Skaune

Trådstartare
Hur reagerar hästar på färister?

Jag har min häst nära Revinge Hed och rider således där ibland. Heden erbjuder ju oändliga möjligheter i princip året om. För att komma in på Heden krävs att man paserar grindar av olika typer på olika ställen. Ofta är det färister med tillhörande grind bredvis där man får sitta av och öppna för att komma.

Hur kan man förmoda att hästen kommer att reagerar om han nu skulle skicka av sin ryttare och dra hemåt?

Min stora skräck är att han kommer att fastna.

Sv: Färist

Jag skulle aldrig våga rida över en färist! :eek: Om hästen fastnar är det en enorm skaderisk både för häst och ryttare.

Färistar är ju gjorda för att djur inte ska kunna gå över dem.

ja de är ett dilemma de där färisterna.
Du kan ju va glad som har grindar bredvid som ni kan öppna. Här på övningsfälten i Rinkaby har de stolpar bredvid med eltråd så vi kommer inte förbi överhuvudtaget :mad::mad::mad:

Det har aldrig varit min mening att rida över dem, det finns ju en grind bredvid.
Min fråga är om hästen kommer lös begriper själv att stanna eller bara kutar över och riskerar att fastna.

Några hästar som kom lösa förra året på Revinge hoppade över färisten. Min egen som en gång gick omkull med min medryttare och därvid kom lös på revingefältet, stannade vid grinden/färisten.

Så jag tror att de i regel begriper att de inte ska gå där?

Det låter ju betryggande. Hästens matte måste jobba på att få sådana tankar ur huvudet.
Misstänker dock att min häst skulle kunna få för sig att hoppa men det är bättre än att springa rätt över den.

När jag red på en ridskola vid järvafältet får många år sen kom en ponny lös av ngn anledning och fastnade i en färist. Kommer inte ihåg hur det gick för hästen men den skadade iaf benet. Man tycker ju de borde hoppa men i panik vet man ju inte vad som kan hända, läskiga de där!

Oj, uppenbarligen läser jag inte ordentligt, flå´t!

Då förstår jag. Läskigt värre, men jag hade nog tagit risken om det är så underbara ridvägar på andra sidan... Hoppats att det inte händer nåt och att hästen isåfall stannar/hoppar.

No offence taken

Jag får väl helt enkelt släppa tanken och bara fokusera på allt kul man kan ha där ute. Hästen tycker i vart fall att det är superkul och bli alldeles i gasen bara han kommer ut där.

Liknande trådar

Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
903
Senast: skiesabove
·
Samhälle Citat från https://www.svd.se/a/76mlxW/jan-jonsson-stoppa-forslaget-om-massovervakning-ieu Denna lag motiveras med att man vill skydda...
2
Svar
35
· Visningar
4 184
Senast: Sharpless
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 996
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama