farligt med mycket olika fodermedel till föl?

sommarvind

Trådstartare
Vi har fått så låga proteinvärden i vårt hö i år och jag får i november hem en g månader gammal ardennerfölunge.

ja har lyckats få ihop en foderstat som jag antar att man ej får lägga ut här men ja kan väll säga så mycket som att högivan kommer ligga på 11 kg. resten av foderstaten består av lusernpellets, krafft protein,bryggrijäst,soja,miner blå.

av lusernen och kraftproteinen är de ganska mycket som ja behöver ge.

De ja undrar är om de är farligt att ge såpass mycket kraftfoder till en fölunge?

Sv: farligt med mycket olika fodermedel till föl?

Det låter som en ganska omöjlig uppgift att få i ett föl så mkt hö?
I övrigt kan det också vara svårt att få i dem lucern i mängder,
är det en omöjlighet för dig att hitta ett bättre hö?

Din fråga om det är farligt vill jag inte spekulera i, men sunt förnuft säget att det är mindre bra. Rådfråga en riktig foderrådgivare eller veterinär/stuteripersonal med kompetens på området istället.

ja hon kanske inte orkar äta så mycket:) Men min valack åt 12-13 kg när han var 8 månader.. men de kanske är olika från individ till individ.:)

ja har svårt att byta till nåt annat hö då ja fick leta länge för att få tag i ett hö som var ordentligt analyserat. Andra bönder häromkring fuskar messt gällande anlyserna och sådant vill ja förstås inte köpa. Detta är ett väldigt fräscht hö och det är i princip de enda hö som min hoshäst kan äta. Eftersom ja har mina hästar på lösdrift så underlättar de ju om ja kan ha samma hö till hela flocken:)

Ja kanske har ja vart lite väl generös med höet? Ja har hela tiden vart inställd på att dom ska äta så mycket strå som de bara går:)

fölpellets kan vara en lösning kanske?

Om den bara är sex månader och inte är kvar hos stoet så ge ett fölfoder som är baserat på mjölk istället. Matsmältningen är inte fullt utvecklad i den åldern så den kommer att behöva lite mjölk i maten några månader till. Det är först vid 8 - 10 månader som en häst är helt omställd till annat foder än mammas mjölk, i sin matsmältning. Tyvärr så finns ännu inte några svenska tillverkare av mjölkbaserat fölfoder. Så undersöka vilka sorter som finns att få tag där du bor.

För en ardenner är nog inte 11 kilo hö en omöjlighet men en del kan ju ersättas av lusernet som ju då har bättre värden.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 212
Senast: bizzy
·
F
Foder & Strö Det gäller en häst på 12 år, halvblod som tränas i dressyr. Varierat, ut i skogen, ridhus, ridbana, tömkörs, alltid i rätt form och...
Svar
6
· Visningar
1 865
E
Foder & Strö Jag behöver verkligen hjälp! Jag har en Varmblodsvalack på 11år. Lite förhistoria: Jag köpte honom 1februari i år, då såg han...
Svar
8
· Visningar
1 080
Senast: Tuvisen
·
E
Foder & Strö Hej! :) När skall egentligen den största hö/kraftfoder-givan ges? Morgon/kväll? Min häst får hö fyra gången/dag. Nu får hon 2 kg...
Svar
7
· Visningar
1 045
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?