Farligt med färskt hö?

L

Limen

Det var en som sa det tlll mig i stallet att hästar kan dö om de äter direkt av färskt hö? Vad är det som gör att hästar inte kan äta färskt hö? Har ärligt talat aldrig hört detta tidigare och undrar över detta.

Sv: Farligt med färskt hö?

Nej, det är inte farligt med färskt hö. Se min fråga för några år sedan.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=501175
:bow: Då fick jag svar också:bow: Blev nyligen ryad åt för att jag gav en av mina hästar årets hö. Men i min hjärna så är hö en konserveringsmetod och när höet väl är torrt ska det inte hända något med det, men det lades inte i god jord när jag påpekade det:crazy: Måste vara någon idé från förr i världen innan skulltorkarnas tid eller något? Någon som har lite historiakunskaper gällande detta? Skulle vara kul att höra i så fall:D

Någon som har lite historiakunskaper gällande detta? Skulle vara kul att höra i så fall:D
Min favoritreferens när det gäller jordbruk i gamla tider är "Jordbrukslärans hufvudgrunder" som finns på nätet (http://runeberg.org/jordbruk/). I denna beskrivs hur skörd och lagring ska ske. Där finns inget nämnt om begränsningar när det gäller fodring av årets hö. Jag tror att det har uppstått för att man ville försäkra sig om att ha tillräckligt med foder under vårvintern då absolut inga alternativ fanns. Här i bygden talas det bland annat om att man fick betala till byn för att få slå gräset på vägrenen (till hö)!

Har kollat med min vän nu och hon hade läst om ett rättsfall i Tyskland där hästar hade dött i kolik pga av färskt hö. Låter ju helt konstigt?

Det finns ju egentligen inget sk färskt hö, när den väl är torkad så är den ju ätklar. Om hästar dör pga vad som man kallar färskt hö, måste det ju bero på hygieniska aspekter vilket i så fall även skulle ha skett senare.

Kan kanske inträffa ifall man inte vänjer in dem och de inte gått på gräs under sommaren?

Ja, jag tycker att det låter mystiskt. Min vän skulle försöka leta rätt på tidningen och citera artikeln.

Har kollat med min vän nu och hon hade läst om ett rättsfall i Tyskland där hästar hade dött i kolik pga av färskt hö. Låter ju helt konstigt?
Kan det inte ha varit frågan om gräsklipp? Det finns en del idioter som kastar in gräsklipp från gräsklipparen till hästarna...

Halvtorrt hö då??? Vårt hö är slut ,så vi slog en liten bit och började ge färskt, andra dan var det halvtorrt, imorgon är det nog rätt torrt. :crazy:

Jag är en av idioterna som gett hästar och kor gräsklipp tidigare år. Sånt som blivit liggande i tussar på gräsmattan efter klipparen alltså. Åkgräsklippare, om det spelar nån roll. Ingen har blivit sjuk på nåt sätt. Har jag haft ren bondtur kanske?

Jag har även gett färskt nyslaget blivande hö, till hästar invanda på gräs då, och det har också gått bra. Äts med förtjusning, det blir ju samma som att beta.

Om man utgår generellt från gräs som är klippt, så är det oerhört kort vilken kan ge den effekten att hästen slarvar när den tuggar, sväljer och får foderstrups förstoppning.

Tittar man sedan på gräs som är klippt med maskin, ja då har du petroliumrester i detta, från både bensin och olja. Inge vidare föda för en häst.:crazy: Som pricken över I:et.

Är du säker på det?
Med tanke på moderna gräsklippare...

Hästarna borde genast rata det- de som går på bete.

Ps. Jag ger inte, men lägger inga värderingar på de som gör detDS

Det borde vara värre med beten som ligger utmed större vägar typ E4.

Skulle tro att skrönan bildats därav. Vet fortfarande bönder som säger detsamma. ngt snack om ngn syra som ska försvinna vid total torka.:confused:

Dessa bönder har kor o fruarna kusar. De vill alltså inte sälja direkt från åkern.
Det ska ligga i 14 dagar o det har inte handlat om mögelrisken.

Är du säker på det?
Med tanke på moderna gräsklippare...

Hästarna borde genast rata det- de som går på bete.

Ps. Jag ger inte, men lägger inga värderingar på de som gör detDS

Det borde vara värre med beten som ligger utmed större vägar typ E4.

Även moderna gräsklippare släpper ifrån sig petrolium rester, de enda som inte gör det är elektriska. Nej ratar gör de uppenbarligen inte, men sjuka kan de bli och det rejält.

Skulle de dö av färskt hö skulle de inte kunna äta gräs överhuvudtaget. Det är havre som inte bör ges direkt. Har någon häst dött av höet måste det ha varit giftiga växter, dåligt hygieniskt eller tvär övergång mellan helt olika kvaliteter eller något liknande.
Samma då för halvtorrt, det som kan ställa till det är väl att det lär vara ganska kraftigt nu med det här vädret och så tidigt på säsongen. Detta oavsett torrhetsgrad.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 232
Senast: mily
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar