Sv: färgbyte?!
martha skrev:
...som för mig till frågan...är raskatter mindre värda om dom har fel färg, kan det vara en defelt?? och vad gör man med dessa katter?? behåller själv eller slår ihjäl?? har hört att katter med "knork" på svansen slås ihjäl?? är det en defekt verkligen..det har min ena katta..och hon föddes med den...har aldrig hört sånt förräns för ett par veckor sedan..min katta är 13 år nu. Jag har alltid trott att hon legat fel i livmodern( var själv med och var "barnmorska" , så hon hade den när hon kom ut ))
Det beror på vad som menas med "fel" färg. En raskatt kan ju bli felreggad, och senare visa sig ha en annan färg. Men så länge den "nya" färger är en godkänd färg så händer inget annat än att katten ev förlorar de certifikat den tagit innan.
Men om en raskatt skulle födas med en färg som inte är godkänd för rasen så händer det oftast att katten säljs till sällskap för reducerat pris.
Att en katt slås ihjäl pga fel färg hoppas jag verkligen inte förekommer!

Katten kan ju fortfarande bli en älskad familjemedlem...
Jag antar att du pratar om svansknick. Det är en defekt på en (eller ibland flera) svanskotor, som kan vara antingen medfödd eller förvärvad (dvs katten kan ha skadat svansen och fått knick därav).
En raskatt med svansknick säljs oftast som sällskapskatt med avelsförbud. Själva knicken skapar sällan några problem för katten, men eftersom det är en defekt på en del av ryggraden (som ju svansen är) så vill man inte fortsätta avla på det, eftersom man då riskerar allvarligare ryggradsdefekter.
Om svansknicken är förvärvad så ärvs den inte, men det är väldigt svårt att avgöra om knicken är medfödd eller förvärvad. Även en medfödd knick kan nämligen uppstå efter det att katten är född, men den ännu växer. Därför sätter man i princip alltid avelsförbud.