farliga ben?

K

Kaiten

Fick höra ett underligt påstående idag om att hundar (valpar) inte "tål" ben från djur som börjar på F. Hon som berättade detta var helt seriös och har erfarenhet.
Min fråga nu är om det verkligen, verkligen är så och i sådanna fall vad som kan hända med hunden om den "fått i sig" ben från fisk, ett fläskben eller liknande?!

Hon som sa sig veta att det inte var bra med F-ben sade att de symtom som kan uppstå är kräkningar, matvägran mm.

tacksam för svar :)

Sv: farliga ben?

De kan väl fastna i halsen eller längre ner antar jag. Och ja de ben som börjar på F ska man akta sig för...

Hundar ska inte äta ben från fisk, fågel och fläsk, eftersom de kan skada sig på benen.

Det är inte enskilda arter som börjar på f, utan de jag nämner ovan ;)

det var som attan :idea:

Nu vet man lite mer!

tack för de snabba svaren! :bow:

precis det jag tänkte skriva, dom bryts inte heller ner lika lätt som andra ben och blir vassa i kanterna och sticker hål på tarmarna och fastnar.. *ajj ajj*

så undvik Fläsk, Fågel, Får, Fiskben och ben från Falabella, Frieser, Fjordingar, Fullblod och Finska hästar :angel:

Det är allmänt känt att F-ben är livsfarliga för hundar.

Undrar egentligen hur många BARF-hundar som stryker med per år? :eek: :angel:

beda skrev:

Det har jag också funderat på, de får ju hela fiskar och kycklingar ibland.......

skulle tro att de som fodrar enligt BARF vet om vilka ben man inte bör ge.. nöt och älgben är väl vanligast i deras kost har jag för mig..

Bone-And-Raw-Food foder, dvs rått kött och ben samt en del mineraltillskott och fibergrejs..
jag ger rått kött, mineraler, alger och potatis/pasta/riven morot/bröd.. känner mig "halvBARFig" ;)

ok...då e jag med. Har aldrig hört det uttrycket innan.

Det är inte F-ben i sig som är farliga, utan det är det faktum att de har en förmåga att splittra sig när de är tillagade - råa ben är inte farligt på samma sätt. En väldigt vanlig del i en BARF-kost är råa kycklingvingar, de benen är mjuka och lättuggade råa - inte farliga.

Precis, det är tillagade ben som är farliga. Kycklingskrov är utmärkt hundmat, och katterna älskar sina kycklingvingar!

Kaiten skrev:
Fick höra ett underligt påstående idag om att hundar (valpar) inte "tål" ben från djur som börjar på F. Hon som berättade detta var helt seriös och har erfarenhet.

Ja, det är en gammal seglivad skröna.... Tur att mina hundar inte lyssnat på den! :smirk:

/Trissa, som är helt seriös och har erfarenhet, och ger F-ben sju dar i veckan till hundarna!

Stämmer mycket väl på tillagade ben. Råa f-ben är dock tämligen harmlösa.

Mycket, mycket och många, många stora tack!!!

/Kaiten

http://www.mamut.se/jipotimas
Info om BARF.

Tror personen som varnade kanske menade att valpar lättare får förstoppning, vilket stor mängd ben kan ge den ovana hunden.

Ger också alla slags ben råa.
Hundarna mår strålande på detta.

beda skrev:

Mmmm, det är något som är väldigt märkligt för även fast f-ben är så "farliga" så är det ytterst sällan hundar som BARFas får problem med benen (de värsta problemen brukar vara förstoppning) så det finns egentligen två förklaringar: 1.) BARFare har haft en vansinnig tur med sina hundar 2.) farorna är överdrivna

Jag vet vilket alternativ jag röstar för :smirk: Har kontakt med BARFare över hela världen och inte en enda av dem har haft katter eller hundar som satt ben i halsen eller fått strupe/mage/tarmar perforerade.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 608
Senast: fixi
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 656
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 767
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
4 154
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka