Farligheter i allmänhet

Sv: Farligheter i allmänhet

Sant, eller jag vet inte riktigt vad det var för ämne som gjorde att hon blev sjuk (om det är samma bebis vi pratar om).
Den lilla bebisen drabbades av totalförlamning och andningsnöd, räddades av Pelle Svensson (!!) låg något år på sjukhus i Umeå och kom sedan hem gravt handikappad.
Bebisen är död idag sedan något år tillbaka, hon blev sjuk 2005.
Men jag vet inte några egentliga detaljer då jag bara "vet vem mamman är" jag känner henne inte, jag har bara fått höra bitvis från gemensamma bekanta.

Hu, så hemskt!:( Dog den pga. vägarbetet???

Föräldrar som bryr sig mer om sig själva än sina barn är det farligaste som finns enligt mej.

När jag tänker på "farliga vuxna" går tankarna direkt till pedofiler, kidnappare, föräldrar som vanvårdar sina barn, misshandlar dom och vuxna som inte bryr sig. Usch, blir så ledsen när jag tänker på vad många barn genom lider... *vill ta hem dom och krama dom alla!*

Vilken heltäckande lista! Är imponerad!:bow: Särskilt över alla växterna. Den ska jag spara!

Ringde för ett tag sedan till giftinformationscentralen (eller vad det heter) för att lillen hade käkat lite på en pelargon här hemma. Men det var tydligen helt ofarligt, som tur var!:D

Ja, det finns ju egentligen jättemycket som är direkt farligt, som man inte vet om eller ens tänker på och jag tänkte det kan vara bra att tipsa om sådan. Man vet ju aldrig när informationen kan behövas tyvärr.

Exempel på vad du menar?

------------------------

Såg denna nyss..

http://www.alltombarn.se/halsa/mammors-skrapmat-skadar-barnet-1.12933

Föräldrar som skaffar barn "för att man ska" och som inte ger sina barn det som alla barn behöver, kärlek, tid, omtanke, respekt och regler.
Utan som anser att samhället kan uppfostra deras barn genom dagis, fritids och skola.
De som inte kan förstå varför deras barn mår dåligt "när de har fått allt de pekat på" men som aldrig har fått känna sig värdefulla.
Det är bara några exempel.

Är det verkligen farligt/ohälsosamt att växa upp med husdjur? Är det större risk att tex bli allergisk mot katter om man har katt hemma när man är liten?

nej det är ju bevisat att om man utsätts för det "farliga" så blir man mer tålig och inte lika lätt allergisk men då menar man ju tex inte rök osv.

men djur och damm tex.

mina föräldrar hade en kanin innan jag föddes och innan det hade min pappa katt.
jag fick mitt första husdjur när jag var 4år en kanin sen har det bara ökat i antal.
till totalt: 6marsvin 8kaniner 2hundar 6katter 3hästar och diverse andra småkryp jag fick tag i som barn.

djur är det bästa som kan hända ett barn under uppväxten.
man lär sig ta ansvar och har en vän att lita på en vän att leka med och viska hemligheter:)

Exempel på vad du menar?

------------------------

Såg denna nyss..

Fick upp artikeln först nu, givetvis så får man ju tänka på vad man äter när man ska kunna föda ett barn med maten.

Jag tycker att det är så självklart att man inte vräker i sig en massa onyttiga saker, och att det gör skillnad har man ju vetat sedan länge, det pågår ju endel forskning om sambandet mellan alla E-medel och adhd t.ex

Delvis kl

Ja mina barn var med i studien, det är ju inte så länge sedan man rekomenderade att små barn absolut inte skulle vara i närheten av djur, en barnläkare sa t.om till mej att vi skulle göra av med katterna eftersom min dotter hade eksem.

Jag sa då till honom att jag trodde att saknaden och alla nackdelar att växa upp utan djur skulle vara värre än en ev. allergi, och visst blev jag idiot förklarad:crazy:

Men nu med facit så är det så att min son som föddes fullgången och blev ammad i 15 månader och levde sina första år utan djur är den som är allergisk, medans dottern som föddes drygt sex veckor för tidigt, ammades i nio månader och var utsatt för djur hemma från två års ålder är den som inte har några allergier.

Det var en intressant vändning det blev efter den studien, jag har inte hört en enda läkare säga att djur är "dåligt" för barn efter att den blev klar.

Jag tror på sunt förnuft, utsätts man för lagom doser av både skit och renlighet så är det störst chans att förbli allergi fri.

*knapplån*

Det som man som förälder kan kontrollera själv är ju det lättaste:

Att tex inte röka och dricka i närheten av barn (ej dricka när man tex är gravid, ammar osv).
Att undvika att barnet kommer i kontakt med lösningsmedel
osv.

Sen finns det ju farligheter som är svårare att kontrollera. Men det går ju inte att oroa sig för allt och ta bort allt som är farligt. Barnen måste ju få leva också. Eller som mina föräldrar sa när jag var på sjukhuset pga av hästarna för tredje gången: "Helst hade vi velat förbjuda dig att hålla på med hästar, med det går ju inte. Du måste ju få leva också".

Så nog är det en balansgång, men att tex inte röka i närheten av barn tycker jag är lika självklart som att jag inte röker eller dricker när jag är gravid.

Mvh

Tora

Exempel på vad du menar?

------------------------

Såg denna nyss..

När jag läst artikeln började jag då fundera - är det nolltolerans mot skräpmat (ingen pizza, hamburgare, godis, chips osv) eller går det bra om man äter med måtta? Allt är ju inte svart eller vitt, jag äter pizza kanske var tredje vecka, hamburgare mer sällan, godis ganska ofta - men i övrigt äter jag bra mat. Frukt flera gånger om dagen, jag är hungrig hela tiden nu när jag är gravid. Det är svårt att veta när det står "Mammors skräpmat kan skada barnen" - det får jag till att all fet skräpmat är dåligt, även om man bara äter det någon gång. Visst, det är ju bättre att låta bli helt, men ibland orkar man inte laga mat och är JÄTTEHUNGRIG!

De livsmedel som är farliga för barnen har barnmorskan koll på. De avråder ifrån att få i sig för mycket onyttigt fett. Att äta en balanserad kost verkar vara det bästa, och genom att övervägande äta nyttigt blir det nog bra i slutändan. Men det är möjligt att forskning kommer att öppna helt nya vyer, som med rökning. Förr i tiden visste man ju inte hur farligt det var, och kanske det blir samma sak med viss sorts mat i framtiden. Så man får väl försöka vara måttlig. :) Godis är ju inte bra för oss blivande mammor heller, det är väl en bra riktlinje?

Det är väl inte fel att nämna giftiga svampar lite allmännt.

Nu är jag lite disträ, sitter och jobbar samtidigt, men hur menar du?
Jag tänkte bara kring tictacs funderingar kring skräpmat, om det borde vara nolltolerans.
Hänger inte med på giftsvamparna :o

Tack.

Ett bra inlägg tycker jag :)

Jag tänkte dock mer på att det kunde vara intressant att lista alla farliga saker som man har i hemmet, men kanske inte är medveten om att de kan vara farliga.

Själv har jag ju varit rätt rensande ute på gården. När vi flyttade hit var där en uppsjö av olika blommor, varav en hel del som var farliga för småbarn och nu är allt i trädgården och runt tomten ätbart och ogiftigt. Häckarna är ju ex. aronia och häggmispel, som båda har ätbara och nyttiga bär. Många vinbärsbuskar och fruktträd, ärtor på lite olika ställen etc. etc.

Listan med blommor var bra, jag kollade igenom den och konstaterade att några har vi nog i trädgården:

Körsbärsträd - är väl inte giftigt, är det kärnorna som är farliga?
Påsklilja - de får stå kvar, löken är ju lite svår att komma åt.
Riddarsporre
Liljekonvalj
Rabarber
Lupin
Murgröna

Dessa har jag i min trädgård - när jag tittar på Giftinformationscentralen http://www.giftinformationscentralen.se/AlphaList_vaxt.asp?CategoryID=6231&pAlpha=P&pDisplayType=1 så står det på de flesta att man skall kontakta dem om mer än fem bär/blomdelar förtärs, det är alltså inga livsfarliga gifter (liljekonvalj är väl värst om man äter mycket).

Trädgården som vi gör närmst huset kan man ju se till att få utan giftiga växter, växterna ovan växer ganska långt från huset.

Om någon inte tagit upp det redan så lägger jag till:

DROGER alltså knark :)

Känns väl liite farligare än en katt eller lite grillkorvsos

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar