Färgfråga + färganlag??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare amkm
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 757

amkm

Trådstartare
Jag vet ju likväl som hingstägaren vet att det har varit många och långa diskussioner om "Villes" hovskägg och hans pissegula färgning där.
Men,nu har jag en liten fundering...

Kolla in denna bild på Pottan..Och ja,jämför med Puckan dvs henne ser man ju lite utav..
PICT0008.jpg

Bägge två är badade samtidigt,bägge två har snarkat i samma box,de har endast stått inne på nätterna i 3-4 dagar innan premieringen och de står på mkt mkt spån.(Ca 25 cm)
Är renliga och lämnar högarna och kisset i ena hörnet..
Varför är då Pottan gul i pälsen? Är det nån form av färganlag som syns igenom eller har ngn en annan förklaring??

Kanske ska tillägga att de är badade i Quick Silver och att Puckans lortiga,risbuskar till ben gick från grågula till vita efter en schamponering. ,dvs det schampot bleker också.Och när pälsen är torr så ser Pottan inte alls lika gul ut som hon såg ut att vara blöt hon är dock helt torr på fotot..
Så gissa om den lille rackarn har blivit gnuggad..

Sv: Färgfråga + färganlag??

Faktum är att jag har har haft två skäckar med olika nyanser i det vita.

En svartskäck...där det vita var mer "pärlemovit"...min fuxskäck som är kvar...ja hon är mer "gräddvit" dvs har en gulaktig nyans.Jag är själv lite nyfiken på detta.

Jag har själv tyvärr inte hittat någon info om detta med olika vita nyanser.Kanske silverkedjan vet något?

Sv: Färgfråga + färganlag??

Vi får hoppas att Silverkedjan dyker upp och kan hjälpa oss då.. :)

Kopierar det svar jag fick på Tinkerforumet.

Alla djur är olika i sin pälstextur. Ex vis så finns det vissa Tinker/IC som nästan känns som en strävhårig tax i sin päls, även sommartid, de har borst som är grov och lite torr i "konsistensen" Jag har själv haft några hästar som haft denna textur i sina hovskägg och dessa hovskägg formligen suger åt sig skit och är ständigt gula, pälsen på dessa hästar är också väldigt svår att få blank och slät, de är helt enkelt ett anlag på vissa hästar som ger en grov hårrem. Jag har i dagsläget ingen av dessa hästar kvar och väljer idag när jag köper Tinker/IC de hästar som har långt silkeslent hovskägg och inte de som har de grova/torra/lockiga, det verkar nämligen höra ihop med den grova hårremmen och är mkt svårt att hålla i skick.

Jag kan både köpa resonemanget och inte för samtidigt som att hon borde ha blivit vit eftersom hon gnuggades rejält och det med hjälp utav Quick Silver.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka