farliga ben?

Sv: farliga ben?

Jag kan tänka mig att det är en sån där historia som började som en fjäder, och nu är en höna... Det finns säkert hundar som satt ben i halsen och kvävts, fått strupen perforerad eller vad det nu kan vara. Konstigt vore det annars.
Å andra sidan har min hund vid ett tillfälle (innan jag började barfa) satt sitt torrfoder i halsen.

Vi vill ju våra hundar väl, och är rädda om dem, det bottnar nog i det. Eftersom vi inte kan linda in dem i bomull och skydda dem från alla faror i världen, så försöker vi undvika det farliga så gott vi kan. Och har man då hört att tex f-ben är farliga så är det nog bäst att undvika dem...bara utifall att.... :smirk:

Det är betydligt vanligare att oxhudsben, samt även grisöron, fastnar i halsen och kräver snabb veterinärvård.

Värt att tänka på, kanske.

Sol skrev:
Mmmm, det är något som är väldigt märkligt för även fast f-ben är så "farliga" så är det ytterst sällan hundar som BARFas får problem med benen (de värsta problemen brukar vara förstoppning) så det finns egentligen två förklaringar: 1.) BARFare har haft en vansinnig tur med sina hundar 2.) farorna är överdrivna

Jag vet vilket alternativ jag röstar för :smirk: Har kontakt med BARFare över hela världen och inte en enda av dem har haft katter eller hundar som satt ben i halsen eller fått strupe/mage/tarmar perforerade.

Men barfare ger dessa ben råa eller hur? Det är när benen är tillagade som de kan vara farliga. De kan då splittra sig i magen och sticka hål på magsäck och tarm. Inte speciellt kul. En god vän till pappa hade en liten hund typ yorkshire terrier som lyckades öppna och plundra en sophink med kyckling (grillad) den dog av just hål i tarmarna.

Javan

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 608
Senast: fixi
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 656
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 767
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
4 154
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka