färgbyte?!

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare thea
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 395
T

thea

jo ja har en liten fråga... vi har ju köpt en ny kissekatt som är ca 7 månader gammal.. han är svart och vit, och ja har sett att han har vit "underpäls" (eller vad det heter)...
plsboris.jpg

nu undrar jag om han kommer att ändra färg, eller om han fortsätter vara svart-vit :D

Boooris =)

//thea

Sv: färgbyte?!

Tycker det ser ut som han är vanlig svartvit. Han kan vara smoke också, men det kan jag inte avgöra på den bilden. Om du drar med fingret mot pälsens riktning, blir han vit i sträcket?

man ser att han är randig på svansen, typ rökfärgad :D nemen om ja stryker mot håren så ser man ju att det är vitt under.. ååh, det är så svårt att förklara.. :D

men här rä en bild på hans svans... nnu en dålig bild, tyvärr.. men här syns det lite att den är "randig"..

svans.jpg

Med tanke på att svarta katter mycket sällan har spökmarkeringar kan det vara en mycket dåligt silvrad smoke. Dvs genetiskt är katten silver, men det syns inte "som det borde".

På svansen att döma skulle jag säga svartsmoke och vit. Att kattens päls ser "rökig" ut brukar vara en tydlig indikation på smoke/silver (därav namnet smoke).

okajj.. tack för svaren, för han ser jäkligt töntig ut :D .. i vissa ljus ser han gråaktig ut och i vissa helt kolsvart..
han e dunder kort (från hakan till rumpan) och ganska tjock :D han vi köpt han av skyllde på att alla hans katter fick mycket sushi :smirk: men han e söt :bump:

Vad är det för ras?
OM nu katten är svartsmoke & vit så skall uppfödaren betala in för färgändring på katten. OM den har stamtavla vill säga.
Lycka till!

Ska och ska, det får man väl göra upp sinsemellan. En av mina köpare gjorde själv färgändring på katten. Jag hade givetvis tagit på mig att göra det, men hon tyckte inte en hundring hit eller dit gjorde någonting.

Sedan måste ju uppfödaren vara ense med köparen om att färgändrin skall ske. Om uppfödaren inte anser det vara en smoke kommer han/hon antagligen inte att betala för färgändringen heller.

Jag svarade bara vad jag själv fått veta av min uppfödare som felreggat min hona vilket kom fram på en utställning, då sa hon till mig att det var hennes skyldighet att betala för att omregga katten.
Så har även en ordförande i en av Sveriges kattklubbar sagt till mig, hennes syster sålde en(annan) katt till ett par som jag sedan köpte i andra hand, hon hade dock missat en vit fläck på katten och när jag påtalade detta när vi träffades på en utställning så sade hon att det var hennes syster (uppfödaren) som skulle betala för ändringen.

Så därför svarade jag bara vad två erfarna uppfödare berättat för mig, och jag i min tur har den policyn gentemot mina kattungeköpare, missar jag nåt så rättar jag till det.

Men eftersom både ägare och uppfödare, innan katten ställts ut, kan regga om kattens färg kan det från SVERAKs sida inte finnas någon "tvingande" regel att uppfödare skall stå för omreggning. Då hade den nya regeln att även ägaren kan göra det trädit i kraft.

Men jag gör som regel som du, jag sköter den delen förutsatt att jag håller med om att katten bör omreggas. Men det finns ingen tvingande regel om det.

Okej, det är bra att veta!
Min ena hona sprang domarna iväg med och jag blev skiträdd och undrade vad det var för fel på kattan :eek:
Det visade sig att hon var ju reggad blåsilver padda men var egentligen en svartsilverpadda. Vilket jag ju fått regga om henne till nu då. Det är svårt med färgerna för de utvecklas ju hela tiden när bebisarna växer.

Ja, färger kan vara en plåga. :smirk: Jag har verkligen den perfekta avelshonan för med "rätt" katt kan hon få ungar i nästan varenda möjliga färg och mönster. Gruvar mig för den dag hon får ungar...

...som för mig till frågan...är raskatter mindre värda om dom har fel färg, kan det vara en defelt?? och vad gör man med dessa katter?? behåller själv eller slår ihjäl?? har hört att katter med "knork" på svansen slås ihjäl?? är det en defekt verkligen..det har min ena katta..och hon föddes med den...har aldrig hört sånt förräns för ett par veckor sedan..min katta är 13 år nu. Jag har alltid trott att hon legat fel i livmodern( var själv med och var "barnmorska" , så hon hade den när hon kom ut ))

martha skrev:
...som för mig till frågan...är raskatter mindre värda om dom har fel färg, kan det vara en defelt?? och vad gör man med dessa katter?? behåller själv eller slår ihjäl?? har hört att katter med "knork" på svansen slås ihjäl?? är det en defekt verkligen..det har min ena katta..och hon föddes med den...har aldrig hört sånt förräns för ett par veckor sedan..min katta är 13 år nu. Jag har alltid trott att hon legat fel i livmodern( var själv med och var "barnmorska" , så hon hade den när hon kom ut ))

Det beror på vad som menas med "fel" färg. En raskatt kan ju bli felreggad, och senare visa sig ha en annan färg. Men så länge den "nya" färger är en godkänd färg så händer inget annat än att katten ev förlorar de certifikat den tagit innan.

Men om en raskatt skulle födas med en färg som inte är godkänd för rasen så händer det oftast att katten säljs till sällskap för reducerat pris.
Att en katt slås ihjäl pga fel färg hoppas jag verkligen inte förekommer! :eek: Katten kan ju fortfarande bli en älskad familjemedlem...

Jag antar att du pratar om svansknick. Det är en defekt på en (eller ibland flera) svanskotor, som kan vara antingen medfödd eller förvärvad (dvs katten kan ha skadat svansen och fått knick därav).
En raskatt med svansknick säljs oftast som sällskapskatt med avelsförbud. Själva knicken skapar sällan några problem för katten, men eftersom det är en defekt på en del av ryggraden (som ju svansen är) så vill man inte fortsätta avla på det, eftersom man då riskerar allvarligare ryggradsdefekter.
Om svansknicken är förvärvad så ärvs den inte, men det är väldigt svårt att avgöra om knicken är medfödd eller förvärvad. Även en medfödd knick kan nämligen uppstå efter det att katten är född, men den ännu växer. Därför sätter man i princip alltid avelsförbud.

Icke. Inte slår man ihjäl en kattunge bara för att den har en icke godkänd färg (inte folk med lite vett i skallen iaf). De säljs till reducerat pris, oftast runt en tusenlapp billigare.

Samma med kattungar med harmlösa defekter som svansknick och navelbråck. De säljs till reducerat pris.

Själv föder jag upp en ras där alla färger och mönster är tillåtna vilket så inom "min" ras slås det iaf inte ihjäl felfärgade kattungar ;)

Sedan vet jag att det förekommer hund- och kattuppfödare som avlivar några valpar/kattungar om kullen blir för stor för att tiken skall orka med dem och i sådana lägen ligger såklart felfärgade och/eller valpar/kattungar med defekter illa till. (Försvarar inte dessa uppfödares tillvägagångssätt, säger bara att jag är medveten om att de finns.)

Inte slår man ihjäl felfärgade bebbar inte! Jag har en ras där alla färger utom blå är "fel" och innebär att katten inte får registreras. Ibland dyker det upp siamesmaskade ungar, i sällsynta fall lila. Dessa registreras som "icke godkänd ras" och säljs som sällskapskatter, mycket vackra är de... Katter med defekter man inte får avla på (svansknick, navelbråck etc) brukar säljas med avelsförbud i stamtavlan. De flesta uppfödare är mycket öppna med vad de får för "fel" på ungarna, det hjälper ju andra att inte göra om kombinationen.

Jo du, jag vet.... min kull nu har varit en gåta i flera veckor, ena honan verkade vara svartsilver men så tog jag ett foto av henne och då syntes röda fält i blixtljuset :crazy: och det visade sig att hon är padda,,, vilket syns tydligt nu. Man sliter nästan sitt hår ibland :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
896
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
3 765
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 133
Senast: Edla
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 824
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skoning
  • Köpa eller hyra?