Färgfråga

alazzi

Trådstartare
Nu är jag faktiskt både irriterad och frågande. Jag har ett syrénlila halsband med lite swarovsky kristaller på till min Bostonterrier. Kastrerad hane. Och nu är det flera personer som kommenterat detta på ett negativt sätt. Alla tror att han är en tik pga av halsbandet. Är folk så enkelspåriga? Nu bor jag visserligen inte i Sverige, så det kanske är en ickefråga i Sverige. Jag gillar lila och tyckte att det var ett fint halsband. Är det så att hunden måste ha "killfärger" för att man inte ska tycka att det är fel?

P1070261.JPG

Nu kommer jag aktivt leta efter cerisefärgade saker till min stackars hund:devil:

Sv: Färgfråga

Ja, folk är så enkelspåriga. Själv tycker jag att det är ett utmärkt sätt att få folk att tänka till lite, att ha "fel" färger på hunden.

När jag hade två hundar och hade likadana halsband på dem (ett tag hade jag tex strypkedjor) så fick jag ALLTID höra "åh, en kille och tjej", typ. Min tant var alltid kille, för hon hade mer kroppsmassa och bredare skalle än min tunna unghund.

Sedan fixade jag en rosa sele till tanten. ALDRIG att hon blev kallad för hanhund efter det!
Såhär rosa var hon tvungen att vara för att inte vara hanhund: (i svart är min unghund)
49431_1311008001.jpg

Här var de tydligen tjej och kille ;)
27540_1305304689.jpg

:rofl:
När jag hade Fähunden o Lillvispan fick jag ofta frågan om det var mor o dotter, tur att Fäis inte förstod Svenska.

Såna frågor fick jag i princip aldrig. Däremot fick jag (när rosa selen satt på...) frågor om de två var systrar :D

Äsch, det är ingenting att lägga någon energi på.
Min hane har också ett lila halsband som en vän till mig sydde till honom. Jag gillar lila och då är det klart att killen ska ha den färgen på sitt halsband.
Han fick ett kyltäcke nyligen, där stod färgvalet mellan ljuslila och babyrosa, och då blev det samma färg igen.
Det är ingen som misstagit honom för att vara tik, eftersom han har ett manligt skägg på hakan ;)

Däremot har jag ett rosa utställningskoppel med glitter till en av dalmatinerna. Uppfödaren blir vansinnig varje gång jag ställer ut i det, eftersom "en prickig hund inte kan se ut så". Det kopplet används till en tik...

IMG_1548.jpg

Lila är en av mina älsklingsfärger. Hane eller tik, det bryr jag mig inte om, om jag nu skulle köpa ett lila.
Men sist jag köpte ett halsband, så var det till en hane, han fick blått :angel: ;) :eek:

Ja, folk är så enkelspåriga. Själv tycker jag att det är ett utmärkt sätt att få folk att tänka till lite, att ha "fel" färger på hunden.

När jag hade två hundar och hade likadana halsband på dem (ett tag hade jag tex strypkedjor) så fick jag ALLTID höra "åh, en kille och tjej", typ. Min tant var alltid kille, för hon hade mer kroppsmassa och bredare skalle än min tunna unghund.

Sedan fixade jag en rosa sele till tanten. ALDRIG att hon blev kallad för hanhund efter det!
Såhär rosa var hon tvungen att vara för att inte vara hanhund: (i svart är min unghund)
49431_1311008001.jpg

Här var de tydligen tjej och kille ;)
27540_1305304689.jpg

Jäklar vilka snygga selar :love:

Till min häst har jag mycket saker i lila, rött och gult men där har jag sluppit liknande kommentarer. Jag har ett knallgult täcke som köptes på rea och det har kommeneterats pga av färgen. Täcket såldes för halva nypriset så jag tyckte att det var ett fynd.

Mina hankatter har lila och rött :D

Till min häst har jag mycket saker i lila, rött och gult men där har jag sluppit liknande kommentarer. Jag har ett knallgult täcke som köptes på rea och det har kommeneterats pga av färgen. Täcket såldes för halva nypriset så jag tyckte att det var ett fynd.

Mina hankatter har lila och rött :D

Jag går också efter vilken färg djuret har. Till en häst som är fux tycker jag grönt eller blått är fint och då blir det så, fast hästen är ett sto :) Inte rött till en fux, oavsett om det är ett sto :D

Får också såna kommentarer om min lille. Han har ett rött halsband med bling. Snyggt tycker jag på en svart hund! Men det är visst inte tillräckligt manligt ...

JA, folk är verkligen så enkelspåriga och fast i det könsstereotypa tänkandet!

Jag har en hane och fyra tikar hemma, och det blandas friskt i vad dom har på sig. Allt beroende på vad som är rent, helt, passar i storlek etc.
Så när den största tiken hade på sig hanens (svarta, läder) nithalsband så tyckte alla att hon var en skitcool och maffig hane, men när hon fick på sig sin dotters rosa blingbling så kommenterade alla hur sööööööt den lilla flickhunden var...
När min minsta hund (Enda lilla hunden, en Fralla) hade på sig sitt Hurtta Lifeguard, svart med neonrosa, så var hon en söt liten tikvalp. När hon sen fick sitt kedjestryp som äldre så är hon ofta en hane nu tydligen..

Helt ärligt skulle jag också kunna tro att en hund var tik eller hane bara beroende på om den har "tjej"/"kill" färg på sitt halsband. Så enkelspårig är jag. Men jag tycker såklart inte att det är något fel öht att ha de färger man tycker är fint oberoende kön.

Själv bryr varken jag eller mina hundar oss om ifall någon tror att de är hanhundar. Men jag skulle nog bli lite sårad ifall någon som har samma ras skulle tro att de var hanhundar eftersom jag är så nöjd med deras feminina könsprägel.

Jag har ofta typ rosa saker på min hund som är en stor svart tik, jag har även "bling-bling" saker och ja allmänt fjolliga saker. En gång när jag hade ett lila täcke på henne så frågade de inte ens om hon var en tik, men när jag hade ett brunt täcke (man ser inte halsbandet i täckena) så "antog" de att hon var en hane. Alltså borde man inte se lite på hunden?
Min syster har en tik och hon använder typ bara blått på henne. Jag däremot är lite "alldaglig" av mig och har det mesta i de flesta färger. Jag har en chock-rosa sele från Hurtta som jag använder mestadels numera och jag får aldrig frågor om hon är en tik, de bara "antar" det.
Har vi däremot typ "naturella" färger på henne så frågar ALLTID ALLA om hon är en hane. Fast hon är smäcker och faktiskt ser ut som en tik.

Jag tycker nog inte det är så "konstigt" eller enkelspårigt egentligen. Människor bygger sina frågor på tidigare erfarenheter och för säkert 99% betyder fortfarande blå -> Kille, rosa - Tjej.

Om jag ser ett spädbarn i en rosa barnvagn, med lila kläder och My little Pony-mobil så antar jag att det är en tjej utan att ens tänka efter. Det är så inpräntat efter alla år att det skulle krävas mycket tankeverksamhet för att ens överväga om det är en pojke som ligger i vagnen.

Annars har din hund en ganska tydlig "pistol" som borde bevisa hans manlighet ;)

Min kille har rosa sele och ljusblåa sockiplast :angel: Otroligt söt blir han. Speciellt då han är ljus med lite rosa kring nos och ögon och svarta konturer kring ögon. Får ofta höra hur feminim han är :) Speciellt av andra hanhundar som på något vis tycker att min kastrat luktar gudomligt gott!

Min yngste hane har ett ljuslila och ett rött nomehalsband. Ingen har kommenterat dem. Den gamle har ett knallblått och det har någon kommenterat med att det är en härlig färg på det.

Min lilla chihuahua blandis tik på 4 månader har en rosa kattsele (finns inte så små hundselar), ändå säger alla att HAN är så sööööööööööööt o liiiiiiiiiiiiiiten, ja hon är väldigt liten, väger drygt ett kg

Billy har ett lila täcke som han har när vi tränar på kvällar/när det är blött/kallt för att inte frysa. Än så länge är det ingen som har kommenterat det. Han är verkligen skitsnygg i lila :D Å andra sidan ser han alltid väldigt myndig och manlig ut.

men herregud. Klä din hund i vilka färger du vill. Om folk är så enkelspåriga så är det deras problem.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 145
Senast: niardasp
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 082
Senast: ako
·
Hundhälsa Jag fick ju i somras reda på att schäfern har spondylos och har inte märkt något direkt i träningen (någon enstaka gång efter hård...
Svar
14
· Visningar
1 419
Senast: Idur
·
Övr. Hund Jag har en boxertik på 2 år, världens snällaste när det kommer till människor. Älskar allt å alla, precis som en boxer ska vara...
Svar
10
· Visningar
5 039
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31