Färga spännen?

Joelina

Trådstartare
Jag köpte nyss en fett snygg förbygel till min häst, men ny hoppsadel och fint märkesträns och allt vad det heter. Inser ju först när jag sitter på hästen att förbygeln har mässingsfärgade spännen och ALLT annat har ju silver/rostfritt. :banghead: Nu gör jag inget annat än att störa mig på det. Går det att färga? Med vad? Nagellack? Någon som stött på samma problem som mig? :nailbiting:

Blanda! Det kommer definitivt hjälpa dig, när man har tvångstankar ska man ignorera, sen vänjer man sig (menar inte att det löser alla problem, men har/har haft mycket tvångstankar själv och att ignorera har funkat för mig).
Annars finns det säkert nåt silver-nagellack som du kan måla med, bara att leta på Åhléns, men du kommer nog behöva måla på då och då, och det luktar ju dessutom en del så då får du väl ta hem förbygeln och måla.

Haha, alltså det är ju inga tvångstankar, det är bara att jag vill matcha :confused:

Ska testa med nagellack, men känns som att det nötts rätt fort, så hade velat se om det är någon som har någon idé på en mer permanent lösning.

Alltså, känner du dig tvingad (av dig själv) till att tänka på det (ex. när du rider) skulle jag säga att det är tvångstankar, men så kanske det inte är för dig.
Det finns säkert nån mässing-färg om du kollar på typ Ebay eller Amazon, allt finns väl där... Typ nån form av sprayfärg. Annars om lädret är underbart och allt är perfekt annars med den kanske det hade vart värt att gå till en sadelmakare och byta spännena.

1. Gå till järnhandel och be om deras absolut tåligaste färg som kan användas på stål.
2. Gå till en sadelmakare och be dem byta ut spännena :)

Det som slits mest av yttre mekanisk påverkan bör ju vara ringarna på martingaldelen, om du har en sådan, eller de spännena du knäpper i sadeln. Resterande spännen slits ju inte så mycket? Eftersom du inte ändrar storlek eller öppnar/stänger som på träns varje dag.

Jag är väldigt skeptisk till att det skulle se snyggt ut att pensla över, heller tror jag inte att det kommer stå pall för svett o skav.

Om du kan leva med skammen - blunda o rid på.
Om inte - sälj o köp ny i rätt färg.

(Jag väljer att blunda)

Jag köpte nyss en fett snygg förbygel till min häst, men ny hoppsadel och fint märkesträns och allt vad det heter. Inser ju först när jag sitter på hästen att förbygeln har mässingsfärgade spännen och ALLT annat har ju silver/rostfritt. :banghead: Nu gör jag inget annat än att störa mig på det. Går det att färga? Med vad? Nagellack? Någon som stött på samma problem som mig? :nailbiting:

Jag har också funderat på det här! Har tänkt att det kanske går att typ svartoxidera silverspännen, är det någon som vet? :)

Liknande trådar

Utrustning Hej allihopa! Jag köpte en svart dressyrsadel i förra veckan och letar efter ett snyggt dressyrträns. Det finns en hoppsadel med...
Svar
10
· Visningar
1 322
Kropp & Själ Jag har gått från att vara född blondin, haft alla tänkbara färger i håret under många år till att senaste året transformerat mig från...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 671
Senast: honung
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Nevermind
·
Utrustning Vad i hela friden är det för märke med exemplariskt bra träns? Aldrig hört talas om - vad har jag missat?! :eek: Okej, om jag ska ta...
Svar
12
· Visningar
1 717
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka