farlgit med proteinöverskott?

Mirre

Trådstartare
Är det farlgitm ed för mycket protein?
Lärarn på skolan säger att det inte är det, farligare med för litet,
men enligt vet hade min förra häst proteinförgiftning. Även andra dutkgia hästmänniskor som säger att det är farligt med för mycket?
 
Sv: farlgit med proteinöverskott?

Det är klart att det kan bli farligt med överskott av något, men när det gäller protein generellt så kan man ge ganska mycket över hästens behov innan det blir farligt. Sen så är ju vissa hästar mer känsliga än andra, men för att bli förgiftad krävs nog väldigt mycket överskott...

Det som spelar in när det gäller proteinets "farlighet" är bl.a. typ av protein och vilket fodermedel det kommer från. De proteiner som finns i grovfoder är hästar bra på att ta hand om, och där är ett överskott mindre "farligt" än det som finns i t.ex. soja.

Så jag tror din lärare har rätt, det är farligare med brist. Men veterinären kan ju såklart också ha rätt i att din häst blev proteinförgiftad, men det man bör ta reda på isf är ju vilket protein som orsakade det, så att man kanske kan tillgodose hästens behov från andra källor.
 
Sv: farlgit med proteinöverskott?

Det beror lite på varifrån proteinet kommer... Protein från grovfoder är MYCKET svårt att överdosera, dvs de tål rejält mkt mer än de behöver. Men häver man i dem massor av t.ex soja eller andra proteinrika kraftfoder så är risken för sjukdom större.
 
Sv: farlgit med proteinöverskott?

Jag är mkt intresserad av hur din veterinär diagnosticerade proteinförgiftningen!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
512
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 744
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 608
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 052
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp