Nu har jag läst på lite mer, mycket hjälpt av det jag snappat upp här. Tack snälla Buke för bollplank!
Det har gått mycket bättre att googla på föräldrar den här gången än tidigare, dessutom.
Det jag inte sett här i tråden är perl-anlaget (
https://en.wikipedia.org/wiki/Pearl_gene). Men den verkar vara högst relevant i sammanhanget.
Pappa står som "isabela" i passet, efter två bruna ("castaña") föräldrar. Men nu när jag letat runt (och lyckats bättre än tidigare) ser jag att han står som "bai" (nu är vi inne på franska; jag lär mig många färg-ord här) i en annan databas. Och mer letande ger en brun häst med dubbel perl (dvs i praktiken en guldfärgad). Med andra ord har vi garanterat en perl från pappa (och gissningsvis E från pappa),
Mamma är enligt passet fux ("alazan"), efter föräldrar som är "palomina" resp. "castaña", men är enligt beskrivning isabell, och det stämmer med bilder jag ser. Så creme från mamma. Möjligen finns perl hos mamma också men den har inte kommit vidare till min häst.
Min häst är med andra ord antagligen en i grunden brun häst (därav "castaña" i passet) med Cr + Prl (vilket jag egentligen har hört men glömt bort).
Så, då återstår frågan, vad tusan kallar jag färgen när han ska tilläggsregistreras (oops!
)? "Brun" är inte rimligt. Men vad istället? (Men jag vet åtminstone vad jag ska säga till id-kontrollanten när hen tittar i passet och ev blir förbryllad av färgen som står där...)