vara lämpligt att blöta upp det innan man utfodrar alternativt ge ett müslifoder i stället.

Det jag tror är viktigt är att hästen tuggar noggrannt så att salivproduktionen kommer i gång ordentligt. Därför bör man egentligen alltid ge höet en kvart före man utfodrar med kraftfoder.

min häst äter pellets och havre nu, då han äter väldigt fort blötte jag jämt fodret innan han skulle äta men nu är han får pellets också så funkar inte det. det blir bara en konstig gröt som inte går att tugga, så vad ska jag göra?

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 338
Senast: ufot
·
Foder & Strö Min unghäst äter Krafft havrefri müsli, men ska gå över till Mustang då det är billigare och havrefritt - havren går direkt upp i...
Svar
9
· Visningar
3 085
Senast: Tinda
·
M
Foder & Strö *Vilket föredrar du och varför?? *Vad ger du din häst, hur mkt?? Har en känsla av att det inte är första gången frågan är uppe på...
Svar
10
· Visningar
1 277
B
Foder & Strö Jag har fått endel funderingar på sistone å undrar om nån vill hjälpa mej å reda ut??? Vi har haft häst i över 20 år (ok morsan då för...
Svar
7
· Visningar
1 383
Senast: Jessica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31