Färgen skimmel?

S

super mario

Vet inte om tråden ligger rätt men jag försöker!
Jag undrar lite om skimmelfärgen? Det finns ju i massa olika kombinationer, avblekbar, brunskimmel osv. Det jag undrar är om alla skimmlar tex mörkgråa bleks med tiden även om de inte är avblekbara? Vid vilken ålder börjar de i så fall "tappa" färg och bli mera vita? Jag har sett jättefina mörkgrå och brunskimmlade hästar och har alltid undrat om de blir vitare eller om de får behålla färgen?

Sv: Färgen skimmel?

Tror det där beror helt och håller på hästen och dess gener.
Min är 3 år och nästan helt vit, en kompis till mig har en 15 åring och han är grå fortfarande.

"Färgen skimmel" finns egentligen i två varianter, avblekbar skimmel och konstantskimmel. Det är två helt olika anlag som ger upphov till dessa, och de har därmed inte annat med varandra att göra än att båda varianterna ger vita hår i hårremmen.

Avblekbar skimmel, den "vanliga" skimmeln, föds i vilken färg som helst, men får så småningom vita stickelhår i pälsen samtidigt som den färg hästen är född med mörknar och så småningom blir stålgrå. Därefter ljusnar hästen (=får mer och mer vita hår) för varje pälsfällning. När hästen är helt vit varierar mellan olika hästar.

Konstantskimmeln däremot har tydliga vita stickelhår i sin "vanliga" färg. Det syns tydligt hela hästens liv vilken färg som är grundfärg, och mängden vita stickelhår ändras inte med hästens ålder, däremot brukar konstantskimlar skifta i färg med årstiderna, och kallas därför ibland för "färgväxlare". Den så att säga korrekta beteckningen på dessa färger är t.ex. "svartskimmel", "brunskimmel", "musblackskimmel" osv. beroende på vilken som är hästens grundfärg.

Tack så mycket för svaren! Jag vet att det finns olika typer av skimmlar men inte exakt hur det låg till med färgbytena!:idea:

Glömde fråga- vet man som uppfödare te x om hästen är konstant eller avblekbar eftersom bägge sorterna har vita stickelhår ett tag?

Glömde fråga- vet man som uppfödare te x om hästen är konstant eller avblekbar eftersom bägge sorterna har vita stickelhår ett tag?

Man vet ju vad föräldrarna har för färg. Båda anlagen är dominanta, så för att fölet skall bli skimmel måste minst en av föräldrarna vara skimmel (konstant eller avblekbar). Enda gången det kan bli tveksamheter är väl om båda anlagen finns inblandade på något sätt, eller om någon av föräldrarna har så ljus grundfärg (cremello, helvit skäck) att skimmelanlaget inte syns.

Och som Madick säger, så brukar de avblekbara skimlarna få vita stickelhår på huvudet först, vilket konstantskimlarna inte brukar ha alls.

Eller när man har en sådan som jag har. Perlino med möjlighet till både avblekbar och konstantskimmelanlag.

:)

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 121
Senast: valpköpare
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 862
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 529
Senast: Dopy
·
Hemmet Jag behöver lite hjälp. Jag tänkte måla lite trädetaljer och snickerier i olika pastellfärger osv och istället för att behöva köpa en...
Svar
7
· Visningar
1 728

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka