Färgämnen i foder!

Grana

Trådstartare
Har tänkt i flera dagar att göra en tråd om detta. Eller iallafall visa skillnaden.

Vi har två olika foder här hemma. Ett måste det vara en himla massa färgämnen i, det är också ett dyrt foder för hundar som har problem med huden. Sen har vi ett svenskt foder med inget färgämnen i, som alla hundar helst äter av.
Det fodret med färgämnen i så blir t o m dl-måttet gult, har aldrig mina dl-mått blivit förut. Och faktum är att på bilden så ser man inte riktigt hur "gul" maten egentligen är.

Man kan ju undra vad man betalar för :confused: Eller är det rent av att vi människor ska tycka det ser godare ut med det dyrare fodret...

På bilden var en av katterna tvungen att komma och provsmaka. Han valde det med färgämnen, men kanske just för det är fisk i det fodret.

http://s122.photobucket.com/albums/o259/Grana_album/?action=view&current=100_7291.jpg

Sv: Färgämnen i foder!

Gurkmeja?
Lär vara bra för lederna o i kombination med Omega3 syror bra i största allmänhet.

Sådana skillnader i hur fodren ser ut har jag också sett, många gånger.

Jag har två olika foder här hemma, inget med färgämnen i, ändå är det skillnad i färg på dem trots nästan identiska innehåll. Skillnaden är att det är mer kött i ena fodret och det fodret är också rödare i färgen än det andra. Ingen enorm skillnad, men lite. Kanske man färgar fodren för att det ska se ut att vara mer kött i dem eller så? :p

Sedan, att det blir gulaktigt på måttet osv: har inte det att göra med att ena fodret är sprayat(eller vad det nu är) med fett och att det därför "kladdar fast" på måttets kanter?

Om det "bruna" fodret är vad jag tror det är så betalar man väldigt mycket för lite. Det klassas väl ändå som ett bra foder, men jag flirtade in mamma på ett annat torrfoder pga av "vad man egentligen får" för det Nisse åt innan.
Han mådde bra på det förra, men jag tror det nya kan bli mycket bättre.

I det förra fanns jox som en massa vetemjöl, kornmjöl, majsmjöl, sojaolja osv. Inget som behövs mao, men färgämnen står det iaf inget om! Tror att det är oljorna som färgar av sig.

Jo, det "färgade" fodret känns mycket fetare när man tar i det. Men är inte fetare i innehållet.

Sedan, att det blir gulaktigt på måttet osv: har inte det att göra med att ena fodret är sprayat(eller vad det nu är) med fett och att det därför "kladdar fast" på måttets kanter?

Jag tror också det, att det är oljorna. Fick en säck foder gratis hos min vet sist vi var där för det var kort datum. Hills science plan, vilket jag har som godis till hundarna och jag är alldeles klibbig och lite gulaktig på händerna efter att ha tagit i det.

Om det "bruna" fodret är vad jag tror det är så betalar man väldigt mycket för lite. Det klassas väl ändå som ett bra foder, men jag flirtade in mamma på ett annat torrfoder pga av "vad man egentligen får" för det Nisse åt innan.
Han mådde bra på det förra, men jag tror det nya kan bli mycket bättre.

I det förra fanns jox som en massa vetemjöl, kornmjöl, majsmjöl, sojaolja osv. Inget som behövs mao, men färgämnen står det iaf inget om! Tror att det är oljorna som färgar av sig.

Det färgade är RC, men vi har slutat med det till alla andra. Vi har bara detta just till Fina som vi försöker ta reda på varför hon kliar sig.
Vi kände också att vi betalde en himla massa för det förra fodret.

Nu blev jag nyfiken vilket ni bytt till :) Just nu är jag i ett sånt där stadie så jag inte vet vilket foder jag ska ha..

Grana den veliga.

Skin Support innehåller gurkmeja som färgar väldigt starkt. Som eliminationsdiet borde ni testa Hypo istället eller ännu hellre Hill´s z/d som är hydrolyserat till högre grad.

Som hudfoder är Skin Support mkt bra (så länge det inte föreligger ngn allergi mot proteinkällorna), men visst ser det lite påsk ut i matskålen!

Skin Support innehåller gurkmeja som färgar väldigt starkt. Som eliminationsdiet borde ni testa Hypo istället eller ännu hellre Hill´s z/d som är hydrolyserat till högre grad.

Som hudfoder är Skin Support mkt bra (så länge det inte föreligger ngn allergi mot proteinkällorna), men visst ser det lite påsk ut i matskålen!

Tack för infon. Har haft tanken att testa något annat, eftersom hon inte är så förtjust i detta fodret.

Hade ingen aning om att gurkmeja färjade så här, hade inte ens en tanke att titta på säcken. Fast å andra sidan, även om jag tittat så hade jag inte fattat nåt ang gurkmeja.
Man lär sig något nytt varje dag :)

Vad tror du det är som gör saffransbullarna gula?
Köpebullarna menar jag.

Gurkmeja är vanligt i Indisk matlagning, är kraftigt gulfärgande o faktiskt ganska gott i vissa rätter.

mvh

Vad tror du det är som gör saffransbullarna gula?
Köpebullarna menar jag.

Gurkmeja är vanligt i Indisk matlagning, är kraftigt gulfärgande o faktiskt ganska gott i vissa rätter.

mvh

Just det, där sa du något :D

Gurkmeja såklart, för inte är det saffran....

Ja hjärnan var nog inte med, eller rättare sagt, den har nog inte varit med så länge denna hunden ätit detta fodret ;)

Mitt första svar var mest på skämt, visste inte att det fanns gurkmeja i kommersiella foder.
Att jag kom på tanken var för att jag för ett tag sedan läst om en som gav gurkmeja i kombination med Omega3 till en hund med någon åkomma som jag inte längre minns vad det var.
Annars hade jag nog mest rynkat på näsan åt färgade torrfoder.:o

Mitt första svar var mest på skämt, visste inte att det fanns gurkmeja i kommersiella foder.
Att jag kom på tanken var för att jag för ett tag sedan läst om en som gav gurkmeja i kombination med Omega3 till en hund med någon åkomma som jag inte längre minns vad det var.
Annars hade jag nog mest rynkat på näsan åt färgade torrfoder.:o

Fast du hade ju rätt ang gurkmeja fast du skojade :D

Mitt foder standardt vilt är oxå fett på så vis att mina händer blir liiiite feta när jag har det som belöningsgodis. Men jag ser ändå det som ett gott tecken, att det inte är torrt pga spannmål mestadels.

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund har problem med sin hud och bör äta ett foder med omega 3 i, nu har jag suttit och kollat på nätet efter foder med omega 3 och...
Svar
4
· Visningar
1 425
Senast: Rose
·
Övr. Hund Måste bara visa denna härliga bild jag tog på två av våra hundar idag :love...
2
Svar
20
· Visningar
1 616
Senast: soma
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 970
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar