Färgförklaring?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Hemligisten
  • Startdatum Startdatum
H

Hemligisten

Konstantskimmel
Svettfux
Bork
Bilder på färger mottages tacksamt..

Sv: Färgförklaring?

Är det bara dom färgerna du vill se?

Kan bidra med gul/brun förut kallat Bork

lilleman14.jpg

Kan också bidra med en gulbrun häst.
297844_36225.jpg

M vH Mannis

Shady ditt sto är väl Isabell? Är det den svarta manen som gör att det blir gul/brun?

Men du vet ju att stoet är isabell. Fölungen som är på bilden som du för övrigt också sett IRL är gul/brun=Bork. Detta vet du ju.

ja men dom ändrar ju bork blir gul/brun etc.... Jag trodde ditt föl var Isabell!!! Men där ser man.
Jag läste en artikel om färger i SWF årsbok för ett par år sedan, det var nog en förenklad version finns det någonstans man kan läsa om just färger och räkna ut hur stor chansen blir vilken färg fölet får?

Jag har en hingst som är skimmel, hans mamma o mormor är skimmlar förmodligen är alla bakom hans mormormor som är skimmlar. Sedan är det bara en och annan som är skimmel mest bruna o fuxar. Det är endast 4 ponnyer i dom första tre leden som är skimmlar.
Nu har jag alltid garderat mig och undvikit att betäcka med skimmlar så det har aldrig spelat någon roll, men nu är det jag som äger skimmel hingsten och ska betäcka med honom. Om jag skaffar ett färgat sto hur stor är chansen att få en färgad avkomma?
Slår alltid skimmelfärgen igenom, är den dominant?
Totalt okunnig!!!

Skimmelfärgen är dominant, men såvida han inte är homozygot (25% chans om BÅDA föräldrarna är skimlar, annars omöjligt) så har du alltid 50% chans till skimmel med "färgat" sto.

Isabell är en fux med gulanlag
Gulbrun är en brun med gulanlag - kalaldes tidigare för bork, men gulbrun är den korrekta benämningen..
Och även med gulanlag är det 50% chans att avkomman får det om ena föräldern är gul.

Senast ändrad:

Svettfux är inget annat än en äldre benämning på det som idag heter mörkfux.
Konstantskimmeln har alltid kvar sin grundfärg på huvud, ben, man och svans. endast kroppen är "skimmel". De kan vara något mörkare vintertid, men ljusnar inte med åren utan behåller samma färg genom hela livet.

Hur vet jag om han är homozygot, hans pappa är fux

Om din hingsts pappa är fux så har din hingst ett fuxanlag, eftersom pappan inte kan ge annat än fux.
Om stoet har en förälder som inte är skimmel så är det 25 % chans att fölisen blir färgad. Om stoets båda föräldrar är skimmel så blir fölis oxå skimmel.

Han är alltså inte homozygot, homo betyder lika dvs att att han har två lika anlag. Och eftersom han har fått fux från sin pappa och skimmel från sin mamma så har han ej två lika anlag.
Känns som att jag skriver luddigt.....;)
Hoppas ni förstår.
Häls. Embla

Ok, då är jag med. Nä han är inte isabell pga att manen, svansen och delar av benen är svarta.

Nä, alla föl efter 2 skimlar blir inte skimmel. Jag vet en NewForest (nu död f:1974) efter 2 skimlar och han var brun.

Kolla in Clic RW 111 och Couldhardt. De är helbröder. Mamman Dazzel är skimmel likaså pappan K.Caruso. Clic är skimmel och Couldhardt svart.......... ;) man vet aldrig vad man får när storken är på besök :D

ameo; kan du förklara för mig hur det kommer sig att min pojke på bilderna ovan är konstantskimmel????? mamman är med på bilden. Hon är född fux och var avblekt redan vid 1 års ålder. Pappan är också avblekt. kan konstantanlaget blekas av??? Alltså kan de födas med både konstantskimmelanlag och belanlag och sedan föra konstananlaget vidare?
Tror att konstananlaget kommer från pappans sida långt bak i tiden.

Welsh skrev:
ameo; kan du förklara för mig hur det kommer sig att min pojke på bilderna ovan är konstantskimmel????? mamman är med på bilden. Hon är född fux och var avblekt redan vid 1 års ålder. Pappan är också avblekt. kan konstantanlaget blekas av??? Alltså kan de födas med både konstantskimmelanlag och belanlag och sedan föra konstananlaget vidare?
Tror att konstananlaget kommer från pappans sida långt bak i tiden.
JA, de kan ha både konstantskimmelanlag och avblekbart anlag eftersom det är två helt skilda anlag. (lite knepigt blir det eftersom båda kallas för skimmel :crazy: ) Och OM de nu har båda anlagen så ser de ut som konstantskimlar när de föds (fäller av fölpälsen) och sen börjar de blekna även i de partier på kroppen som behåller färgen på konstantskimmeln. jag har sett sådana avkommor t.ex e P. Camargue (en kompis hade en - dplsto som tyvärr skadade sig och fick avlivas härom veckan :cry: )och det säjs att även hans stallkamrat W. Peng har båda anlagen.

Aha kan P.Camargue vara bärare av detta anlag???? Min pojke har nämligen P.Camargue som morfar. Jag trodde att anlaget kom från pappans sida (Clic) som i sin tur fått det från K.Caruso som i sin tur är e Peng........
Welshvärlden är liten.
Är lite sugen på ett ungsto från Bostorp MEN hon är rödskimmel även hon och vi ska visa vår pojke på avelsvärderingen nästa år och hoppas att han blir godkänd. Dumt kanske att inskaffa en rödskimmel då men man kan också vända på steken och säja att det är 75% chans att få ett föl med dessa tu och inte 25% risk att det inte blir något. :p är glaset halvfullt eller halvtomt :confused: :p
Tack för ditt svar förresten! :bow:

Camargueavkomman jag sett har förvisso skimmelmamma också så anlaget skulle kunna komma från henne också - vid närmare eftertanke. jag har av någon anledning härlett det till honom bara.. :p (mamman är en sekt B e Laeryds Dominick och ännu mer sekt A-stam bakom om jag inte minns fel)
Att anlaget skulle komma från mödernet förutsätter ju att ditt sto är konstantskimmel också, dvs att hon har båda anlagen. Såg hon ut så som föl?

Jag hade inte tvekat på att betäcka konstantskimmel med konstantskimmel. Det blir ju oftast föl, fast 25% risk vid varje betäckning att hon inte blir dräktig just då...
(för Er som undrar, om fostret får konstantskimmelanlaget i dubbel uppsättning så överlever det inte - varför vet man inte. stoet blir alltså brunstigt igen som om de inte betäckts. det finns alltså inga homozygota konstantskimlar - tyvärr)

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
528
Senast: AbCdE
·
Hästvård Alla tips mot kliande hud på häst mottages tacksamt. Salvor, fodertillskott, tvätt etc. Ska till hööks över helgen märkte att där finns...
Svar
15
· Visningar
757
Senast: Vinur
·
Mat Jag har nyss köpt en Le Creuset-gryta och vill så gärna göra goda bröd i den! Dock är jag lite nervös då många recept vill att man ska...
Svar
15
· Visningar
649
Senast: Caoimhe
·
Fritid Som rubriken lyder. :D Vi ska bila från Ålesund till Stockholm i mitten på juli, och planerar en övernattning på vägen hem. Några...
Svar
1
· Visningar
163
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka