Man ser det när de föds, men det är inte alltid skimlar registreras med födelsefärg och då blir det "dolt" när avskimlingsprocessen börjat.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ah, ok...Den föddes alltså inte gul?
Om en gul häst får en avkomma som inte är gul har anlaget inte förts vidare. Min egen häst har gulbrune Pompe 401 som farfars farfars far men då hon har hans mörkbrune son Unesco 428 till farfars farfar har hon inte anlaget.
De flesta lipizzanare är skimmlar men det förekommer även de som är bruna och svarta.En kompis funderar på att betäcka sitt lipizzaner sto. Eftersom hon är skimmel och vad vi vet, är väll alla lipizzaner skimlar. (bara vad vi hört, ej säkra)
Om man betäcker med annan ras, med annan färg, kan då fölet få annan färg än skimmel?
Hingsten hon funderar på är isabell.
Sannolikheten är troligtvis rätt liten, då det är rätt troligt att stoet kan vara homozygot skimmel. Speciellt om det bara finns skimlar bakåt i stammen i de närmsta leden. Skulle hon vara heterozygot är det 50/50 för skimmelföl med icke-skimmelhingst.En kompis funderar på att betäcka sitt lipizzaner sto. Eftersom hon är skimmel och vad vi vet, är väll alla lipizzaner skimlar. (bara vad vi hört, ej säkra)
Om man betäcker med annan ras, med annan färg, kan då fölet få annan färg än skimmel?
Hingsten hon funderar på är isabell.
förmodligen mycket teckenSabino på sabino vad kan man, om något, förvänta sig av en sådan kombo?
Alltså, visst kan man tänka att det är ganska troligt att stoet är homozygot skimmel. Men det är ändå långt ifrån säkert.Sannolikheten är troligtvis rätt liten, då det är rätt troligt att stoet kan vara homozygot skimmel. Speciellt om det bara finns skimlar bakåt i stammen i de närmsta leden. Skulle hon vara heterozygot är det 50/50 för skimmelföl med icke-skimmelhingst.
Jag är verkligen totalt värdelös på färger men det du säger är ju som jag fått för mig att det borde funka. Men tänker jag mot naturens lagar om jag fått för mig att det även kan bli noll och nada vad gäller vita tecken?förmodligen mycket tecken
Har man tur får man mycket tecken... jag använde en sabinohingst på mitt sto som var en minimal sabino, och fick en med ännu mindre tecken på huvudet. Men hon har stickelhår, pytteliten bukfläck och en uppåtrinnande strumpa, så hon fick anlaget men lite mindre av det än jag önskat.Sabino på sabino vad kan man, om något, förvänta sig av en sådan kombo?
Har kollat bakåt på mitt stos förfäder just när det gäller färg. Har ju hört att det kan påverka även om det ligger längre bak.
Men hur många generationer?
På hennes mammas håll är alla bruna, förutom en svart i 5te led och en fux i 7nde.
På pappans håll är alla skimlar förutom en gulsvart i 5te led.
Mest en fundering hur långt tillbaka det kan påverka!
Vissa anlag är synliga, som gul, skimmel och skäck, har hästen inte färgen så har den inte anlaget.Har kollat bakåt på mitt stos förfäder just när det gäller färg. Har ju hört att det kan påverka även om det ligger längre bak.
Men hur många generationer?
På hennes mammas håll är alla bruna, förutom en svart i 5te led och en fux i 7nde.
På pappans håll är alla skimlar förutom en gulsvart i 5te led.
Mest en fundering hur långt tillbaka det kan påverka!
Hur ser genuppsättningen ut för de hästar som är nästan svarta med gult runt näsa och flanker? Typ som den här hästen.
Vad påverkar om en häst blir apelkastad?
Jag är ingen expert på färger men har för mig att en häst kan bära skäl anlag som inte syns i pälsen men huden?Tex hade vi en ponny som var skimmel men när vi tvättade henne såg hon ut som en skäck i hudenVissa anlag är synliga, som gul, skimmel och skäck, har hästen inte färgen så har den inte anlaget.
Skimlar föds alltid med en grundfärg som sedan skimlar av. Det är grundfärgen som är intressant ut nedärvningssynpunkt
Fux behöver finnas på båda sidor men kan slå igenom trots att den finns långt bak. Jag använde en svart hingst med fuxmamma till ett brunt sto som inte hade fux förrän i fjärde led där det fanns två sty, annars bara brunt och svart. När fölet föddes tänkte jag att det hade en ovanlig brun färg innan jag insåg att det var en fux.
Tack tack, jag är verkligen usel på färger. Det lilla vita hon har verkar för mig höra ihop med Sabino som inte är så utbrett eller är jag ute och cyklar där?jag skulle säga att den är svartbaserat så EE eller Ee
Sen har den agouti antingen AA eller Aa
De ljusare partierna och apelkastningen tror jag inte spelar så stor roll på färguppsättningen.
Om jag förstått det här med Sabino rätt nu, så är det dominant och två heterozygota sabinos lämnar därmed 75% sabinos och 25% icke sabinos. För en icke sabino med en sabino blir det 50-50.Har man tur får man mycket tecken... jag använde en sabinohingst på mitt sto som var en minimal sabino, och fick en med ännu mindre tecken på huvudet. Men hon har stickelhår, pytteliten bukfläck och en uppåtrinnande strumpa, så hon fick anlaget men lite mindre av det än jag önskat.