L
Limen
Det var en som sa det tlll mig i stallet att hästar kan dö om de äter direkt av färskt hö? Vad är det som gör att hästar inte kan äta färskt hö? Har ärligt talat aldrig hört detta tidigare och undrar över detta.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då fick jag svar också Blev nyligen ryad åt för att jag gav en av mina hästar årets hö. Men i min hjärna så är hö en konserveringsmetod och när höet väl är torrt ska det inte hända något med det, men det lades inte i god jord när jag påpekade det Måste vara någon idé från förr i världen innan skulltorkarnas tid eller något? Någon som har lite historiakunskaper gällande detta? Skulle vara kul att höra i så fallNej, det är inte farligt med färskt hö. Se min fråga för några år sedan.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=501175
Min favoritreferens när det gäller jordbruk i gamla tider är "Jordbrukslärans hufvudgrunder" som finns på nätet (http://runeberg.org/jordbruk/). I denna beskrivs hur skörd och lagring ska ske. Där finns inget nämnt om begränsningar när det gäller fodring av årets hö. Jag tror att det har uppstått för att man ville försäkra sig om att ha tillräckligt med foder under vårvintern då absolut inga alternativ fanns. Här i bygden talas det bland annat om att man fick betala till byn för att få slå gräset på vägrenen (till hö)!Någon som har lite historiakunskaper gällande detta? Skulle vara kul att höra i så fall
Kan det inte ha varit frågan om gräsklipp? Det finns en del idioter som kastar in gräsklipp från gräsklipparen till hästarna...Har kollat med min vän nu och hon hade läst om ett rättsfall i Tyskland där hästar hade dött i kolik pga av färskt hö. Låter ju helt konstigt?
Är du säker på det?
Med tanke på moderna gräsklippare...
Hästarna borde genast rata det- de som går på bete.
Ps. Jag ger inte, men lägger inga värderingar på de som gör detDS
Det borde vara värre med beten som ligger utmed större vägar typ E4.