Färgfråga

roxanne

Trådstartare
Nu har jag suttit och letat och letat efter ett svar på min fråga, men har inte hittat något.. inget som jag förstår iaf!
Så: Hur kan det bli om man korsar en svart hingst (som har fux mamma och skimmel pappa, simmelfarmor, brun farfar) med ett fuxsto (som har fux mamma, skimmelmorfar och fuxpappa, fuxfarfar)?

Jag har inte koll på vad de olika anlagen har för betäckningar osv, så skriv så en "ovetande" förstår! Tack! :)

Du kan få en

fux 50% chans

eller en

svart eller brun 50% chans.

Om det kan bli en brun eller inte beror på om fuxmamman har bruna anlag. Det kan du i det här fallet bara veta säkert om hon har fått en brun avkomma förut med svart hingst. Bruna anlag är vanliga i de flesta raser med enstaka undantag.

Men inte kan väl en fux ha anlag för brunt! Fux är ju själv ett recessivt anlag mot just brunt! En brun häst kan ju ha anlag för fux, men tvärtom har jag aldrig hört talas om! :D

Nej, fux är inte "recessivt mot brunt" - fux är "icke svart". Det bruna anlaget är ett anlag för fördelningen av svart och röd (icke-svart), nämligen att det svarta koncentreras till man, svans och ben. Detta anlag kan även en fux ha, men det syns inte (finns ju inget svart att "fördela").

Så, fux, svart eller brun kan det bli, men inte skimmel?

Kan jag inte veta om stoet har brunanlag genom att titta bakåt i stammen?

Jag förstod inte riktigt din förklaring om brunanlaget? :)

Skimmel kan det bara bli om en av föräldrarna är skimmel.

Färggenerna styr olika saker. Anlaget E eller e bestämmer om hästen har svart (stor bokstav betyder att det finns), så en fux har ee. Så fort det finns ett E så är hästen brun eller svart. Sen har du A eller a som styr utbredningen av det svarta. A betyder att det svarta begränsas till ben, man, svans och örontoppar (typ), medan a inte begränsar, utan hästen blir svart om svart finns.

Tyvärr är det omöjligt att veta genom att titta bakåt i stammen eftersom man inte vet vilket som gått vidare. Får stoet många avkommor där man är rätt säker på vad pappan har för anlag så kan man gissa ganska bra i alla fall :D

Fux är ju recessivt mot brunt såtillvida att en brun häst kan ha anlag för fux, men det krävs två fuxanlag för att hästen ska bli fux. Tex två bruna föräldrar med var sitt fuxanlag. Medan en fux INTE kan ha anlag för brunt! Två fuxar kan ALDRIG få en brun avkomma! De kan bara få fuxavkommor.

Läs även Magdalenas förklaring... :)

Det stämmer att två fuxar inte kan få en brun avkomma - MEN en fux kan visst ha anlag för brunt, även om det då inte syns! (Anledningen till detta är just som Roheryn skrev, fux är ju avsaknad av svart och brunt kan endast "bre ut sig" på svart. Men att anlaget inte SYNS och att anlaget inte FINNS är ju två helt olika saker.)
Därför kan en svart häst och en fux i teorin få en brun avkomma, beroende då på om fuxen har något A-anlag eller inte (och frågan gällde ju inte två fuxar, just svart och fux!).

//Kristin

Eh...en fux har inget "brunanlag". Den har dubbla recessiva anlag för "E", som betyder att den bruna/svarta ej finns utan istället är rött. Det du pratar om är kanske allelen "Aa", som på hästar gör att det svarta begränsas till man, svans & ben och det övriga bleks till brunt, dvs. en brun häst. Vad man får för avkomma till en fuxhäst beror inte på vad för andra färganlag den har än fux, den kommer alltid att lämna ett recessivt "E" anlag till avkomman. Eventuellt även ett "G" för avskimling ifall den är skimmel född fux, eller skäckgen el. dyl. Avkommans färg kommer helt att bero på vad i detta fall fadern lämnar, alltså E, som med moderns E blir fux, eller A, som trots moderns E blir svart, eller Aa, som trots moderns E blir brun.
En fuxhäst har inget brunt, därför att allelerna E kodar för ett rött färgämne istället för ett svart.

Varifrån har du fått att fuxar har bruna färganlag??

:confused: ;)

Ja, det är helt i sin ordning. Skimlarna föddes ju nån annan färg!

Javisst förekommer det...se tex på Agneta Lindelöws Snowman...hm som fick heta Snowman eftersom de var övertygade om att han skulle bli skimmel...pappan Irco Mena och mamman ett skimmelsto...men ack va de bedrog sej...han föddes fux och är fux idag med...men Snowman fick han heta ändå. ;)

Jomenvisst, två skimlar kan få en avkomma som inte skimlar, sålänge ingen av dem är homozygot (har dubbla anlag) för skimmel.
Skimmelgenen, som kallas G, kan inte räknas in med generna för fux E, svart A, brun Aa, eftersom den ligger på ett annat locus i arvsmassan. Hästar har flera locus med gener som styr färgen, och allt är inte helt utrett, men grundfärgerna ligger i ett locus, skimmel, roan, skäck osv. i ett annat. I varje locus finns två alleler (genvarianter) som har ärvts ett från pappan och ett från mamman.

Skimlar har alltid en grundfärg som de föds med (kan vara svårt att avgöra mellan fux och brun ibland) vissa är tom isabell eller skäck i grunden. En häst som har grundfärgen fux har allelerna ee i sitt grundfärgslocus, och har den sedan också GG eller Gg i skimmellocus så blir den skimmel. Stor bokstav betyder att genen är dominant, det behövs alltså bara en gen för att anlaget ska slå igenom.
Om två skimmlar har Gg, så finns det ju alltså 25% chans att avkomman inte ärver nåt stort G, och så blir den inte skimmel...

Ursäkta allt krångel, men så är det.. ;)

om en häst har mörkbrun mamma och pappan är brunskimmel,kan d3en då bli gråskimmel?

hästen ifråga är två år brun med några skimmelhår i manen och till hälften vit svans

Nej! "Gråskimmel" kallas en vanlig avblekbar skimmel (knasig benämning, den kommer ju bli vit!). En brunskimmel är en konstantskimmel, och det är ett helt annat anlag, och en av föräldrarna måste vara konstantskimmel.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 649
Senast: Myelin
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 176
Senast: mackan
·
Övr. Barn Ja, som rubriken, sexlivet som förälder, hur blev/är det för er? Jo det är en väldigt väldigt personlig fråga, men hoppas ngn vill svara...
Svar
11
· Visningar
2 457
Senast: Equilina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V