Farligt med mossa?

Daff

Trådstartare
Min hund har under natten tuggat i sig en del mossa som jag hade som dekoration i adventsljusstaken och jag har googlat på mossa och hund men hittar mest information anående mossbekämpningsmedel.

Är det någon som vet om det kan vara farligt för hunden att få i sig mossa? Jag tror att det kallades kuddmossa och den var inte behandlad för att inte kunna brinna.

Hon har dessutom tuggat lite på dekorationerna som jag hade satt i mossan så jag hoppas att hon inte ska tokont i magen nu :( .

Djäkla hund!!!

Sv: Farligt med mossa?

Mina hundar har ätit mossa i skogen förut utan några som helst problem. Hade jag varit du så skulle jag mest oroa mig för dekorationerna som satt i mossan. Om de är vassa så kan sparris vara bra att ge hunden, det "lindar in" det vassa så att det lättare kommer ut. Är det större saker så är det bättre att ringa veterinären en gång för mycket än en gång för lite. Småsaker brukar de klara bra (även om det såklart inte går att garantera något).

Mina hundar har ätit mossa i skogen förut utan några som helst problem. Hade jag varit du så skulle jag mest oroa mig för dekorationerna som satt i mossan. Om de är vassa så kan sparris vara bra att ge hunden, det "lindar in" det vassa så att det lättare kommer ut. Är det större saker så är det bättre att ringa veterinären en gång för mycket än en gång för lite. Småsaker brukar de klara bra (även om det såklart inte går att garantera något).

Det var små saker, små dekorationssvampar, tomtar och kulor, max 2*1 cm men dom hade en bit ståltråd som jag är lite orolig att hon ska ha fått i sig.

Jag har ingen sparris hemma så jag får springa ner på affären. Vet du om det är någon särskild sorts sparris man ska ha?

Och hjälper det att ge nu, jag misstänker att det var runt midnatt i natt som som tuggade på mossan eftersom hon väkte mig 00.30 och behövde gå ut.

Jag kollade lite noggrannare nu och det verkar inte som att hon har fått i sig någon ståltråd, ser ut som att hon har knaprat loss loss den från dekorationerna. Och det verkar bara vara svamparna som är borta och dom var max 1*1 cm och gjorda i frigolit.

Är inte lika oroligt längre, men fortfarande lite besviken på henne :(

Mossa? Eller lav?

Varken mossa eller lav är speciellt farligt om de inte sätter i sig sådana mängder att det bildas en propp av det i tarmarna.. Jag skulle avvakta, kanske försöka klura ut hur många dekorationer som gått åt.

Varför då? Vad ska man ha juldekorationer till om inte äta på dem?

En hund som beter sig som en hund är inte mycket att bli besviken på.

Jag är så bortskämd med en hund som inte har förstört något på mycket länge och jag hade ju gjort det så fiiiiint! :p

Mossa? Eller lav?

Varken mossa eller lav är speciellt farligt om de inte sätter i sig sådana mängder att det bildas en propp av det i tarmarna.. Jag skulle avvakta, kanske försöka klura ut hur många dekorationer som gått åt.

Jag har släppt oron nu och antagligen fick hon inte i sig särskilt mycket utan lekte mest med den men det hann jag inte tänka på imorse. :grin:

Nu sover hon gott efter en långprommis så hon verkar som vanligt. :)

Det man kallar adventsmossa är inte mossa utan en lav, oftast fönsterlav (Cladonia stellaris). Svenska lavar och mossor är i sej inte farligt (kan inte komma på en enda giftig art, däremot flera ätliga) att äta, MEN en del lavar man köper är behandlade med ämnen som gör att de inte ska börja brinna - den dyrare sorten du kan hitta i affärerna. Har du påsen kvar kan det vara bra att se efter. Jag misstänker att laven ändå inte innehåller så mkt medel, om det är sådan du köpt, men jag tror inte heller att det är speciellt nyttigt och särskilt inte i stora mängder. Är det behandlad lav och stora mängder skulle jag kontakta veterinär ändå, för säkerhets skull.

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 881
Senast: geting
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
4 134
Senast: Luff
·
Hundhälsa Har försökt googla men hittar inget vettigt, bara en miljon sidor om analsäckarna och dess sjukdomar. Det jag undrar är om hundens...
Svar
1
· Visningar
1 300
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka