Färgen Black

H

Hasufel

Är bara lite nyfiken på vilka färger av black det finns förutom brun-och gulblack? Vad menas med att hästen har en svansfjäder?

Sv: Färgen Black

Rödblack, musblack. Vitblack har jag för mig att det finns nåt som heter? Har även hört att det finns isabellblack, men vet inte. Sen finns ju alla silverformerna dvs silvermusblack, silverbrunblack osv.

Räknar man inte oxå att det finns flera olika toner inom samma färg?. Min musblack t.ex. är nästan vit på kroppen, medan det finns andra musblackar som är nästan svarta. Isländskan har iaf olika namn på dessa olika toner av black. Ljus musblack= ljósmósott medan mellantonen kallas Mósótt och den mörka kallas Dökkmósótt. Det är samma inom de andra blackfärgerna.

Min ljósmósótt:
kvdansar.jpg

Jag har inga egna bilder på de mörkare varianterna, men nån annan kanske kan visa en för jämförelse?

Räknar man inte oxå att det finns flera olika toner inom samma färg?. Min musblack t.ex. är nästan vit på kroppen, medan det finns andra musblackar som är nästan svarta. Isländskan har iaf olika namn på dessa olika toner av black. Ljus musblack= ljósmósott medan mellantonen kallas Mósótt och den mörka kallas Dökkmósótt. Det är samma inom de andra blackfärgerna.

Min ljósmósótt:
kvdansar.jpg

Jag har inga egna bilder på de mörkare varianterna, men nån annan kanske kan visa en för jämförelse?
Sikill kanske inte är jätte mörk men nog är han betydlig mörkare än va din är.
17969721.jpg

"Jag" har en vitblack (som är den korrekta betäckningen, dock borde det heta gulbrunblack) och en musblack.

Vitblacken
Musblacken

Som sagt finns det ju oändligt många olika nyanser av dem olika blackfärgerna.

Kompisen har även en rödblack.

Är bara lite nyfiken på vilka färger av black det finns förutom brun-och gulblack? Vad menas med att hästen har en svansfjäder?

Gul- och brunblack är samma färg. Man brukar kalla ljust brunblacka hästar gulblacka ("fjordingfärgen"). Förutom brunblack finns musblack (grundfärg svart) och rödblack (grundfärg fux), och så finns ju anlaget i kombination med andra anlag, t.ex. isabellblack, gulbrunblack, silvermusblack och silverbrunblack.

Svansfjäder kallas ålen (den mörka randen längs hästens rygg som alla blackfärgade hästar har) när den går ut i svansen.

Jag har en musblack... Vet inte om han är ljus, eller mörk.. Han är lite gulaktig på vintern och blir mer silverfärgad på sommaren... Ngn som kan?
Har inte fattat det där med att bifoga bilder än, så kan tyvärr inte göra det. Men det är han som är på min avatar. =)

Det finns en uppsjö av olika nyanser av black, kolla bara in den här sidan av olika black på fjordingar, dessa färger finns självklart på islänningar oxå, men oftast så tänker man bara på att fjordingar har en färg, men oj så fel man kan ha...;) http://www.markusholst.se/musblack/index.htm

Liknande trådar

Övr. Hund Jag började precis tänka på en sak när det gäller färger, specifikt black & tan den här gången... Det är en väldigt vanlig färg på...
2
Svar
33
· Visningar
2 821
Senast: Kakis
·
Övr. Hund Husky finns ju i en hel del olika färger och teckningar. Vit, svart, svart-vit, brun, brun-vit, viltfärgad, tror jag det heter, grå...
2
Svar
24
· Visningar
1 761
Senast: geting
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
774
Senast: Ajda
·
Övr. Katt Vad tusan är det för färg på mitt yrväder ?:) mörkt ansikte,mörka tassar. Undersida svans lite randig. I visst ljus svart/grå, i annat...
Svar
7
· Visningar
741
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur