Farligt kalcium??

Elina8

Trådstartare
Jag läste precis på en foderförsäljare att gamla hästar inte ska få för mycket lusern eftersom det innehåller mycket kalcium.

Jag vet ju att man vill ha en Ca/P kvot runt 1.6, och helst inte över 2. Är det detta de menar? Eller är det något annat man ska tänka på när det gäller gamla hästar och kalcium? Är de känsliga mot en för hög Ca/P kvot eller överskott på kalcium? Och vad kan det i så fall leda till?

Någon som vet något om gamla hästar och kalcium? Upplys mig. :idea:

Sv: Farligt kalcium??

Vill också veta mer om detta. Kan du länka till sidan du läste det på om det nu var en websida?

Hej!

För mycket kalcium finns inga studier som visat att det är farligt(om dom inte tillkommit senaste året). Däremot för lite av kalcium eller fosfor är inte bra.

I studier har kvoter på upp till 2.5 studerats utan att hästarna fått några problem.

/Lavinia, som tyvärr inte kan hänvisa till sagda studier just nu då jag inte har kvar källorna..

Ingen fara att ha en frisk häst på en kvot uppåt 4 om det kommer ifrån grovfoder, vilket lusern är.
(C. Planck)

Tack för länken.

Till alla det finns alltså inga studier om detta alls ännu? Kanske något för SLU att ta tag i då? För äldre människor kan ju till och med behöva extra kalk men det går ju inte att jämföra människan med hästen men att för mycket kalk skulle vara skadligt för en äldre häst...nja

till Elina8 har du frågat foderförsäljaren varför de skrivit detta och vad de baserar den uppgiften på? Om de har någon utländsk eller ny studie att hänvisa detta påstående till eller vad de baserar detta påstående på?

Jag har precis som många andra lärt mig att kalcium överskott är inte farligt om det kommer från grovfoder

Nej, jag har inte pratat med fodertillverkaren. Mest för att det inte angår mig i dagsläget, min hästs foderstat ligger på en bra kvot. Så det är liksom ingen fara i vårt fall. Men det är alltid intressant att lära sig nya saker, och eftersom jag har en häst som är i övre medelåldern så är det ändå aktuellt, även om det inte är det just nu. :p

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
666
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 900
Senast: mars
·
Hundhälsa Har en valp hemma på 15 veckor. Har någon tips på bra Valpfoder? Ska vara hög kötthalt (minst 60%) och helst svenskt/nordiskt. Valpen...
Svar
1
· Visningar
839
Senast: Pilot
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 806
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka