Farligt för fostret?

lizzie

Trådstartare
Det som bönderna sparyar sina åkrar med nu (mot ohyra eller ogräs, vet inte vilket), någon som vet ifall det kan vara farligt för fostret?

Jag har min hage en meter från bondens odlar åker. Idag så har bonden åkt runt och sprayt nåt över det han odlar. Det luktar som någon blandning av diesel och bensin :yuck: Luktar uräckligt över hela min mark. Eftersom det blir som en dimma som sprayas ut så kommer det säker över på det som hästarna betar. Jag blir supernojig och stoppade in mina pållar i stallet när jag såg att bonden körde precis brevid min hage.

Bonden odlar inte kravmärkt... och vid tre tillfällen har mina honkatter fått totalt missbildade kattungar. Då har jag kunnat härleda till att de var i början av sin dräktighet när bonden sprayade sina åkrar. Det kan ju har varit en en slump, men vad vet jag!

Någon som har några tips och råd?

/Lizzie
 
Sv: Farligt för fostret?

Fråga bonden vad han sprutar med och mot. Vet han inte om det kan vara farligt f betande hästar så kan du kontakta de som tillverkar medlet. Jag hade även bett bonden att spruta när vinden ligger på ifrån din mark när han sprutar.
 
Sv: Farligt för fostret?

Fråga bonden vad han sprutar med och mot. Vet han inte om det kan vara farligt f betande hästar så kan du kontakta de som tillverkar medlet. Jag hade även bett bonden att spruta när vinden ligger på ifrån din mark när han sprutar.

Jag har försökt få tag på bonden, men inget svar. Det är absolut ingen idé att be honom spruta när vinden ligger ifrån min mark. Han odlar runt min lilla gård och mindre vindstilla än vad det har varit idag kan man inte få.

Nämnda bonden tar ingen som helst hänsyn till några hästar... han avskyr djuren... :crazy:

/Lizzie
 
Sv: Farligt för fostret?

Trist, men enda sättet att få svar på om det kan vara ngt som är olämpligt f hästar är ju att veta vad han sprutar med. Kan du inte åka hem till honom eller gå ut på fältet när han kör? Om du vet vilken gröda han har kan du kanske fråga ngn annan bonde om vad det kan vara ?
 
Sv: Farligt för fostret?

Om du redan haft problem med katterna och missbildningar kan det vara en bra ide att höra med kommunens miljöavd om det är OK att spruta som din granne gör. Det finns väldigt stora krav för att få använda dessa medel men tyvärr är det många som struntar i det.
 
Sv: Farligt för fostret?

Trist, men enda sättet att få svar på om det kan vara ngt som är olämpligt f hästar är ju att veta vad han sprutar med. Kan du inte åka hem till honom eller gå ut på fältet när han kör? Om du vet vilken gröda han har kan du kanske fråga ngn annan bonde om vad det kan vara ?

Jag ska försöka få tag på bonden i morgon och se ifall jag kan får reda på vad det är han sprutar med och om han kan säga till när om han ska spruta på igen.

/Lizzie
 
Sv: Farligt för fostret?

Om du redan haft problem med katterna och missbildningar kan det vara en bra ide att höra med kommunens miljöavd om det är OK att spruta som din granne gör. Det finns väldigt stora krav för att få använda dessa medel men tyvärr är det många som struntar i det.

Tack för tipset!

/Lizzie
 
Sv: Farligt för fostret?

Det känns HELT osannolikt att missbildade kattungar har med ogräsbekämpningen att göra. Snarare nån form av inavel.
 
Sv: Farligt för fostret?

Det känns HELT osannolikt att missbildade kattungar har med ogräsbekämpningen att göra. Snarare nån form av inavel.

Eller också är det bara en slump! Även om jag missar att ge honkatterna P-piller och det alltid slinker igenom någon hona som blir dräktig, så är mina hankatterna kastrerade. Grannarna har inte heller några hankatter som är släkt med mina honkatter.

/Lizzie
 
Sv: Farligt för fostret?

Om du ger P-piller till en dräktig honkatt så blir kattungarna missbildade.
 
Sv: Farligt för fostret?

Den som använder bekämpningsmedel inom lantbruket måste ha sprutcertifikat för att vara ute på åkern och använda det.

Dessutom har jag för mej att man måste ha ett visst avstånd till omkringliggande bebyggelse/bostadshus innan man får spruta. Men det kanskde är ändrat eller olika för olika län.
 
Sv: Farligt för fostret?

Om du ger P-piller till en dräktig honkatt så blir kattungarna missbildade.

Jo, jag vet. Det har hänt 3 gånger och då har de inte fått P-piller de dessa tillfällen eftersom de dragit iväg och jag har förstått att de varit ute och "friat".

/Lizzie
 
Sv: Farligt för fostret?

Den som använder bekämpningsmedel inom lantbruket måste ha sprutcertifikat för att vara ute på åkern och använda det.

Dessutom har jag för mej att man måste ha ett visst avstånd till omkringliggande bebyggelse/bostadshus innan man får spruta. Men det kanskde är ändrat eller olika för olika län.

Är det Länsstyrelsen som har koll på detta?

/Lizzie
 
Sv: Farligt för fostret?

Jag kan lova handen på att det inte finns en enda bonde som törs spruta utan alla tillstånd. Man får inte ens köpa preparaten om man inte har giltig licens.
 
Sv: Farligt för fostret?

Om du ger P-piller till en dräktig honkatt så blir kattungarna missbildade.

Enligt veterinärer på djursjukhuset så finns faktiskt ingen risk för missbildningar även om de ätit p-piller det som det är risk för är att förlossningen inte kommer igång som den skall och att de är värksvaga även när den kommer igång.
Har haft en honkatt som fick p-piller tills magen blev så stor så att det liksom inte gick att missa vad som var på gång. Och det som hände var just att hon inte kom igång förrän säkert 14 dagar över tiden (baserat på jätteungarna hon fick) och hade i stort sett inga värkar utan de fick dras ut. Inga som helst missbildningar på ungarna.
 
Sv: Farligt för fostret?

Jo, jag vet. Det har hänt 3 gånger och då har de inte fått P-piller de dessa tillfällen eftersom de dragit iväg och jag har förstått att de varit ute och "friat".

/Lizzie

Ska också klargöra att dessa 3 gånger har inträffat under en 20-årsperiod. Senast det hände var 2 år sedan. Alltså inte så vanligt!

/Lizzie
 
Sv: Farligt för fostret?

Den som använder bekämpningsmedel inom lantbruket måste ha sprutcertifikat för att vara ute på åkern och använda det.

Dessutom har jag för mej att man måste ha ett visst avstånd till omkringliggande bebyggelse/bostadshus innan man får spruta. Men det kanskde är ändrat eller olika för olika län.

Stämmer... Dessutom får de inte spruta om vindhastigheten överstiger en viss gräns (Minns ej vilken men de ska va i princip vindstilla)
 
Sv: Farligt för fostret?

Det är väldigt strikta och hårda regler för det här med sprutning.
De ska hålla skyddsavstånd till andras marker och vattendrag.
Skyddsavstånden varierar beroende på vad det är marken gränsar till men till dricksvatten tror jag det är minst 30 m avstånd och för varje vind/per meter så läggs det till avstånd. (prova googla skyddsavstånd vid sprutning).
Mannen har gått kursen och vet exakt vad som gäller.

När vår grannbonde lät en annan gubbe spruta hans åker (gubben hade inte sprutcertifikat) och han bakade ända upp till vår tomtgräns där vår vattenbrunn så ringde jag mannen som körde hem direkt och stoppade gubben och fråga vad han hade i tanken och gubben visste inte ens och var allmänt otrevlig.

Efter det ringde vi kommunen som kom och gjorde vatten test och vi fick senarte reda på att vår granne fått en varning och böter för han låtit gubben utan certifikat köra och spruta, för de användt ett medel som inte var godkänt sen många år tillbaka och för de bakat ända upp till vår tomtgräns.
Bonnen hyr numera in andra till sprutningen så undrar om inte hans tillstånd försvann i samma veva.

Så får du tag i bonnen och han dummar sig så bara säg att då får du gå vidare med det till länsstyrelsen och anmäla.
 
Sv: Farligt för fostret?

Jag är inte orolig för att bonden inte skulle ha de tillstånd han behöver. Han är noga med sitt lantbruk.

Jag är bara fundersam över lag om det är någon fara med ogräsmedlet - eller vad det nu var som han sprutade på åkrarna. Jag antar att det är ogräsmedel i alla fall.

Mitt sto är dräktigt och eftersom det är mitt första föl så är jag kanske ekstremt nojjig... :o

/Lizzie
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp