Farligheter i allmänhet

Gnist

Trådstartare
Att rökning är farligt är ju självskrivet, men mer då?

Fyll på listan vad du anser vara farligt och som inte egentligen bör finnas i barnens omedelbara närhet/liv under graviditet och uppväxt som de direkt eller indirekt kan bli sjuka av.

*Rökning
*Grillrök
*Avgaser
*Husdjur
*Mögel och radon i hus
*Oanalyserat eget vatten
*Bekämpningsmedel av olika slag
*Vissa regöringsmedel
*Alkohol under graviditet och amning
*Insjöfisk
*Sötningsmedel (vissa studier visar på högre risk för cancer & lightprodukter (finns för lite forskning om de långvariga effekterna)
*Olika konserveringsmedel (ex E110, E122, E102, E124,och E129) som hittas i bla:
läsk, glass, godis, tuggummi, konditorivaror, desserter, sylt, marmelad, soppor, såser, senap, frukt- och grönsaksberedningar, smaksättningspreparat, snacks
*Olika växter
Azalea
Belladonna/Nattskatta
Duvbär
Eldkrona
Filodendron/Fjäderkalla
Fingerborgsblomma
Hyacint
Hydrangea
Idegran
Kaladium
Kalmia
Kermesbär
Korstörel
Körsbärsträd
Lagerbladsträd
Liguster
Liljekonvalj
Lupin
Mistel
Månfröranka
Nattjasmin
Nysrot
Odört
Oleander/Rosenlager
Prickblad
Påsklilja (löken)
Rabarberblad
Renfana
Rhododendron
Ricin
Riddarsporre
Robinia
Silverax
Spikklubba
Sprängört
Stormhatt
Svamp, vissa arter
Tibast
Tobak
Trolldruva

Är vad jag hittat och kan komma på så här långt efter att ha läst både på buke och andra ställen, men nog lär det finnas mer ämnen och saker som egentligen inte är så bra misstänker jag.

Sv: Farligheter i allmänhet

Är det verkligen farligt/ohälsosamt att växa upp med husdjur? Är det större risk att tex bli allergisk mot katter om man har katt hemma när man är liten?

Ja, det är farligt att leva... man kan ju dö...:grin:

En sak du inte skrev upp var väl att barn kan bli sjuka av FÖR sterila miljöer.... att tex. aldrig få träffa på djur i sin uppväxt kan ju också bidra till att bli allergisk...:grin:

Jag tror lagom och sunt förnuft är bättre än att hysteriskt kontrollera allt i barnens omgivning.... eller?;)

När Lis pappa hysteriskt förhörde varenda läkare han kunde hitta om att graviditeten var ett bra skäl för honom att slänga ut min katt fick han vanligast till svar:

- Katt? Nej, den kan ni ha kvar, skaffa en till! :D

Fast jag måste erkänna att BM såg lite skeptisk ut när ett par i föräldragruppen berättade att de hade halva lägenheten full med giftormar (som de på återträffen berättade att de gjort sig av med).

Ja, jag anser ju inte att husdjur eller vissa andra punkter är speciellt farliga, men som jag skrev:

Är vad jag hittat och kan komma på så här långt efter att ha läst både på buke och andra ställen,

Nåt som jag hörde för ett tag sedan var att ett spädbarn hade blivit svårt sjukt av att PASSERA ett område i stan där dom hade rivit upp asfalt och stod och grävde och hade sig. Barnet hade blivit sjukt av dammpartiklar som den andades in när dom gick förbi... vet dock inte om detta är sant, men kan väl tänka mig att det som finns i asfalt osv. kanske inte direkt är som att lukta på roser...:grin:

Ja, angående husdjur är det nog faktiskt så att det är bra att ha tror jag, förutsatt förståss att man inte redan är allergisk. Men barnet kanske inte ska ha dom i sängen.... Lite kontakt men inte allt för närgående alltså...:idea:

Nåt som jag hörde för ett tag sedan var att ett spädbarn hade blivit svårt sjukt av att PASSERA ett område i stan där dom hade rivit upp asfalt och stod och grävde och hade sig. Barnet hade blivit sjukt av dammpartiklar som den andades in när dom gick förbi... vet dock inte om detta är sant, men kan väl tänka mig att det som finns i asfalt osv. kanske inte direkt är som att lukta på roser...:grin:

Andas man in oljedimma kan man utveckla kemisk lunginflammation. Kanske var nåt liknande?

Det enda som slog mig när jag läste listan var att det måste vara ett under att jag och mina barn fortfarande lever...

stryk allt

möjligen utom rökning, eftersom det kan vara skönt att ha sina föräldrar i livet.

grillrök??? om man inte lägger barnet på grillen eller grillar inomhus så...

glt

Vissa färgämnen som man finner i bla. godis har visat sig kunna orsaka hyperaktivitet.

Husdjur skulle jag plocka bort från listan eftersom det finns forskning som visar det rakt motsatta, att barn som utsätts för pälsdjur när de är yngre än 2 år löper mindre risk att utveckla allergi mot dem.

Sant, eller jag vet inte riktigt vad det var för ämne som gjorde att hon blev sjuk (om det är samma bebis vi pratar om).
Den lilla bebisen drabbades av totalförlamning och andningsnöd, räddades av Pelle Svensson (!!) låg något år på sjukhus i Umeå och kom sedan hem gravt handikappad.
Bebisen är död idag sedan något år tillbaka, hon blev sjuk 2005.
Men jag vet inte några egentliga detaljer då jag bara "vet vem mamman är" jag känner henne inte, jag har bara fått höra bitvis från gemensamma bekanta.

Det som jag anser farligast är denna hysteri som råder idag. Självklara saker som cigarettrök behöver väl inte ens tas upp, men det är så otroligt överdrivet idag.

Nej, barnen lider nog mest av att ha föräldrar utan sunt förnuft, med överdriven rädsla för allt som existerar. (Se din lista)

*Rökning
*Mögel och radon i hus
*vatten innehållande radon
*Bekämpningsmedel av olika slag
*maskindiskmedel.
*Olika växter
Gullregn, digitalis och idegran.

Är väl det som är farligast.

kl

Jag håller då min dotter borta från människor som: