Färgstarka/personliga hem sökes!

moiran

Trådstartare
Jag är skitless på de vita och beiga hem man ser till leda i alla magasin och inredningsbloggar. Gråskala ger mig tvångsgäspningar och sterilvitt med standardmarintema och nåtat skeppsgolv får mig att oengagerat vända blad.

Nog måste det finnas bukefalister som gått sin egen väg och format sitt hem helt efter sig själva istället för att inreda som trenderna bjuder? Som vågat köra på blankrött kök i 60-tals stil och turkost badrum, renoverat tillbaka sitt hus till genuin 20-tals stil eller inrett sin svenska villa som ett grekiskt högklasshotell? Jag vill se roliga och inspirerande hem, unika miljöer och egna lösningar. Hem som är riktiga hem framför rena utställningslokaler. Vad har ni att bjuda på?

Sv: Färgstarka/personliga hem sökes!

Jag är för feg för att bygga ett sånt här bostadshus, men jag har planer på att försöka få till en sådan gäststuga sen efter att stallet kommit upp, om än inte lika stort... :D

Våra linoljade tegelgolv (hela bottenvåningen), engelskröda väggar och bjälkar låter lite för mainstream för att passa in...

Det tycker jag inte alls, det låter jätteintressant! Jag har inte sett något av det du räknade upp hemma hos någon förut. Linoljade tegelgolv, hur ser sådana ut, har du måhända någon bild? *nyfiken*

Skulle bara byggen/inredningar lika extrema som "hobbithuset" platsa skulle tråden bli väldigt tyst...

"Ägaren av bostaden har dekorerat sitt hem med föremål som denne har inhandlat på sina resor runt jorden"

I varenda artikel i inredningsmagasinen så verkar bostaden ägas av en skrotsamlande backpacker. Jag finner det så otroligt tröttsamt att, jag slutar läsa texten i artiklarna när jag kommer till "föremål innhandlade på resor"

Of topic. Men jag kände att här fanns lite läge till avreagerande.

/Derivata, i ett standarvitt hem med illgröna garderobsdörrar

Haha, ja, antingen har dekorationsföremålen inhandlats på resor runt jorden eller 'fynd från loppisar', eller en "balanserad kombination" av de båda.

Illgröna garderobsdörrar räknas dock som personlig inredning. :)

Åh, lite inspiration vill jag också se!

Snart flyttar vi till vår västerbottensgård från 1870, så några sterilvita väggar, kromade stolar och minimalistiska drag lär det inte bli eftersom jag tror på att behålla husets själ.

Mitt röda kök, gillade det inte så mycket när jag flyttade in (1,5 år sedan), men nu diggar jag det som attan! KOmmer bli en renovering i framtiden, men ska behålla det röda i köket på luckorna. (ostädat hemma, men håller på att lägga klinkers i hallen så det får vara lite skitigt tills det är klart)

p1020531_65735538.jpg

p1020532_65735700.jpg

Riktigt läckert!

Mina luckor är kritvita med svarta handtag..:cool: Matchande med de kritvita väggarna. Jippie..

tack! Fördelen med att bo i bostadsrätt!

Kan du inte måla om ex väggarna i nån kul färg så blir det lite roligare i köket? :D

Oj. Jag och sambon insåg när vi flyttade till hus att det nog är tur att vi träffade varandra. Båda ville ha lite färg och höll på att kräkas på de vita väggarna och subtila kaffe lattenyanserna som förra ägaren älskat... Allt som inte var vitt eller ljusbrunt var istället i samma gula nyans som utsidan av huset...

I vardagsrummet målade vi ljusblått utom nischen som blev stockholmsvit och drog till med en fondvägg i den här tapeten:

i75774.gif

Sambons pappa kallar den för "porrtapeten" eftersom löven är lite metallglänsande. Alla som ser den har tyckt om den hittills även om de var skeptiska när vi berättade vad vi hade valt. :D

På övervåningen tapetserade vi om gästrummet med ljusgrön tapet med silverstänk. Lyfte den trista plastmattan på golvet till helt nya höjder. I förrummet till sovrummet valde vi en vit tapet med lönnlöv i silvertryck. Nischen i det rummet målade vi mörkblå och så hängde vi upp lila gardiner. Blev riktigt bra. :)

Längtar till den dagen det blir hus, modell stoooort! Så man verkligen kan dona med alla rum och göra dem personliga i form och färg!

In med bilder! In med bilder! :bump:

Hade gärna sett den svarta tapeten IRL. I vårt "master bedroom" har vi (läs jag ;)) tänkt måla om det nu bastu-känsla-furu-färgade taket + 3 av de likadana väggarna i vitt och tapetsera den fjärde väggen i någon snygg, svart tapet. När det gäller dessa furuväggar och -tak som finns överallt på övervåningen så vill jag måla om det i genomgående vitt. Inte för att jag är inredningsmagasinvitfreak utan för att få det hela ljusare och fräscha upp med färgstarka tapeter/fondväggar, gardiner, överkast osv.

Ja, det är lite pyssligt men ack så roligt. Just nu håller vi på och bygger minibastu i badrummet på övervåningen. :) Själva badrummet blev rätt klassiskt i vitt och grått eftersom det är ett sånt rum som man inte direkt gör om i en handvändning. Men det blir lite annorlunda att slänga in en bastu där. Heeelt oväntat. :D

Kan tvinga sambon att ta lite kort när han kommer hem. Sladden till min telefon ligger nerpackad i någon flyttlåda (flyttade in i... augusti... :o). Tiden går fort när man har roligt.

Hehe, bilder på det kanske? :) Mitt badrum är så litet att jag kan kissa samtidigt som jag borstar tänderna. Vafan, det går säkert att duscha samtidigt som jag sitter på toan, badrum strl xxxs. Hade gärna haft lite större. Men lägenheten är mysig trots att den är liten, 2:a på 43 kvm ca.

Hittade en bild från inflyttningsfesten (någon tyckte att vårt barskåp var lite att ta i... Vi är lite av samlare vad gäller sprit, men dricker nästan aldrig..) där man ser lite av tapeten i alla fall...
6922_164707856317_655801317_3517755_1056086_n.jpg

Så fort min beställda kamera kommer ska jag ta nya bilder, men man ser i alla fall färgen på den här bilden från förra julen:

n541298225_1340459_3391.jpg

Vi bor i en 1½-planare med öppen planlösning där hall och vardagsrum sitter ihop på bottenplan och sen är det en öppen trappa upp till ett allrum. Alla de rummen är målade i samma blåa färg :D
Folks första kommentar brukar vara "eh, vad... blått...". Sambon och jag älskar blått - säger som Roxer - tur att vi träffade varandra.

Fast det ska erkännas att övriga rum går i något mer diskreta färger.
Köket har beige halvpanel och vitt uppåt med vita skåpluckor, samma färger i sovrummet men där är det en beige fondvägg med svarta blommor, övriga väggar där är vita. Gästrummet går i ljusgult och kontoret i sand. Och båda badrummen är halvkaklade i vitt och ljusgrönt med ljusgrönt golv, men åtminstone det ena ska vi göra om under nästa år - vet inte hur ännu.

Oo... känner igen det där. Bodde i en 44 kvadratare innan jag och sambon träffades. Det var iof en etta, men de hade lagt noll och inget utrymme på badrummet. :) Du kanske kan ha en sån där stockholmsdusch? ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka