Farligt med nudlar?

Lilla

Trådstartare
Läste precis att det ska vara ohälsosamt att äta nudlar för att dom innehåller bisfenol a.
Detta är inget som står i innehållsförteckningen. Finns det ändå i alla snabbnudlar?
Äter ni?
 
Jag äter det. En gång i månaden på sin höjd. Oroar mig inte för bisfenol a specifikt.
Minns jag rätt så var det förpackningen och inte produkten i sig som innehöll det, därav avsaknaden i innehållsförteckningen.

För något år sen fick man cancer av chips men lördag som det är sitter jag här med näven i skålen ändå..
 
Jag äter snabbnudlar någon gång då och då. Det har väl varit känt rätt länge att det inte precis är världens nyttigaste mat?
Jo att det inte är nyttigt vet man ju men då tänker jag mest socker typ.
Jag äter det. En gång i månaden på sin höjd. Oroar mig inte för bisfenol a specifikt.
Minns jag rätt så var det förpackningen och inte produkten i sig som innehöll det, därav avsaknaden i innehållsförteckningen.

För något år sen fick man cancer av chips
men lördag som det är sitter jag här med näven i skålen ändå..

Ja så var det men det var mycket annat som sägs vara farligt när man fortsatte.
https://www.metro.se/nyheter/nudlar-kopplas-till-hjartsjukdomar-Bp3poUQEm
 
Du tittar på en flera år gammal artikel, om en studie i Sydkorea? Svenska regler för att förhindra förekomst av farliga ämnen från tex matförpackningar ställer ganska höga krav. Den stora risken med att äta överdrivet mycket snabbnudlar (eller vad som helst av liknande slag) torde vara den att nödvändiga vitaminer helt saknas. Lägg till blandade grönsaker så är det löst.
 
Jag äter en del nudlar. För det är billigt och gott. Lätt att kombinera med annat.

Jag äter dem som ersättning för pasta. Så mängden salt reglerar jag själv inkl en hel del annat som varnas för i artikeln.

"nudlar" är ett vitt begrepp. Att generellt varna känns märkligt?
 
Du tittar på en flera år gammal artikel, om en studie i Sydkorea? Svenska regler för att förhindra förekomst av farliga ämnen från tex matförpackningar ställer ganska höga krav. Den stora risken med att äta överdrivet mycket snabbnudlar (eller vad som helst av liknande slag) torde vara den att nödvändiga vitaminer helt saknas. Lägg till blandade grönsaker så är det löst.
Jag har läst mycket på flera ställen och just förpackningarna är nog lugnt. Men tillsatserna då?
 
Jag tänker att du bör undvika att förlita dig på källor som Metro, framförallt på fem år gamla artiklar.
Äter du i övrigt en varierad kost kan jag aldrig tänka mig att du skulle få hjärtsjukdomar av några paket nudlar.
 
Jag tänker att du bör undvika att förlita dig på källor som Metro, framförallt på fem år gamla artiklar.
Äter du i övrigt en varierad kost kan jag aldrig tänka mig att du skulle få hjärtsjukdomar av några paket nudlar.
Ja kopierade bara snabbt en av artiklarna. Har läst många olika som säger ungefär samma.
Innehållsförteckningen talar ju iofs sitt tydliga språk.
Mitt syskonbarn äter MYCKET enportionsnudlar så det är egentligen henne jag tänker på.
Jag kanske äter nudlar ngn gång igen men det känns sådär.
 
Ja kopierade bara snabbt en av artiklarna. Har läst många olika som säger ungefär samma.
Innehållsförteckningen talar ju iofs sitt tydliga språk.
Mitt syskonbarn äter MYCKET enportionsnudlar så det är egentligen henne jag tänker på.
Jag kanske äter nudlar ngn gång igen men det känns sådär.

Äter ditt syskonbarn inget annat än nudlar?
Har du läst någon aktuell forskning som tåler att man tittar på den med källkritiska ögon?
 
Äter ditt syskonbarn inget annat än nudlar?
Har du läst någon aktuell forskning som tåler att man tittar på den med källkritiska ögon?
Ja och att vissa tillsatser är ohälsosamma.
Jo hon äter annat. Men det jag undrar över är ju inte vad hon inte får i sig utan vad hon får i sig.
Men du tycker alltså inte att det är ngn fara?
 
Senast ändrad:
Ok ja jag vet inte mer än att jag har läst och hört att tillsatserna ska vara farliga.
 
Ja och att vissa tillsatser är ohälsosamma.
Jo hon äter annat. Men det jag undrar över är ju inte vad hon inte får i sig utan vad hon får i sig.
Men du tycker alltså inte att det är ngn fara?

Om du länkar till den forskningen i så fall, istället för en metro-artikel, så är det lättare att diskutera. Men tittar jag på snabbnudlarna hemma så finns det inget farligt bland tillsatserna.

(Och åter igen; livsmedel står under lagmässig kontroll i Sverige. Om enskilda substanser vore hälsovådliga får de inte användas.)

Det finns ingen anledning att vara mer orolig för nudlar än för tex makaroner och korv. Om du har belägg för att det skulle vara annorlunda är det livsmedelsverket du bör anmäla det till, men efter mina kontakter med just livsmedelsverket är de inte speciellt oroliga för alarmistiska påståenden när inga egentliga belägg finns.
 
Om du länkar till den forskningen i så fall, istället för en metro-artikel, så är det lättare att diskutera. Men tittar jag på snabbnudlarna hemma så finns det inget farligt bland tillsatserna.

(Och åter igen; livsmedel står under lagmässig kontroll i Sverige. Om enskilda substanser vore hälsovådliga får de inte användas.)

Det finns ingen anledning att vara mer orolig för nudlar än för tex makaroner och korv. Om du har belägg för att det skulle vara annorlunda är det livsmedelsverket du bör anmäla det till, men efter mina kontakter med just livsmedelsverket är de inte speciellt oroliga för alarmistiska påståenden när inga egentliga belägg finns.
Tbhq är ett av ämnena som tas upp som skadligt. Stämmer inte det?
Jag frågar ju för att jag inte vet.
 
Tbhq är ett av ämnena som tas upp som skadligt. Stämmer inte det?
Jag frågar ju för att jag inte vet.

E319 betraktas av EFSA som säkert i doser under 0,7mg/kg kroppsvikt, dvs man får äta rejäla mängder av de produkter det skulle kunna finnas i för att överskrida den dosen. Det är dessutom inte den vanligaste av tillsatser, jag hittar den inte någonstans i mitt skafferi trots en mängd av tex olika pulversoppor, kakor och nudelfabrikat. Som sagt, det går inte att jämföra vad som är vanliga produkter i Sydkorea med vad som finns i butik i Sverige.

Läs hos livsmedelsverket om du är orolig för något i maten, istället för att lita på allt som står ryktesmässigt på nätet. Ännu bättre är att läsa direkt hos EFSA, så kan man se underlaget bakom besluten, men det kräver mer förkunskaper.

(Och epidemiologi, som den studien metro refererar till, kan inte användas för att visa farlighet i enskilda substanser eller livsmedel. Det är ren spekulation om man försöker dra sådana slutsatser ur den typen av forskning. Det är rätt vanligt att forskaren i fråga uttryckt sig betydligt försiktigare, och sen har media "spetsat till det" så att kontentan av artikeln blir en ren osanning.)
 
E319 betraktas av EFSA som säkert i doser under 0,7mg/kg kroppsvikt, dvs man får äta rejäla mängder av de produkter det skulle kunna finnas i för att överskrida den dosen. Det är dessutom inte den vanligaste av tillsatser, jag hittar den inte någonstans i mitt skafferi trots en mängd av tex olika pulversoppor, kakor och nudelfabrikat. Som sagt, det går inte att jämföra vad som är vanliga produkter i Sydkorea med vad som finns i butik i Sverige.

Läs hos livsmedelsverket om du är orolig för något i maten, istället för att lita på allt som står ryktesmässigt på nätet. Ännu bättre är att läsa direkt hos EFSA, så kan man se underlaget bakom besluten, men det kräver mer förkunskaper.

(Och epidemiologi, som den studien metro refererar till, kan inte användas för att visa farlighet i enskilda substanser eller livsmedel. Det är ren spekulation om man försöker dra sådana slutsatser ur den typen av forskning. Det är rätt vanligt att forskaren i fråga uttryckt sig betydligt försiktigare, och sen har media "spetsat till det" så att kontentan av artikeln blir en ren osanning.)
Det blev väldigt fel att jag länkade till just Metro. Har läst samma sak på fler sidor om en del vanligt förekommande tillsatser.
så om jag förstår dig rätt. Ur tillsatssynpunkt skulle du kunna äta nudlar varje dag?
 
E319 betraktas av EFSA som säkert i doser under 0,7mg/kg kroppsvikt, dvs man får äta rejäla mängder av de produkter det skulle kunna finnas i för att överskrida den dosen. Det är dessutom inte den vanligaste av tillsatser, jag hittar den inte någonstans i mitt skafferi trots en mängd av tex olika pulversoppor, kakor och nudelfabrikat. Som sagt, det går inte att jämföra vad som är vanliga produkter i Sydkorea med vad som finns i butik i Sverige.

Läs hos livsmedelsverket om du är orolig för något i maten, istället för att lita på allt som står ryktesmässigt på nätet. Ännu bättre är att läsa direkt hos EFSA, så kan man se underlaget bakom besluten, men det kräver mer förkunskaper.

(Och epidemiologi, som den studien metro refererar till, kan inte användas för att visa farlighet i enskilda substanser eller livsmedel. Det är ren spekulation om man försöker dra sådana slutsatser ur den typen av forskning. Det är rätt vanligt att forskaren i fråga uttryckt sig betydligt försiktigare, och sen har media "spetsat till det" så att kontentan av artikeln blir en ren osanning.)
Och än en gång, jag frågar ju för att jag inte vet.
 

Liknande trådar

Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
737
Senast: Krålus
·
Kropp & Själ Jag har blivit kallad till hälsokontroll. Det står i brevet att man får inte äta 10 timmar före, förstår att det har med värdena att...
2
Svar
20
· Visningar
1 367
Senast: movi
·
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 384
Senast: Amha
·
Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
527
Senast: Snurrfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp