Farliga staket

Lady_D

Trådstartare
Jag blir knasig :crazy: :cry: . På drygt ett år nu så har två av våra hästar skadat sig alvarligt på staketen till deras hagar. :( Så nu vill jag varna och höra om andra har varit med om liknande olyckor.

Den första hästen var utlånad när det hände och stod i en hage med svetsade järnstaket, allting var i fint skick o så så det hade inget med skadorna att göra. nä hon fick av någon anledning för sig att sparka mot sin haggranne :confused: och blir hängande åvanpå staketet :eek: . Eftersom det är svetsa så går det inte sönder direkt utan hon står o krånglar och går ner på framknäna.När staketet äntligen gick sönder och vetrinären kom så hade hon skrap o skärsår på bakknän o haser och på kotor o knän fram :( . Jord o skit i såren... det tog en evighet för det att läka.

Den andra olyckan skedde i lördags... min lille älskling släpptes ut i sin hage och som vanligt lägger han sig ner o rullar sig :smirk: . Det är bara det att han lägger sig för nära staketet och trasslar in bakbenen i det :crazy: när han sen reser sig upp så sitter han fast och då försöker han dra/springa sig loss :crazy: när repet äntligen går sönder så har det skurit igenom allt köttet precis under hasen :eek: :cry: . Han kunde gå så senorna var inte av men såklart åkte vi in till djursjukhuset i alla fall eftersom såret var så djupt. När vi kom in så sövde de honom och gick in med sond för att kolla leden och tack o lov så var den hel. Han syddes ihop och står fortfarande kvar under övervakning.
Repet som han fastnade i var ett normalt vitt 5mm i diameter stort elrep... i fortsättningen kommer jag bara att våga ha mina hästar i hagar med trästaket eller breda elband...

Sv: Farliga staket

Läskigt när sånt händer.

Förr hade vi breda elband överst och de smala underst å plast stolpar. Vid "utgångarna/ingångarna" (har lite hjärnsläpp i dag så kommer inte på vad allt heter) på hagen var det fjädergrindar eller vad man kallar dem. Min polle fastnade med svansen i en sån en gång och fick elstötar i svansroten och skenade tvärs över hela hagen. Streckte sig då, var halt i typ 3 veckor. Men sen frisk.

Sommaren 2003 byggdes allt om, nu har vi trästaket med planka överst på staketen, samt smalt elband där och sen bara smalt elband under.

Ingen skada än sålänge. Hoppas att det inte blir någon heller!

Elrep har jag helt bannlyst efter att ha sett räliga skador av dem ju tunnare elrep dessto värre skärskador. Har själv breda platta elband (3 rader) i yttervarv runt alla hagar mellan hagarna (alltså där hagarna gränsar mot varandra) har jag ett brett elband (ca 130 i höjd) under detta (ca 80 cm höjd) har jag ett smalare platt elband i sämsta tänkbara kvalitet = går sönder direkt om någon får in foten där. Har ett lager med de smala elbanden hemma får laga dessa stup i kvarten då hästarna gärna står och kivar där men jag lagar gärna hellre det än att laga hästarna det enda som kan hända är ju att hästarna kommer in till varandra utåt är ju staketet rejält med där står inte heller någon och kickar åt varandra och riskerar att fastna.
En annan vana jag har är att hålla lite koll på ett par av mina hästar som alltid direkt efter utsläpp kastar sig ner och rullar sig är just att kolla så att de inte lägger sig för nära staketet (vilket den ena vill göra stup i kvarten) då jagar jag resolut upp dem därifrån så brukar de springa iväg en bit in i hagen och dyka där i stälet. Tar bara några minuter extra men har säkert hindrat en hel del fastrullningar i staketet.

Vi har plaststolpar ( står precis lika stadigt som trästolpar ) och jättesmal eltråd. I en hage har vi 4 trådar, men i de andra har vi tre. Borde inte dessa trådar gå av lättare än breda band? Det tycker nog jag. I alla fall tycker jag att vi har ett säkert staket då det är lätt för en häst som fastnat att slita upp både stolparna och tråden, men det håller hjästarna inne.

Har hört fler och fler säg att deras hästar skadar sig rejält när de fastnat i elrepen. Själv skulle jag inte använda rep utan håller mig till banden.

Det är många butiker som vägrar sälja just fjädergrindarna för de är så farliga av samma anledning som du gav. Hästar fastnar med svansen och det finns hästar som dött för de inte har kommit loss och fått panik (det hände en granne till min morfar).
Däremot de andra staketfrågorna så tror jag att alla staket är lika farliga tyvärr.. Har sett hästar fastna på samma sätt i ett trästaket också och fläkt upp sig. Det enda sättet tror jag är att ha tillräckligt stora hagar och hästsällskap. Men helt kan man inte värja sig för dessa problem..

Vi har rejäla tryckta stoplar med riktigt spänd vanlig järneltråd.
Bäst tycker vi, kan inte trassla sig kring några ben om nåt skulle hända. det går inte att dra ihop den tjocka tråden så mycket.
Sen har vi gummibandsgrindar.

Gummibandsgrindarna är kanon! Vart har ni hittat dem? Vi har leat då vår övertråd gått sönder.. Men vi hittar ingen och den som köpte den har ju såklart glömt vart! *ler*

Fast när hästen springer i hagen och halkar rakt in i järntråden så fungerar den jättebra som osthyvel...

Det viktigaste av allt tror jag är att tråden är ordentligt spänd. Om den inte är för tjock så borde den gå av om en häst springer igenom. Om den däremot är löst spänd/hängande så sviktar den ju bättre och kan därmed skära in i hästen.

Ursäkta det dåliga ordförrådet, tror att förkylningen och febern har satt sig på mina svenskakunskaper :D

Gummibandsgrindarna har vi köpt lite överallt (vi har många grindar)
och ska byta ut några i år. Willab direkt säljer dem, sen har vi hittat på lantmännen och företag som Bole.

Sen var det väl självklart att bara för att jag gillar järntråd så måste nån komma med en liten pik. Min sambo jobbar ihop med företaget Stängselproffs och de bygger de bästa, rejälaste och starkaste staketen du kan ha utan att behöva springa varje år och laga och underhålla en massa och dessutom har vi en mycket stor hage som inte är lerig så just risken att halka in i staketet bedömmer jag inte vara mer överhängande än något annat som kan hända. Hästar kan skada sig på mycket. Men jag tycker ändå att det är konstigt att inte
fler hästmänniskor bryr sig mer om sina staket? Överallt (inte alla, många staket vill jag berömma som är urfina) i sverige dit man kommer möts man av urdåliga hästhagar, trådar som hänger och stolpar som står som plockepinn och det knäpper av elen i vart hörn.
Folk gör underbara lagningar med stora knutar av elband och flera lager eltejp utanpå. sen blir de förvånade att hästen plötsligt har tagit sig ut? skrattretande

Jag menade inte att pika dig. Jag bara konstaterade att så är det. Jag såg en häst förra helgen som skadat sig just när han gled rakt in i ett ordentligt byggt järntrådsstaket. Såg hemskt ut, trots att det var flera år sedan.

Personligen gillar jag breda elband, som går av när hästen fastnar i det.

Visst finns det grejjer man kan sätta på tråden/repen/banden som hjälper till att kapa OM olyckan är framme och en häst fastnat!?

som hos mig då :D Varje vär står stolparna som plockepinn och en del är t om avslagna...det är inget jag kan råda över...naturlagarna gör att stolparna trycks upp av tjälen, det ser för jävligt ut.....fast jag har impregnerade stolpar och horseguards breda elband..... :angel:

Har svurit en helig ed att den dag jag har mitt eget ställe är det ordentliga staket som gäller.
Där jag står nu är staketen en katastrof, halvruttna stängselstolpar som faller stup i kvarten, ståltråd som inte är tillräckligt spänd och tvinnad på hundra ställen med utstickande piggar, trasiga fjädergrindar och handtag som man får stötar ifrån. I två olika hörn ligger rasade stolpar med uppsurrade trådar, fortfarande anslutna till stängslet. Det knäpper precis överallt och alla handtagen är satta på fel sida dvs i "grinden"
Som tur är flyttar pållan nästa vecka.
Fram för fler prydliga stängsel och framför allt säkra staket! :banana:

En annan undran kring hagar är varför stallägare aldrig dränerar och lägger in vettigt underlag i rasthagar. Jag respekterar full ut att man inte alltid kan ha rasthagar som är gräsbevuxna, men om man nu vet med sig att hästarna står med lera upp till knäna innan november, så kan man väl för sjutton dika och köra ut någon form av underlag som förhindrar detta.

Min häst är helt översållad av skavsår från leran på benen. Det ser inte snyggt ut när man beger sig ut på tävling...

om du skulle komma hem till mig så ska du få se hur väldränerat det är.....men det hjälper tyvärr inte vissa perioder på året...innan tjälen släpper och man haar ren lerjord så hjälper inga dräneringar i världen.....de hagar man ser på bild är nog inte tagna på den sämsta årstiden...sen kan man bara göra det bästa av situationen....men vill bara säga att naturlagarna står vi inte över.....

Ett tips är långa stolpar som trycks ner långt, telefonstolpmodell som grävs ner (djupt) i alla hörn eller snedslanor som stadgar upp hörnen.
sedan har man trådspännare på som man kan släppa lite på inför vintern. då kommer inte stolparna upp igen i första taget. vårat ena staket som omgärdar en hage på 7ha har vi inte bytt stolpar på på minst 7 år.
sen skruvar vi isolatorerna så de inte kryper ut igen. men nåt av det viktigaste är att det är bra kvalitet på virket i stolparna, helst norrlandsfura som är hårdare. det spelar inget roll att de är tryckta om virket är sämre, de ruttnar ändå. (min svärfar är virkeshandlare så man snappar upp endel) :D
Vi bor ändå mitt i skaraborg, utanför skövde, de värsta lerjordarna i landet sägs det.

Senast ändrad av en moderator:

Hmmm, men då bor du inte uppe på ett berg :crazy: där stolparna inte alltid GÅR att få ner hur långt somhelst....första året vi bodde här satte vi upp vanligt trästaket med plank......DET såg ut som plockepinn det.....sånt är inte tänkbart på mina marker....

Jag tycker också att många har dåliga staket, fast ännu fler kobönder har skit i staketväg. Fast ändock ganska imponerande egentligen, grannen här har stora hagar till sina kor, men bara en järntråd runt hela hagen och under de två åren vi bott här har inte korna gått igenom alls. Vi har som sagt plaststolpar och jag tycker inte att vi behöver trycka ner dem hela tiden. Tråden släpper lite och då får man spänna den. Men det är det enda. Jag tycker att det är praktiskt med plst för de kan man flytta väldigt lätt.
Angående leriga hagar så hjälper det i alla fall lite om man byter mellan hagar så den leriga får vila och " sätta " sig.

Den kombinatione du har är den absolut värsta tänkbara, smal tråd går inte av skall väldigt mkt till dock blir den som ett rakblad och skär sig rakt in genom kött och senor, att sedan dessutom kombinera den med plaststolpar som inte står emot tryck gör att den absolut inte går av. Det är när det blir stopp i tänjningen som tråden smäller av i ditt fall åker då stolpen upp (eller knäcks av) i stället vilket bara gör att hästen kan snärja in sig ännu mer (och dessutom troligen blir panikslagen när den försöker springa undan och får stolparna med sig) Nej absolut ingen bra kombination.

Liknande trådar

Anläggning Vi arrenderar ett bete på 7 hektar som är ett urmärkt hästbete om det inte vore för att staketet de senaste åren blivit vandaliserat och...
2
Svar
37
· Visningar
4 925
Senast: Hyacinth
·
Anläggning Vi har idag 5 mm elrep som stängsel i våra hästhagar, men av säkerhetsskäl och hänsyn taget till förmåga att leda ström, så funderar jag...
Svar
16
· Visningar
10 810
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 213
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 001
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama