Gnist
Trådstartare
Att rökning är farligt är ju självskrivet, men mer då?
Fyll på listan vad du anser vara farligt och som inte egentligen bör finnas i barnens omedelbara närhet/liv under graviditet och uppväxt som de direkt eller indirekt kan bli sjuka av.
*Rökning
*Grillrök
*Avgaser
*Husdjur
*Mögel och radon i hus
*Oanalyserat eget vatten
*Bekämpningsmedel av olika slag
*Vissa regöringsmedel
*Alkohol under graviditet och amning
*Insjöfisk
*Sötningsmedel (vissa studier visar på högre risk för cancer & lightprodukter (finns för lite forskning om de långvariga effekterna)
*Olika konserveringsmedel (ex E110, E122, E102, E124,och E129) som hittas i bla:
läsk, glass, godis, tuggummi, konditorivaror, desserter, sylt, marmelad, soppor, såser, senap, frukt- och grönsaksberedningar, smaksättningspreparat, snacks
*Olika växter
Azalea
Belladonna/Nattskatta
Duvbär
Eldkrona
Filodendron/Fjäderkalla
Fingerborgsblomma
Hyacint
Hydrangea
Idegran
Kaladium
Kalmia
Kermesbär
Korstörel
Körsbärsträd
Lagerbladsträd
Liguster
Liljekonvalj
Lupin
Mistel
Månfröranka
Nattjasmin
Nysrot
Odört
Oleander/Rosenlager
Prickblad
Påsklilja (löken)
Rabarberblad
Renfana
Rhododendron
Ricin
Riddarsporre
Robinia
Silverax
Spikklubba
Sprängört
Stormhatt
Svamp, vissa arter
Tibast
Tobak
Trolldruva
Är vad jag hittat och kan komma på så här långt efter att ha läst både på buke och andra ställen, men nog lär det finnas mer ämnen och saker som egentligen inte är så bra misstänker jag.
Fyll på listan vad du anser vara farligt och som inte egentligen bör finnas i barnens omedelbara närhet/liv under graviditet och uppväxt som de direkt eller indirekt kan bli sjuka av.
*Rökning
*Grillrök
*Avgaser
*Husdjur
*Mögel och radon i hus
*Oanalyserat eget vatten
*Bekämpningsmedel av olika slag
*Vissa regöringsmedel
*Alkohol under graviditet och amning
*Insjöfisk
*Sötningsmedel (vissa studier visar på högre risk för cancer & lightprodukter (finns för lite forskning om de långvariga effekterna)
*Olika konserveringsmedel (ex E110, E122, E102, E124,och E129) som hittas i bla:
läsk, glass, godis, tuggummi, konditorivaror, desserter, sylt, marmelad, soppor, såser, senap, frukt- och grönsaksberedningar, smaksättningspreparat, snacks
*Olika växter
Azalea
Belladonna/Nattskatta
Duvbär
Eldkrona
Filodendron/Fjäderkalla
Fingerborgsblomma
Hyacint
Hydrangea
Idegran
Kaladium
Kalmia
Kermesbär
Korstörel
Körsbärsträd
Lagerbladsträd
Liguster
Liljekonvalj
Lupin
Mistel
Månfröranka
Nattjasmin
Nysrot
Odört
Oleander/Rosenlager
Prickblad
Påsklilja (löken)
Rabarberblad
Renfana
Rhododendron
Ricin
Riddarsporre
Robinia
Silverax
Spikklubba
Sprängört
Stormhatt
Svamp, vissa arter
Tibast
Tobak
Trolldruva
Är vad jag hittat och kan komma på så här långt efter att ha läst både på buke och andra ställen, men nog lär det finnas mer ämnen och saker som egentligen inte är så bra misstänker jag.